Tror ølet er overkarbonisert. Kan det reddes?

Jeg ville ikke ha testet med sukker før du får kontroll over tappelinjen din.
Som sagt over må du redusere CO2 i ølet. Selv om dette er perfekt, kan det bli skum pga lengde/tykkelse på slanger. Temperatur og kran er også viktig.
Ta gjerne et bilde av oppsettet ditt.
Prøv deg frem med én endring om gangen. Endrer du ‘alt’ er det vanskelig å finne årsaken
 
Jeg ville ikke ha testet med sukker før du får kontroll over tappelinjen din.
Som sagt over må du redusere CO2 i ølet. Selv om dette er perfekt, kan det bli skum pga lengde/tykkelse på slanger. Temperatur og kran er også viktig.
Ta gjerne et bilde av oppsettet ditt.
Prøv deg frem med én endring om gangen. Endrer du ‘alt’ er det vanskelig å finne årsaken

Takk for svar! Alle videoene jeg har sett har gitt inntrykk av at dette et det letteste i verden. Jeg har testet ølet varmt noe jeg skjønner lager skum, men jeg ville tro at det ville gitt et hint av hvordan ølet er. Mulig det er feil. Jeg tar bilde av oppsettet når jeg kommer hjem :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg er ganske fersk med fat og tapping selv, men det som har funket for meg er;

Purge headspace i fatet, trykksett og sett fatet kaldt. Sett fatet på 1 bar (14 psi) og la stå. Da kan du bruke samme trykk for karbonering og servering, og du har kontroll på karboneringsgrad. Etter 8-10 dager er ølet passelig karbonert. Angående slanger og lengde har jeg fulgt bruksanvisningen til kegeratoren min. Slangene som fulgte med der har 4 mm indre diameter og da funker det bra for meg med 4 meter slange ved 1 bar. Til høyere diameter slange, til lenger slange må du ha, og mer øl blir stående i slangen i stedet for i fatet.
 
Jeg er ganske fersk med fat og tapping selv, men det som har funket for meg er;

Purge headspace i fatet, trykksett og sett fatet kaldt. Sett fatet på 1 bar (14 psi) og la stå. Da kan du bruke samme trykk for karbonering og servering, og du har kontroll på karboneringsgrad. Angående slanger og lengde har jeg fulgt bruksanvisningen til kegeratoren min. Slangene som fulgte med der har 4 mm indre diameter og da funker det bra for meg med 4 meter slange ved 1 bar. Til høyere diameter slange, til lenger slange må du ha, og mer øl blir stående i slangen i stedet for i fatet.

Takk for svar :) Jeg har en Lindr 20/K og har kjøpt en fatpakke fra bryggselv. Da jeg kjøpte denne fikk jeg beskjed om at jeg kunne bruke slangen fra fatpakken på Lindr-maskinen av de som jobbet på Bryggselv.

Maskin: https://www.bryggselv.no/tappetårn/102164/lindr-pygmy-20-k-med-luftkompressor
Slange: https://www.bryggselv.no/tilbehør/102190/tappeslange-ubs-med-ball-lock-og-tappekran

Etter et søk nå ser jeg at de anbefaler 3/8 slange til Lindr og ikke 3/16 jeg fikk beskjed om av Bryggselv.
 
Personlig synes jeg det er mye vanskeligere med et Lindr oppsett enn med et standard oppsett.
 
Norbrygg Oslo har tre Lindr tårn til utlån for Oslos medlemmer. Jeg har testet ett en del da tappeutstyret mitt er nedpakket i påvente av innflytting
Dette er ikke for å rakke ned på ditt oppsett, men for å beskrive min erfaring...
Ulempen med et Lindr tårn, er at du ikke får satt på skumdempende rør. Du kan ha et tynt rør fra fat til Lindr, men inni er det uansett et langt og tykt (ikke skumdempende) rør før tappekranen.
Lindr har også en flens på shank / tappekran som gjør at du ikke får kjøpt et (vaske) stykke for å kunne sette et 3/16’ rør mellom Lindr og tappekran.
På våre har vi skiftet shank slik at vi nå kan bruke Lindr kjøleren som kjøler mellom fat og vanlig tappetårn med skumdemping.
Jeg har enda ikke fått testet dette
 
Alltid plass til et lite fat i kjøleskapet.
Fyller over fra 19L når det er tomt.
670be2da2b3f4c6dc33eec900e99f5f9.jpg
 
Ganske sikker på at det ikke går
Hva sier orakelet ( @Oberstbräu )?
Det går forsåvidt...

De Lindr-kjølerne er egentlig en enkel, grei og billig løsning. Det aller beste for tapping (og selvfølgelig lagring) er å ha kaldt øl på fatet. (KeyKegs bør alltid lagres kjølig og er dårlig egnet for bruk med sånne kjølere, mens det ikke er så store problemer med våre stålfat).

