Trippel og gjær

...

Jeg har en dunk trippel stående som endte på 0,996 og som jeg ikke klarer å få meg til å helle ut. Jeg klarer ikke å få meg til å tappe den opp, heller:). Den holdt det gående med helt umerkelig aktivitet i flere måneder. Men det skal sies at det antakelig er en infeksjon - sjøl om det ikke smaker sånn. (Den er bare blitt rimelig alkoholisk.)
Siden jeg nevnte denne:

I kveld sjekka jeg den, og den har faktisk blitt god. Jeg satte den for et halvt år siden, stakk den om etter en stund, og nå har den altså stått i værelsestemperatur siden.

Det artige er ikke bare at den faktisk har runda seg og blitt - så vidt jeg kan skjønne - skikkelig god. Nei, den har i praksis stått åpen en god stund! Starsan'et i gjærlåsen har fordampa uten at jeg har lagt merke til det, og dermed har Henry's lov formodentlig sørga for at det som er i det lille rommet over ølet i dunken - det er 30 liter - er helt vanlig luft. Det har jo ikke blitt produsert noe CO2 der på ei stund. (FG er hva den var: 0.996.)

Vel, nå skal det i alle fall tappes opp.
 
Siden jeg nevnte denne:

I kveld sjekka jeg den, og den har faktisk blitt god. Jeg satte den for et halvt år siden, stakk den om etter en stund, og nå har den altså stått i værelsestemperatur siden.

Det artige er ikke bare at den faktisk har runda seg og blitt - så vidt jeg kan skjønne - skikkelig god. Nei, den har i praksis stått åpen en god stund! Starsan'et i gjærlåsen har fordampa uten at jeg har lagt merke til det, og dermed har Henry's lov formodentlig sørga for at det som er i det lille rommet over ølet i dunken - det er 30 liter - er helt vanlig luft. Det har jo ikke blitt produsert noe CO2 der på ei stund. (FG er hva den var: 0.996.)

Vel, nå skal det i alle fall tappes opp.

Det må jo være en eller annen form for godartet innfeksjon? Vanlig ølgjær gjærer ikke så langt ned..?
 
Henrys lov har vel med løsligheten av gass i væske hvis jeg ikke tar helt feil :rolleyes:
Er redd du ikke gjør det:(.

Vil ikke gasser blande seg etter et liknende prinsipp? Er jo litt bekymra for langtidsvirkninga av at luft må ha kommet til - samtidig som jeg lurer på om det på en eller annen måte kan ha bidratt til å runde av ølet? Jeg trudde jo det gikk mot uthelling, men nå skal det flaskes.
 
Har den stått et halvt år uten vann i gjærlåsen har det nok blandet seg inn litt luft ja, men jeg er veldig spent på hvor mye. Hadde ikke vært overrasket over hvis det f.eks fortsatt var overvekt av CO2 rett over ølet. Hadde vært moro hvis du fikk målt på no vis
 
Har den stått et halvt år uten vann i gjærlåsen har det nok blandet seg inn litt luft ja, men jeg er veldig spent på hvor mye. Hadde ikke vært overrasket over hvis det f.eks fortsatt var overvekt av CO2 rett over ølet. Hadde vært moro hvis du fikk målt på no vis
Veit ikke hvordan jeg skulle få gjort det - men jeg er enig i at det hadde vært interessant å vite hvordan det er nedi der. Dunken har stått helt i ro hele tida, i et rom som holder 21-22 grader.
 
Du måtte vel bruke ekstra gjær ved flasking av den der?
Ja, jeg har noe CBC liggende. Det blir den og vanlig sukker. Det er nok dårlig med kraft igjen i den originale.

Som du sier, det kan kanskje være en godarta infeksjon, skjønt jeg ikke har hørt om noe sånt som ikke har en eller annen virkning på smaken. Og det kan jeg ikke skjønne at denne har vært utsatt for. Den smaker som den skal - uten at jeg skal påstå at den er den beste trippelen ever:).

Alternativt kan det være at Westmalle-gjæren har tørna litt ;). Den gjærer jo ganske godt ut normalt, så kanskje den bare skulle over en terskel? Nei - tull, dette er ikke mulig uten at dekstriner brytes ned, og det er vel en egenskap Westmallegjæren ikke plutselig kan få.
 
Har den stått et halvt år uten vann i gjærlåsen har det nok blandet seg inn litt luft ja, men jeg er veldig spent på hvor mye. Hadde ikke vært overrasket over hvis det f.eks fortsatt var overvekt av CO2 rett over ølet. Hadde vært moro hvis du fikk målt på no vis
Co2 veier mer en luft, så i teorien den skal legge seg over ølet, tror jeg:)
 
Du vil nok ha høyere konsentrasjon av CO2 inne i dunken enn utafor, men noe luft vil nok diffundere inn og også sugd inn om temperaturen synker. Det er jo bare et lite hull og gjærlåsen vil fungere litt som labyrintpakning, så den store utskiftingen er det nok ikke.
 
Du vil nok ha høyere konsentrasjon av CO2 inne i dunken enn utafor, men noe luft vil nok diffundere inn og også sugd inn om temperaturen synker. Det er jo bare et lite hull og gjærlåsen vil fungere litt som labyrintpakning, så den store utskiftingen er det nok ikke.
Trøstende ord:). Jeg går i gang med flaskinga nå. Kanskje jeg rekker NM - det hadde vært gøy, sjøl om det nok er langt unna å være noen vinnerkandidat:).
 
Tilbake
Topp