Trøbbel med fylling av cornelius:

Hei. Tenkte å fylle fatet gjennom øl ut kobling. Festet slange på koblingen og videre på gjæringsfatet. Men fikk ikke ut en dråpe :mad: Sikkerhetsventil sto opp for å unngå mottrykk, tok av lokket på fatet også men fortsatt ikke en dråpe :mad:  Tenkte det kanskje var en ventil eller noe i koblingen som sørget for enveiskjøring i ølstrømmen? Har andre opplevd dette, evt noen forklaring? Lokket var også på gløtt på gjæringsfatet.
 
Øl in koplingen har en svært liten åpning. Om du har tørrhumlet uten bruk av pose vil koplingen tette seg rimelig raskt.
 
Hvorfor i all verden vil du gjøre det på denne kompliserte måten?
Muligheten for at det skal sette seg fast små humlerester og annet er veldig stor. Som nevnt er det en veldig liten åpning i denne ventilen. Om du skulle få dyttet ned ølet denne veien, er muligheten stor for at denne ventilen ikke blir tett etterpå. Da vil du få et fat som ikke er tett når du trykksetter.
Jeg vil anbefale å gjøre som alle andre gjør. Fyll med hevert gjennom åpent lokk. Bruker du en hevert av typen Bryggeland og Bryggselv selger, er slangen mer enn lang nok til at den når helt ned i bunnen av fatet. Da blir det ikke plasking og opptak av O2.
 
Jeg pleier å skru av hele koblingen (ut-koblingen), slik at kun gjengene sitter på fatet. Trer deretter bare en vanlig hageslange over gjenge-tappen og fyller og fyller. Aldri vært noe problem så langt. Har tappekrane på gjæringsdunk, så slipper å åpne lokket og trø en hevert nedi.
Syns dette er enkelt og greit.
 
Jeg brukte også denne metoden, og syntes det var enklere med tanke på vasking, bare pumpet starsan gjennom ventilen og stigrøret med pumpeheverten.

Men har gått vekk fra den metoden nå siden, som dere sier, så er diameteren i ventilen så liten at det for det første tar veldig lang tid, men også at det kan blit tett underveis.
 
som folk sier, det er veldig liten åpning i dette, slik at du klarer det ikke med bare fritt fall....
Du kan jo evnt prøve et bar trykk på gjærdunken  :bank2:
 
Gjæringsbøtte med tappekran. Lang slange som når til bunns i fatet som er Starsanisert. Ingen problemer så langt
 
Mange meninger her, har selv alltid fylt gjennom utventilen med egen kulekonling, aldri problemer men heller aldri tørrhumlet.
 
Ketil skrev:
Hvorfor i all verden vil du gjøre det på denne kompliserte måten?
Muligheten for at det skal sette seg fast små humlerester og annet er veldig stor. Som nevnt er det en veldig liten åpning i denne ventilen. Om du skulle få dyttet ned ølet denne veien, er muligheten stor for at denne ventilen ikke blir tett etterpå. Da vil du få et fat som ikke er tett når du trykksetter.
Jeg vil anbefale å gjøre som alle andre gjør. Fyll med hevert gjennom åpent lokk. Bruker du en hevert av typen Bryggeland og Bryggselv selger, er slangen mer enn lang nok til at den når helt ned i bunnen av fatet. Da blir det ikke plasking og opptak av O₂.

Hmmmmm, trodde dette var noe de fleste gjorde jeg :roedme: Har iallefall lest mere enn en gang om hvor lurt dette var, tydeligvis delte meninger. Men skjønner nå at det kanskje ikke var så lurt alikevel.
 
Tilbake
Topp