Trippel og gjær

Satte en belgisk trippel for 2 to dager siden. Den gjæra som pokker, men nå har den stoppet. Går det så fort?? Bildet viser siste måling. Hadde to poser BE-256 oppi. Estimated FG skal være 1.006 i følge Brewfather. Hvordan skal jeg lese dette?
 

Vedlegg

  • IMG_20210922_185440.jpg
    IMG_20210922_185440.jpg
    1,6 MB · Sett: 35
Ser ut til å være 1.007. Og ja jeg har nylig brukt BE-256 og den gjorde seg ferdig på et døgn, det var stor overpitch dog. Smakte du på hydrometer prøven?
 
Ser ut til å være 1.007. Og ja jeg har nylig brukt BE-256 og den gjorde seg ferdig på et døgn, det var stor overpitch dog. Smakte du på hydrometer prøven?
Ja, den smakte bra. Sterkt nok i hvertfall. Litt gjærfizz kanskje. Hvor lenge bør jeg la den stå før jeg flasker den nå da? Nå har jeg hørt så mange syke historier om flaskebomber at jeg er litt stressa. Dette er faktisk mitt første brygg som nærmer seg ferdig Så.. Nybegynner!
 
Ja, den smakte bra. Sterkt nok i hvertfall. Litt gjærfizz kanskje. Hvor lenge bør jeg la den stå før jeg flasker den nå da? Nå har jeg hørt så mange syke historier om flaskebomber at jeg er litt stressa. Dette er faktisk mitt første brygg som nærmer seg ferdig Så.. Nybegynner!
La den stå ett par uker selv om den er nede der den skal. Gjæra gjør mer enn å omdanne sukker til alkohol. Den bruker tid på å rydde opp i usmaker, blant annet. Det gjærfizzet du kjenner er vel greit å ikke få med i flaskene
 
La den stå ett par uker selv om den er nede der den skal. Gjæra gjør mer enn å omdanne sukker til alkohol. Den bruker tid på å rydde opp i usmaker, blant annet. Det gjærfizzet du kjenner er vel greit å ikke få med i flaskene
Ja, var det jeg tenkte. Gjæren har gått løs på 1,5 kg kandis og hatt litt av et festmåltid. Hvis den rydder opp etter seg blir dette brygget helt nydelig. Skal tappes i små flasker denne. Du setter ikke til livs et par halvlitere av denne uten å danse på bordet.
 
Ja, den smakte bra. Sterkt nok i hvertfall. Litt gjærfizz kanskje. Hvor lenge bør jeg la den stå før jeg flasker den nå da? Nå har jeg hørt så mange syke historier om flaskebomber at jeg er litt stressa. Dette er faktisk mitt første brygg som nærmer seg ferdig Så.. Nybegynner!
Min fikk stå ca 5 dager etter den var ferdig selv om den gjorde jobben på et døgn. Grunnen til det er hva fermentis selv sier om denne gjæra: "To maintain the aromatic profile at the end of the fermentation, we do recommend to crop this yeast as soon as possible after fermentation".

Om den hadde litt prompsmak så lurer jeg på om det er det samme som jeg fikk, noe jeg tror kommer av for aggressiv og hurtig gjæring. Og det tok rundt 1 måned før den usmaken var så og si helt vekk. Om jeg bruker denne gjæra igjen så blir det under kjøligere forhold.
 
Min fikk stå ca 5 dager etter den var ferdig selv om den gjorde jobben på et døgn. Grunnen til det er hva fermentis selv sier om denne gjæra: "To maintain the aromatic profile at the end of the fermentation, we do recommend to crop this yeast as soon as possible after fermentation".

Om den hadde litt prompsmak så lurer jeg på om det er det samme som jeg fikk, noe jeg tror kommer av for aggressiv og hurtig gjæring. Og det tok rundt 1 måned før den usmaken var så og si helt vekk. Om jeg bruker denne gjæra igjen så blir det under kjøligere forhold.

Å f* tenkte på feil gjær, men uansett gi den litt tid, en uke virker for knapt
 
Å f* tenkte på feil gjær, men uansett gi den litt tid, en uke virker for knapt
Ja jeg lurte egentlig fælt, er ikke så lenge siden du snakket om å ha en pakke liggende, og kanskje skulle prøve den, så å nå lese at du trives med 25-28 grader var noe merkelig, men men...

Som en ekstra morrohet så er det mulig at det ikke er temperaturen som ga usmak hos meg, kom plutselig til å tenke på at det brygget slurpa i seg 2dl starsan fra blowoff glasset i et ugjennomtenkt øyeblikk :oops:
 
Hei på dere - vi kokte en tripple søndag sist og gjæringen er greit - OG var 1.077 og jeg vil ned til 1.009.
Det stopper lit opp nå på 1.016 og jeg vurdere å ofre lit Speise fra samme batchen allerede nå, kun til å lage en Krausen. Kanskje klarer jeg da å komme i mål? Eller øke temp til 26 Celsius og "rouse the fermenter".....

Til neste gang må jeg kanskje holder temperaturen på 18 Celsius de første to dager før jeg gradvis øker til 25.... Hva tror dere?

Gjær vi brukte: Imperial B48, 350 BCells, 20 liter.

