Troubleshooting - omtrent bare skum fra corneliusfat

Hei!

Har forsøkt å finne ut av dette, men vet ikke om jeg er på rett vei eller har misforstått fullstendig.

Kjøpte to fat, CO2-flaske og regulator fra vinogbar for noen uker siden. Det fulgte med en picnic tappekran på 20-30 cm.

Nå har jeg fyllt en lys ale på den ene og en porter på den andre. Karbonerte først pale alen en ukes tid med 0.7 bar ihht en tabell jeg fant på nett, muligens litt lavt trykk da jeg trodde det var kaldere i kjelleren enn det var (7 grader i kjøleskapet). Deretter porteren på litt lavere trykk.

Først testet jeg tappekranen som fulgte med. Ølet kom veldig fort og med mye skum. Da senket jeg trykket til 0.3 bar eller noe og klarte å tappe et par glass. Så forsto jeg det slik at lengre slange kan gjøre susen, så jeg kjøpte noen meter 6mm trykkslange fra biltema og lagde en ny tappekran på et par meter. Det ble fortsatt mye skum, selv når jeg senker trykket til nesten 0 bar.

Er det noe jeg gjør galt? Senker dere trykkene på fatet før dere tapper øl? Bør jeg bruke enda lenger slange? Er det noe galt med hvordan jeg har satt trykkene? Må jeg kjøpe mer utstyr, eller kan jeg klare å servere øl med passe skum i morgen?

Og hvis man har forskjellige typer øl på fat, med forskjellig CO2-volum, må man bruke egne regulatorer til hvert fat?

Vel, det er vel det jeg rekker å skrive nå, må begynne å pynte juletreet.

Roar.
 
1 og en halv til 2 m med sytråd fra Humlegården hjalp meg ihvertfall
http://shop.humle.se/se/art/olslang-restriktor-sytrad-30-mm-id-48-mm-yd-per-meter.php
 
Ok, regnet med at jeg måtte ta i enda litt mer. Får bestille slange over jul.

Da slipper man kanskje også å senke trykket på fatet før man tapper?

Roar.
 
Ved å justere tykkelse og lengde på slangene kan man kontrolere hvor fort ølet kommer ut av kranen, dermed kan man unngå att det skummer for mye ved tapping.
Bruken av 3/16" slange og John Guest koblinger er å anbefale, jo tynnere slange man bruker, jo mindre slange trenger man.
Ved rett slanger og lengde er det ikke nødvendig å justere trykket for tapping.

Hvist du skal servere i morgen ville jeg skru regulatoren til 0 og slippe ut alt trykket på fatet.
Åpne så tappekranen. Nå skal det ikke komme noe øl ut eller bare såvidt renne.
Skru så sakte opp trykket til det renner passe fort uten att det skummer for mye.
Når du er ferdig for dagen skrur du opp trykket til vanlig karboneringstrykk slik att det holder rett karbonering.

0,7bar høres greit ut å bør ikke i segselv være noe problem.

Hvist du ønsker forskjellig trykk på fatene er det å anbefale å skaffe sekuderregulator hvor du kan stille inn individuelt trykk på ølene.
Selv var jeg fornøyd med tre regulatorer slik att jeg hadde ett normaltrykk, ett for høyt og ett for lavt trykk, men er jo altids greit å kunne justere alle ;)
 
Roar R skrev:
Først testet jeg tappekranen som fulgte med. Ølet kom veldig fort og med mye skum. Da senket jeg trykket til 0.3 bar eller noe og klarte å tappe et par glass. Så forsto jeg det slik at lengre slange kan gjøre susen, så jeg kjøpte noen meter 6mm trykkslange fra Biltema og lagde en ny tappekran på et par meter. Det ble fortsatt mye skum, selv når jeg senker trykket til nesten 0 bar.

