Trøbbel med ventiler, poppets og SAFER Valmadrera fat.

Coop

Trodde jeg hadde gjort et flott førstekjøp på keg-fronten og alt virket lovende da jeg idag, 5 dager etter betaling mottok 3 stk kegs fra Tyskland for en rimelig penge. Det første jeg la merke til var navn og produksjonsselskap, SAFER, Valmadrera Co. Italy. Fatene var i flott stand og alle hadde trykk på seg. Jeg løp til clas for å kjøpe meg en 22mm fastnøkkel, jeg hadde skikkelig gledet meg til å plukke dem fra hverandre og sette alt sammen igjen, en medfødt defekt jeg har som noen ganger medfører at tingen ikke alltid fungerer like bra før som etter. Aaaanyways...
Inn/ut ventilene ble med nevnte fastnøkkel fjernet fra sine respektive gjenger og jeg var klar til å ta i mot poppet valvesene som jeg i utallige guider på nettet hadde hørt ville falle ut og ned i sluk, kriker, kroker og under sofaer. Det kom aldri noen poppets så jeg dunket litt i toppen av ventilen. Dunkingen utviklet seg fort til dytting med skrutrekkere og pirking med uegnede verktøy. Konkluderte fort med at disse poppetsene ikke hadde tenk seg noen vei med mindre det var i biter. Praktisk som alltid av de italienske ingeniørene! Mine spørsmål er da som følger:

Er det noen som har hørt om en liknende situasjon og hva har løsningen i så fall vært?
Vil vanlige corneliuspoppets fungere i disse ventilene? De likner ganske mye i utformingen sett bort fra de abnormt lange beina.
Vil nye originale corneliusventiler passe gjengene på dette Valmadrera fatet?
Skal jeg bare drite i å gjøre noe med dem og satse på at det blir rent nok uten å demontere ventilen jevnlig? Det siste jeg vil ha er et infisert fat eller tre...

Bilde av Valmadrera poppet som vedlegg

Vedlegg

• 80049190.jpg
    80049190.jpg
    3,7 KB · Sett: 212
http://www.brewboard.com/index.php?showtopic=78397&mode=threaded&pid=922882

Du trenger ikke å ta ut poppets hvis de ikke lekker. Du kan skru av ventilene, montere på en inn og ut ventil og legge det hele i stoutrens/kaustis soda ei stund. Skyll godt etterpå. Når det gjelder dessinfisering bruker vi å sette litt trykk på fatene og presse ned begge poppets slik at det kommer ut. Det eneste som du ikke får til er å smøre poppets med egnet fett.

Så det er ingen annen måte å bytte ventilene med mindre jeg får sveiset på nye nippler som passer originalventiler fra cornelius? Har vært litt fristet til å prøve å kjøpe noen originalventiler for å teste på tross av at den tyske mannen på gebrokkent engelsk forklarte meg at det kunne bli komplikasjoner... Er litt forbannet på meg selv for at jeg ikke bare kjøpte fra vinogbar eller tilsvarende :p

Litt lengre nede i tråden er det et par stykker som har tatt ut poppets ved å skru ut ventilen, sette et skruejern på poppeten og slå lett med en hammer. Det er også noen som bøyer et par ben slik at den ikke setter seg fast lengre. Det ser ut som det blir tett etterpå. er også en som har tatt de ut og erstattet med vanlige poppets:

Ok....now I understand what poppets you have. I bought some new kegs a year or so ago that had poppets like that. I figured they were just not supposed to come out so I did my best to clean in B Brite and sanitize. I wound up with a major keg infection in these particular kegs. I bought some new poppets that were "normal" as I figured the poppets were my source problem. My LHBS sold me replacements for a couple bucks each.

Tilbake
Topp