Tresorter i øl, gjerne gran eller bjørk

Heisann.
Beklager om det finnes en tråd på dette allerede, jeg har ikke funnet noen, men får alltid beskjed om at jeg ikke er så flink å leite hjemme  :).

Jeg har lyst å lage et øl med smak av Gran eller Bjørk, men er litt usikker på fremgangmåten.
Jeg har laget øl med eikechips tidligere og fått godt resultat, men jeg vil ikke ha noe røyksmak i ølet og bekymrer meg for kontaminering av å bruke flis som ikke er varmebehandlet.
Jeg kunne jo fryst ned litt, men vil det ødelegge smaken?

Jeg ser for meg et lyst øl som vil passe i mai når våren kommer og sevjen stiger.
Er det noe som har noen gode forslag til hvordan jeg skal få smak av bjørk eller gran, eventuelt en oppskrift dere har laget/prøvd.

På forhånd takk for hjelpen.

Arachno Bryggerier
 
Takk Kalle.

Det ser jo spennende ut, og jeg har vært inne på tanken, håpet er imidlertid å ha ølet klart til 17. Mai, så da kan det nok holde litt hardt å tappe det selv.
Jeg fant imidlertid denne når jeg leitet litt tidligere: http://brattvoll.no/om-oss-og-garden/bjorkesevje/ Usikker på om de sender det fra seg, men vurderer å gjøre et forsøk om ingen har erfaring med bruk av flis/chips.
 
friske granskudd, de lysegrønne tuppene er rimelig aromatiske og kan brukes på flere måter. Kan brukes i slutten av koken, i mesken, lagt i sprit osv.
 
Det enklaste er å tilsette dette under koking, men det krev alvorlege mengder skal du får smak ut av det. Friske skudd er difor ein effektiv veg å gå.
 
En kamerat brygget noe øl på einer, ble GANSKE bittert, men fikk en "frisk" smak fordi.. ikke en øl man drikker mye av (i mitt tilfelle vertfall)  8)
 
Har hørt at Einer er vanlig å bruke som alternativ til humle i tradisjonelle øl oppskrifter fra Voss. Jeg kan ta feil
 
lawplace skrev:
Har hørt at Einer er vanlig å bruke som alternativ til humle i tradisjonelle øl oppskrifter fra Voss. Jeg kan ta feil

Hei. Det samme har jeg hørt. Men det blir veldig bittert om einer kvistene ligger for lenge i mesken. Før humle ble brukt i øl i norge ble det brukt eine bær også. Med forsiktighet ville jeg knust 20-30 gram bær og hatt i en silpose det siste kvarteret av mesken og tatt dette ut før kok.
 
Meiner ein også brukte ferske ospegreiner i meskekar (uten bork). Og sjølsagt einerkvister  både i meskekar og i "einerloget". Men einer har vel ikkje vore brukt istaden for humle, det skal vel vere humle i heimebrygg?
 
Kalle74 skrev:
Jeg har ikke prøvd selv, men vurderer sterkt og prøve til våren:
http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/no/tap-din-egen-717p.html Er jo artig og prøve noe nytt :skitbra:
Ellers så selger de mye utstyr her som kan brukes til brygging.

Jeg har kjøpt noen småting der til å tappe bjørkesaft. Hadde også planen om å brygge en vår/sommerøl med litt "norsk" smak
Så jeg bare venter på april skal komme slik at jeg kan begynne tappingen.
Men hva slags type øl jeg skal lage det aner jeg ikke enda.
 
Når det gjelder bjørk, har jeg litt erfaring med saft og te. Jeg har ihvertfall fått best smak på te kokt med ferske bjørkeblader og evnt litt blåbærblader og granskudd. Jeg synes bjørkesaften man tapper fra treet blir lett søt og kvalmende. Kanskje man kan hive oppi endel blader?

Gran og furu bruker man de ferske skuddene som kommer. De er lysegrønne. Tror gran er lettere å bruke enn furu - det er det ihvertfall for meg når jeg lager te i skogen.
 
Jeg har lenge vært fascinert av forsteinet furu, altså tyrived, da spesielt den fantastiske lukta som kommer når man sager i det. Hvis den smaken hadde lurt seg inn i en øl med litt bitterhet og sødme, da hadde jeg ikke klart å styre meg. Da hadde det blitt som med frukt, 5 om da'n! :D
 
Ja de kan jo være fine, men jeg vet at ferske blader også inneholder mye saftvæske som har god smak.  Spennende å høre hvordan det gikk. Det blir jo en stund til å vente til mai for å sanke bladene.
 
Jeg hadde "tørrhumlet" med granskudd eller bjørkeblader, begge inneholder litt for mye oljer som kommer frem ved koking i lang tid.

Har laget mye granskuddsirrup og granskuddpesto, og vil si at aromaen fra pestoen (altså ferske graskudd) ville vært mer passelig i et øl.

Lindeblomster og unge blader er det jeg har hatt best erfaringer med, mild god armona med klare smaker av lindetre. Linde te pleier å være svinbillig på den lokale grønnsakssjappa!
 
Jeg bruker einer i mitt juleøl. Det gir en fantastisk frisk smak av skog. Mesker først som vanlig og lar så einer med bær trekke i vørteren noen timer på 75 grader før jeg siler av og koker opp. Tilsetter kun bitterhumle.

Edit: stuer gryta full av busk, men prøver å få med minst mulig treverk.
 
Tilbake
Topp