Trenger noen friske øyne til litt gjærberegning

Konklusjonen min er jo at jeg har altfor lite gjær og må propagere mer.

Men.

Jeg trenger ca 420 mrd tll neste øl jeg skal lage. Ifølge starterkalkulatoren så skulle jeg få litt mer, og da jeg helte over på glass etter at den var ferdig så skrev jeg 400-ish mrd på glasset.

Saken er at jeg ser at det er 50ml med det jeg betegner som gjær glasset. Tykk slurry, glasset har stått i kjøleskap i fire fem dager. Men, det vil si at det er 8mrd celler pr ml i det glasset, noe som jeg synes virker på trynet høyt, Selv om det er fra starter.

Videre tenker jeg tilbake til da jeg brygget 25L batcher, da holdt det med 75-100 ml slurry for et brygg på ca 1.050, dvs 2.5-3ish mrd celler pr ml. Så hvis jeg regner med en densitet på 2.5mrd celler pr ml så trenger jeg nesten 170 ml nå. Men 170ml virker sjukt mye, det er der det skurrer hos meg, selv om kalkulatoren sier det den sier.

Har gjærkalkisen bommet totalt, jeg ikke klart å lage en enkel gjærstarter, eller er det noe jeg overser her?

Sist redigert:
Jeg har ikke noe forhold til milliarder, men tenker bare i volum slurry. (Lærte det vel faktisk av deg, tror jeg:).) Og en halv dl. skikkelig tjukk starterslurry vil jeg si holder lenge til et litt mindre brygg. Jeg holder meg til det du sier over der, og regner at 75 ml holder til 25 liter av det meste av det jeg brygger. Og jeg er veldig fornøyd med gjæringsforløpene mine nå. Det går som regel rolig og pent for seg, ølet gjærer godt ut, og det blir ikke mengder av gjærmasse ut av det - hvilket jeg ser som et godt tegn.

Jeg skal kaldfermentere en lager, og sikter meg inn på 2.5millioner /ml/plato. Siden jeg ikke driver med hurtiglager-metoden så er jtrenger jeg en god pitch. Men jeg får anta at kalkulatoren er riktig og propagerer mer gjær, og antar at starteren ikke gjorde det starterkalkulatoren anslo.

Muligens helt utenfor topic, men jeg har merket meg en tendens den siste tiden angående gjærmengde: For noen år siden var mest mulig gjær "Way to go", mens de siste årene har jeg opplevd at mindre gjær er mer veien å gå, da særlig mht å å ut mest mulig smak av gjæren, spesielt hos britiske øl, men egentlig generelt.
Jeg har vel brygget ca. 75 øl, og benyttet ulike utregninger av gjær, tørr ellrr fersk, og har aldri hat problemer med utgjæring, snarere tvert i mot - syns alle ølene ender opp med en FG på 1.012...

Min spådom: om to år vil fe fleste bruke mindre gjær enn det vi bruker nå.

Gjær beregning er alltid vanskelig og iallfall hvis en har tatt vare på slurry som har pakket seg godt sammen..

Laget selv en lager for to dager siden hvor jeg brukte en 7dl med slurry på 50l. Nå to dager etter ingen reaksjon og begynner å regne på og tenke på mengde gjær.

Har som regel fått meget godt resultat på bruk av gjærslurry og startere. Har tidligere kun brukt 3-4 dl med tjukk slurry til lager og det har funket fjell hver gang.(ikke vasket)

Men nå i sted var jeg nede og tok en prøve av ølet så hadde den ikke startet gjæring. Kikket i samme kjølskapet og der står det enda et norgesglass med omtrent samme mengde gjær. Selvsagt glemt merket, og da kom jeg på at jeg hadde slurry fra både wlp400 og wlp940 og at jeg skulle merke det senere på kvelden jeg henter ut slurryen. Noe jeg selvsagt hadde glemt..

Mistanke om at vørter står med ale gjær på 10 grader på dag 2 i gjæringsperioden. Ingen god følelse for denne.

Men hvis du hadde ca 400 mrd celler før du satt vekk for noen dager siden så hadde jeg bare vekket den en rask rund for å få nok celler. Eller ta sjansen på en underpitch på 20mrd celler. For en må jo stole på at en gjorde en god jobb når en satt vekk gjæret og det er jo kun et ca tall. Så de kunne likeså ha vært nærmere 500 mrd celler i den.

Easybrew

Har sett noen bruke 2% som tommelfingerregel ved kaldfermentering. Dvs 4dl slurry på 20 liter. Mye, men gjæringen kom visst raskere igang uten å måtte vente på en ferdig vekstfase. Husker ikke hvor jeg leste det.

Har sett noen bruke 2% som tommelfingerregel ved kaldfermentering. Dvs 4dl slurry på 20 liter. Mye, men gjæringen kom visst raskere igang uten å måtte vente på en ferdig vekstfase. Husker ikke hvor jeg leste det.

Right. Det virker jo litt mye det og,ifht mine 170ml. Men uansett så trengs det mye gjær, og helst gjær som ikke har høy flokk-evne. Men jeg propagerer til det jeg tror er riktig så får vi se. Det jeg definitivt ikke vil er å underpitch en kaldfermentering, siden jeg ikke vil gå over åtte grader.

Gjær beregning er alltid vanskelig og iallfall hvis en har tatt vare på slurry som har pakket seg godt sammen..

Laget selv en lager for to dager siden hvor jeg brukte en 7dl med slurry på 50l. Nå to dager etter ingen reaksjon og begynner å regne på og tenke på mengde gjær.

Har som regel fått meget godt resultat på bruk av gjærslurry og startere. Har tidligere kun brukt 3-4 dl med tjukk slurry til lager og det har funket fjell hver gang.(ikke vasket)

Men nå i sted var jeg nede og tok en prøve av ølet så hadde den ikke startet gjæring. Kikket i samme kjølskapet og der står det enda et norgesglass med omtrent samme mengde gjær. Selvsagt glemt merket, og da kom jeg på at jeg hadde slurry fra både wlp400 og wlp940 og at jeg skulle merke det senere på kvelden jeg henter ut slurryen. Noe jeg selvsagt hadde glemt..

Mistanke om at vørter står med ale gjær på 10 grader på dag 2 i gjæringsperioden. Ingen god følelse for denne.

Men hvis du hadde ca 400 mrd celler før du satt vekk for noen dager siden så hadde jeg bare vekket den en rask rund for å få nok celler. Eller ta sjansen på en underpitch på 20mrd celler. For en må jo stole på at en gjorde en god jobb når en satt vekk gjæret og det er jo kun et ca tall. Så de kunne likeså ha vært nærmere 500 mrd celler i den.

Easybrew

Ja jo jeg laget jo starter etter vanlige beregninger, men volumet i glasset får meg til å tro at kart og terreng ikke stemmer.

Du kan kanskje trekke ut litt av vørteren som ikke vil gjære og sette den varmt og se hvis den slumpen vil gjære.

Ja jo jeg laget jo starter etter vanlige beregninger, men volumet i glasset får meg til å tro at kart og terreng ikke stemmer.

Du kan kanskje trekke ut litt av vørteren som ikke vil gjære og sette den varmt og se hvis den slumpen vil gjære.

Satt prøven jeg tok i går og lot den stå på kjøkkenet så vi får se hva resultatet er når jeg kommer hjem fra jobb i dag. Vørter smaker fremdeles godt iallfall..

Easybrew

Tilbake
Topp