Det store problemet er billigkranene de leveres med. Kraner med kompensator (også kalt flow control og til og med skumdemping) gir motstand i tappelinjen, men de lager også turbulens i ølet, noe som fører til skumproblem. Med anbefalt lengde og diameter på slangen, blir disse kranene rene skummaskiner.

Løsningen jeg har modifisert kjølerne til Norbrygg Oslo med (det kommer en ombyggingsveiledning etter hvert), gjør at det kan brukes gode forward sealing kraner. Og balanserte tappelinjer. Det er seff mulig å sette på en bedre kompensatorkran enn orginal Lindr, men det gjør ikke løsningen noe bedre.

Har i alle fall diskutert med noen tappeløsninger med et par guruer...
 
Men har en først invistert i en Lindr 40/k til en del tusen, er det jo ikke bare å hive dingsen og gå for kjøleskap!
Det finnes da folk med denne tappeløsnimgen som klarer å tappe øl og ikke bare skum fra et corneliusfat. Hva gjør disse? Vi får muligens høre litt hva han forhåpentligvis lykkelige nygifte har å si (@glennrlie), han kjørte vel to stk på bryllupet sitt, nå nettopp. Eller andre som har og får det til!
 
Men har en først invistert i en Lindr 40/k til en del tusen, er det jo ikke bare å hive dingsen og gå for kjøleskap!
Det finnes da folk med denne tappeløsnimgen som klarer å tappe øl og ikke bare skum fra et corneliusfat. Hva gjør disse? Vi får muligens høre litt hva han forhåpentligvis lykkelige nygifte har å si (@glennrlie), han kjørte vel to stk på bryllupet sitt, nå nettopp. Eller andre som har og får det til!

Takk! Jeg setter pris på gode tips, men maskinen er som du sier allerede kjøpt. Det jeg helst vil er å få til en løsning hvor jeg kan benytte meg av det utstyret jeg allerede har selv om det helt sikkert finnes noe som er bedre.
 
Tja... blir vel syretesten nå på lørdag med 120 liter som skal gjennom spetakkelet [emoji23][emoji106] Testa i går med et fat tripel jeg skulle bli kvitt uansett. Det var i utgangspunktet godt karbonert, og hadde blitt flytta i kjellertemp i noen uker for å gjøre det mer reellt. I tillegg ble det bært fra kjeller og ut i låve for test. Så der var det agitert øl for å si det sånn.

Det ble noen pitchere skum før jeg fant ut en måte å gjøre det på. Slapp ut overtrykk, satte på 0,5 bar og full åpning på krana. Det tar litt tid å fylle et glass, men det ble i hvert fall øl med skumtopp og ikke et glass skum. Kjørte opp trykket til 1 bar og det funka også «greit nok», dvs noe mer skum. Kjører 3 m lindrslanger (rør).

Ulempe å ikke ha testet mer før bryllupet, men tida flyr osv. Da sikrer jeg heller med lav hastighet og fulle glass enn god hastighet og bare skum.

Så får jeg forske videre på optimalisering etter bryllupet [emoji23][emoji106][emoji106][emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tja... blir vel syretesten nå på lørdag med 120 liter som skal gjennom spetakkelet [emoji23][emoji106] Testa i går med et fat tripel jeg skulle bli kvitt uansett. Det var i utgangspunktet godt karbonert, og hadde blitt flytta i kjellertemp i noen uker for å gjøre det mer reellt. I tillegg ble det bært fra kjeller og ut i låve for test. Så der var det agitert øl for å si det sånn.

Det ble noen pitchere skum før jeg fant ut en måte å gjøre det på. Slapp ut overtrykk, satte på 0,5 bar og full åpning på krana. Det tar litt tid å fylle et glass, men det ble i hvert fall øl med skumtopp og ikke et glass skum. Kjørte opp trykket til 1 bar og det funka også «greit nok», dvs noe mer skum. Kjører 3 m lindrslanger (rør).

Ulempe å ikke ha testet mer før bryllupet, men tida flyr osv. Da sikrer jeg heller med lav hastighet og fulle glass enn god hastighet og bare skum.

Så får jeg forske videre på optimalisering etter bryllupet [emoji23][emoji106][emoji106][emoji482]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk for at du deler erfaring! Jeg skal teste det samme!
 
Tja... blir vel syretesten nå på lørdag med 120 liter som skal gjennom spetakkelet [emoji23][emoji106] Kjører 3 m rør.

Ulempe å ikke ha testet mer før bryllupet, men tida flyr osv. Da sikrer jeg heller med lav hastighet og fulle glass enn god hastighet og bare skum.
Skrytepave!
 
Kan være jeg husker feil her, men mener å huske at Lindr-tappetårnene krever ganske høyt serveringstrykk, typ 2.2 bar eller noe i den duren. Var BS som informerte om det for et par år siden når jeg jobba i bryggebutikk, så kan være at minnet blander litt her, men kan være verdt et forsøk. I disse er det jo ganske mange meter med stålrør den skal igjennom så for å unngå trykkfall i rørene som fører til skumming så gir det mening å peise opp serveringstrykket.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp