C02-utstyr, KingKeg, SodaStream og sånt...

ludde

Norbrygg-medlem
Hei og hopp. Jeg anskaffet meg en King Keg med en S30 ventil i lokket og tenkte jeg skulle bruke en SodaStreamer flaske med dertilhørende adapter... (anskaffet adapteren sammen med King Keg'en). Men, så er jeg ikke sikker på om jeg vil bruke den løsningen likevel. Iallefall siden det ser ut som det er litt problemer med å få fylt opp de gamle flaskene. Sjekket på Jernia iallefall og de pantet ikke de gamle flaskene.

Hva trenger jeg dersom jeg vil bruke en større flaske med CO2 (og hvor kan jeg få tak i dette. 5-10L kanskje...), som jeg kan koble til både King Keg og evt. også Cornelius keg's litt fremover i tid? Finnes det en eller annen kobling man skrur oppå S30 koblingen på en eller annen måte, det er jo utvendige gjenger der iallefall...
 
tror du kan få tak i aga flasker som passer sodastream på esso og hos diverse andre forhandlere
sjekk : http://www.aqvia.no/Default.asp?path=15893&pageid=33214

jeg vurderte den løsningen en god stund jeg og, men gikk bort fra det ettersom den adapterkoblingen var så dyr, dessuten fikk jeg "gratis" CO2 flaske gjennom jobben.
dessuten tror jeg CO2 kostnaden blir litt høy på lang sikt + at du må bytte flasker ofte hos forhandlere (høy pesfaktor)

en kamerat av meg kjøpte CO2 flaske på vin og bar http://www.vinogbar.no/
Norbrygg har lagd ei oversikt over hvor slike flasker kan fylles http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=380&Itemid=1
 
jernia panter ikke flaskene, men du får 100,- i "avslag" ved bytte. jeg bruker slike flasker, fordi de er veldig enkle å fremskaffe... finnes på jernia, elkjøp og de fleste som selger brusmaskiner. slik sett blir det ikke så dyrt sammenlignet med et brannslokkingsapparat for meg siden jeg bor 15-20 mil fra nærmeste fyllested for slike.
jeg har 2 flasker, slik at jeg ikke risikerer å gå tom for CO2 sent en lørdagskveld. det er også et problem med større flasker.
 
magne1972 skrev:
jernia panter ikke flaskene, men du får 100,- i "avslag" ved bytte. jeg bruker slike flasker, fordi de er veldig enkle å fremskaffe... finnes på jernia, elkjøp og de fleste som selger brusmaskiner. slik sett blir det ikke så dyrt sammenlignet med et brannslokkingsapparat for meg siden jeg bor 15-20 mil fra nærmeste fyllested for slike.
jeg har 2 flasker, slik at jeg ikke risikerer å gå tom for CO2 sent en lørdagskveld. det er også et problem med større flasker.

bruker du nye eller gamle flasker?
 
når jeg har tømt en flaske bytter jeg den i en ny på jernia. koster da 149,-
så flaskene er nye hver gang (sikkert bare trykktestet og etterfylt fra aga, men ser nye ut og er nye for meg ;D)
 
magne1972 skrev:
når jeg har tømt en flaske bytter jeg den i en ny på jernia. koster da 149,-
så flaskene er nye hver gang (sikkert bare trykktestet og etterfylt fra aga, men ser nye ut og er nye for meg ;D)

ok, men bruker du de nye eller gamle flaskene. Jeg var innom Jernia her, og de har bare de nye flaskene og der passer ikke adapteren jeg har...
 
Jula.no har også AGA-flaskene. Regner med det også er de omtalte "nye" flaskene.

Hvis du har kjøpt en adapter til en ukurant flaske, høres det ut som grunnlag for reklamasjon - hvis adapteren er kjøpt i Norge i hvert fall..

Hør evt med roba her på forumet. Han har bygget en finfin ut-på-tur-sak med en soda-stream-flaske.
 
mojo skrev:
Hør evt med roba her på forumet. Han har bygget en finfin ut-på-tur-sak med en soda-stream-flaske.

Det er vel denne du sikter til. Litt tilpasning så gikk det, vet ikke om det er å anbefale, men kom i akutt mangel på CO2 og da blir man gjerne kreativ  ;D
 

Vedlegg

  • CO2.jpg
    CO2.jpg
    139,6 KB · Sett: 497
Har laga en slik en jeg med og fikk hjelp til å lage en adapter slik at jeg fyller flaskene sjøl fra brannslukkere.  Det funker som bare fy det, har patronen stående inne i kegeratoren sammens med fatet slik at alt er skjult.  Dermed risikerer man bare å miste noen hundre gram co2 om der skulle bli lekkasje.
 
slike adapter har jeg tenkt på også.
Hvor fikk dere tak i adapteren til trapez-gjengene?
med både en utvendig adapter og en innvendig, kan man fylle småflaskene selv, eller bruke regulatoren på større flasker.
da blir større flasker plutselig kjempeinteressant ::)
 
Her er et bilde av den jeg har sydd sammen.
 

Vedlegg

  • Canon 098.jpg
    Canon 098.jpg
    294,9 KB · Sett: 461
  • Canon 097.jpg
    Canon 097.jpg
    355,5 KB · Sett: 476
  • Canon 096.jpg
    Canon 096.jpg
    382,2 KB · Sett: 470
Flott. Dette må det gå an å få til.
For å fylle mellom flaskene, kjøler du dem ned og lar væsken renne fra det ene til det andre?
 
Den som skal fylles puttes i fryseren dagen før, fyller fra vanlige brannslukkere som står i garasjen på ca 10 grader.
 
Sverre K skrev:
Her er et bilde av den jeg har sydd sammen.

Wow! Den er fin.

Er det standard isenkram-deler den er sydd sammen av, eller har du dreiebenk og gjengetapper osv?

Jeg har gjengeverktøy opp til max 10 mm, så der kommer jeg ikke langt..
 
Oddvar Demmo skrev:
Det meste finner du her http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=132986210 tillegg må du ha utløsertappen du ser i midten for å løse ut ventilen på Sodapatronen.
Jeg har loddet fast en messingbolt, boret og gjenget for 3 mm skru til utløser på Sodapatronen, ved siden av denne skruen må det bores hull for gassgjennomstrømming.
Minimumsverktøy er boremaskin og gjengetapp.

Vet du om det er samme type gjenger og utløser på gammel og ny type Sodapatron?
 
Mener at de nye har mye grovere gjenger enn de gamle. Trur at  noen bensinstasjoner bytter de gamle patronene, men husker ikke hvilken.
På den adapteren som jeg lagde i rustfritt har jeg kjøpt sn overgang som er gjenget opp innvendig, kappet en passende rustfri bolt og filt to spor på tvers av gjengene for gassflyt og så skrudd inn i overgangen og festet med gjengelås deretter boret og gjenget opp ett 3mm hull til en skrue med låsemutter som åpner gassventilen i flaska.  Har brukt  pakninger for hydraulikk  stålskive med gummiforing for tetting og det har fungert fint hittil.  Trur det skulle være rett forklart.
 
Tilbake
Topp