Trenger råd til nytt utstyr

Jeg trenger litt hjelp til å finne et godt oppsett for utvidelse av bryggeriet. (håper noen gidder å lese dette, ble litt langt).

I dag har vi en Beer Brew 60, pluss en 50 Liters kjele. Vi brygger enten en standard batch i BB, eller en utvidet batch hvor vi først mesker en batch i BB, og så koker den i kjelen, og etter dette starter en ny batch på BB. Da får vi ca 90 liter øl til gjæring.

For det første tar dette ganske lang tid, men vi er også interessert i å utvide slik at vi kan få rundt 200 liter per brygg.

Beer Brewen har vært en trofast venn i snart to år, men i det siste har vi hatt store avvik i utbyttet. Mistenker at termometeret ikke er helt presist, og at varmefordelingen i mesken blir ujevn.

Et alternativ vi har sett på er å kjøpe en Boilmaker 55 gallon som vi kan bruke til mesk og kok. Denne er ganske dyr, og med falsk bunn og autosparge system, kommer den på over 11.000,-

Alternativet er å lage bryggekjele av en varmtvannstank, men da er spørsmålet hva slags utstyr som egner seg best til mesking av 200 liter?

Varmtvanstank e fine greier! tempmåling via PID og pumpe for resirkulering. om du browsa forume her inne finne du monge fine design, eksl fleirkjelepoosett som HERMS eller RIMS :)

Spørs hvor stor frihet dere ønsker ved bryggingen, ønsker dere å kunne lage sterkt øl f.eks barleywine 10% og opp kreves relativt stor mesketank, om målet ligger rundt 4-8% trengs det ikke så voldsomt oppsett.

Søk litt, prøv litt på oppskriftskalkulatorer for å finne mengde vann pr kg malt f.eks ved ønsket topp størrelse ifh oppskrift. :)

Tipper det kan være greit med 200-300ltr mesketank når ønsket er å kunne ende opp med 200ltr til gjæring. Spørs om dere iregner å skylle malten eller å bare vanne ut til rett pre-boil og etc. :)

Her trengs mye info for å kunne hjelpe godt med ideen din/deres.

Takk for svar. Den kjøleboksen ser lovende ut, men kanskje vi ikke trenger den.

Vi vurdere å justere til 100L kapasitet på nytt oppsett da vi har en stk 100L og 1 stk 200 L varmtvannstank tilgjengelig.

HERMS ser interresant ut, men ikke helt sikker på om jeg forstår det helt.

Trenger man ikke isolert meskekjel hvis man sirkulerer vørteren konstant via en spiral i varmt vann? Bør/skal kjelen varmes av gass/induksjon?

Skal sirkulasjonen gå under hele meskingen og sprinkles over malten à la sparging?

Kanskje vi kan bruke BB60 til HLT, Stålkjelen på 50 liter til varmtvann for sirkulering. 100L VVB til mesking og 200L for kok.

Krever vel en del PID, sensorer, pumper og filter vil jeg tro. Har dårlig erfaring med at pumpen som fulgte med BB60 gikk tett pga partikler i vørteren.

Vi er ikke helt der at vi ser for oss et "helautomatisk" anlegg.

Du trenger mye kraft i et såpass bryggeri for en HERMS, hvis du vil stegmeske iallefal. Jeg vil si trefas.

Du kan brukt HLT som HERMS, siden temperaturene ender opp ved utmesk til slutt.

Men ja, tanken er å resirkulere hele tiden for en konstant temperatur. Det med kraft og flow blir viktig hvis man vil stegmeske.

Tilbake
Topp