Hilsen, Nici

6D93C25B-17AC-4292-8281-84770D4E0B2C.jpeg
 
... . Om jeg bruker denne gjæra igjen så blir det under kjøligere forhold.
Jeg har nylig brygga en trippel som endte på 9,7% (Westmalle-klone med Imperial B48, altså Westmalles gjær). Jeg starta gjæringa lavt - på 17-18 grader - og lot den ikke stige over 20 før det grøvste av gjæringa var unnagjort, men den endte med å stå og småklukke på 25-26 grader. Ikke noe fusel, men likevel godt med estere; masse frukt i nesa.

Trur det der funker funker greit generelt for de fleste belgiske gjærtypene.
 
Hei, håper spørsmål passer inn her
Har brygget belgisk dobbel med BE 256, begynte på 19 grader det tok ca 3 dager til det sluttet å boble i gjær lås OG gikk ned fra 1054 til 1012 og stoppet. Økte ti 22 grader og det begynte å skje noe igjen.
Det som er problemet er at FG endrer ikke 1010 men det fortsatt bobler i gjærlås i totalt 14 dager nå. Noe anbefalinger? aner ikke hva skal jeg gjøre nå?
 
Hei, håper spørsmål passer inn her
Har brygget belgisk dobbel med BE 256, begynte på 19 grader det tok ca 3 dager til det sluttet å boble i gjær lås OG gikk ned fra 1054 til 1012 og stoppet. Økte ti 22 grader og det begynte å skje noe igjen.
Det som er problemet er at FG endrer ikke 1010 men det fortsatt bobler i gjærlås i totalt 14 dager nå. Noe anbefalinger? aner ikke hva skal jeg gjøre nå?
Det er nok bare CO2 som kommer ut av ølet, jo høyere temperatur jo enklere kommer CO2 ut av enhver væske. Så om du har målt 1.010 over 3 dager så kan du med god samvittighet flaske/fate ølet :) Bobler i gjærlås er ingen sikker indikasjon på om ølet er ferdig eller ei :)
 
Det er nok bare CO2 som kommer ut av ølet, jo høyere temperatur jo enklere kommer CO2 ut av enhver væske. Så om du har målt 1.010 over 3 dager så kan du med god samvittighet flaske/fate ølet :) Bobler i gjærlås er ingen sikker indikasjon på om ølet er ferdig eller ei :)
Det var godt å høre det som skjer stemte ikke helt med noe i fra min kort erfaring i ølbrygging.
Takk for deling av kunnskap skal flaskes i løpet av helgen.
 
Hei, håper spørsmål passer inn her
Har brygget belgisk dobbel med BE 256, begynte på 19 grader det tok ca 3 dager til det sluttet å boble i gjær lås OG gikk ned fra 1054 til 1012 og stoppet. Økte ti 22 grader og det begynte å skje noe igjen.
Det som er problemet er at FG endrer ikke 1010 men det fortsatt bobler i gjærlås i totalt 14 dager nå. Noe anbefalinger? aner ikke hva skal jeg gjøre nå?
Hvor ofte bobler det?

Siden SG ikke endrer seg målbart, er det nok ingen fare med å flaske. Men det betyr nok samtidig at gjæren - det er forhåpentligvis den - holder på med noe som resulterer i bl.a. CO2. Effekten av å øke temperaturen, som @Kloakk nevner, er reell, men den varer ikke så lenge. Og belgisk gjær gjør gjerne rare ting. Jeg har ikke brukt akkurat den der, men de har ofte en tendens til å drive og småspise lenge etter at de egentlig burde ha gått og lagt seg, som skikkelige folk gjør.

Jeg har en dunk trippel stående som endte på 0,996 og som jeg ikke klarer å få meg til å helle ut. Jeg klarer ikke å få meg til å tappe den opp, heller:). Den holdt det gående med helt umerkelig aktivitet i flere måneder. Men det skal sies at det antakelig er en infeksjon - sjøl om det ikke smaker sånn. (Den er bare blitt rimelig alkoholisk.)
 
Hvor ofte bobler det?

Siden SG ikke endrer seg målbart, er det nok ingen fare med å flaske. Men det betyr nok samtidig at gjæren - det er forhåpentligvis den - holder på med noe som resulterer i bl.a. CO2. Effekten av å øke temperaturen, som @Kloakk nevner, er reell, men den varer ikke så lenge. Og belgisk gjær gjør gjerne rare ting. Jeg har ikke brukt akkurat den der, men de har ofte en tendens til å drive og småspise lenge etter at de egentlig burde ha gått og lagt seg, som skikkelige folk gjør.

Jeg har en dunk trippel stående som endte på 0,996 og som jeg ikke klarer å få meg til å helle ut. Jeg klarer ikke å få meg til å tappe den opp, heller:). Den holdt det gående med helt umerkelig aktivitet i flere måneder. Men det skal sies at det antakelig er en infeksjon - sjøl om det ikke smaker sånn. (Den er bare blitt rimelig alkoholisk.)
 
Ikke så ofte nei, men kan se tidelig at det er aktivitet i gjærlås. Med mine tidligere brygg var det slik at etter tapping av prøven for måling av SG gjærlås aldri kom opp igjen, i mens denne slutter aldri.
Kold kræsjet den, for se hva det blir
 
Oksidasjon er en ting men kan noen svare om det kan forekomme infeksjon når det er alerede alkohol i ?
 
Tilbake
Topp