Har du tilgang til CO eller selv har tynnere slanger som går inni 6mm slangen kan du prøve det. 6 mm. er enorme dimensjoner i denne sammeheng, hvis den ikke er veldi lang da. Ved 2 meter kan den knapt bli for tynn.
 
Roar R skrev:
Først testet jeg tappekranen som fulgte med. Ølet kom veldig fort og med mye skum. Da senket jeg trykket til 0.3 bar eller noe og klarte å tappe et par glass. Så forsto jeg det slik at lengre slange kan gjøre susen, så jeg kjøpte noen meter 6mm trykkslange fra Biltema og lagde en ny tappekran på et par meter. Det ble fortsatt mye skum, selv når jeg senker trykket til nesten 0 bar.

Har du tilgang til CO eller selv har tynnere slanger som går inni 6mm slangen kan du prøve det. 6 mm. er enorme dimensjoner i denne sammeheng, hvis den ikke er veldi lang da. Ved 2 meter kan den knapt bli for tynn.


Edit:
det er lite behov for trykkslanger ved så lave trykk som brukes til øl.
 
Ok, takk!

Skal se om jeg får tid til å rusle bort til CO i morgen.

3/16" tilsvarer vel omtrent 5 mm, dette får jeg nok tredd på utventilen og krana. Ser de også har 3mm, men det blir vel vrient å få satt sammen uten noen slags overgang?

Roar.
 
3/16" er for tynt til å koble direkte på koblingene, du må ha overgang.
Tror 3/16"  må være ytre diameter på disse slangene/rørene.
Her er ett bilde av hvordan det var koblet hos meg.
 

Vedlegg

  • slanger.jpg
    slanger.jpg
    1,5 MB · Sett: 587
Roar R skrev:
Ok, takk!

Skal se om jeg får tid til å rusle bort til CO i morgen.

3/16" tilsvarer vel omtrent 5 mm, dette får jeg nok tredd på utventilen og krana. Ser de også har 3mm, men det blir vel vrient å få satt sammen uten noen slags overgang?

Roar.

3/16 slange er 4,76 innvendig mens 3/16 rør, herav pexrør og John Guest koblinger er 4,76 utvendig.
3/8 pex går på de fleste koblinger, da trenger du også overgang 3/8-3/16
Steinarja hadde bildene
 
Ok, da får jeg se om jeg får ordnet til noe midlertidig, hvis ikke før jeg gjøre som Steinarja sa og redusere trykket enda litt.

Det jeg trenger er da litt 3/8, noen meter 3/16 og to overganger til 3/16 per fat.

Roar.
 
Jeg kjøpte 5m PVC slange på Biltema (art. nr. 15300) til 29.90,- og har ikke noe skumproblem. Jeg bruker den som den er på 5m og tapper på samme trykk som jeg karbonerer på (ca. 1.7 bar). Fordelen med denne løsningen slik jeg ser det er at den er definitivt billigst, lett å få tak i (iallefall for mitt tilfelle) og kanskje også tryggest m.h.t. lekkasje. Slangen har 4 mm innvendig diameter, noe som betyr at du med litt varm vann klarer å lure den på hurtigkoblingene til fatet uten noen overgang. Slangen er armert og skal tåle 12 bar, det burde holde lenge til vårt bruk :ilike:

Jeg tror forresten også at Clas & Ohlson også har en lik eller lignenede slange.
 
Bjarte H skrev:
Jeg kjøpte 5m PVC slange på Biltema (art. nr. 15300) til 29.90,- og har ikke noe skumproblem. Jeg bruker den som den er på 5m og tapper på samme trykk som jeg karbonerer på (ca. 1.7 bar).

Det er hele cluet med øltapping, lang slange/rør, jo kortere den er jo tynnere må den være.
Prinsippet er at friksjonen i slangen (noe vi ellers ikke ønsker) gjør at trykket vet tappekranen er nesten nede mot null, når tappingen er igang blir det ikke trykkfall, når det ikke er trykkfall blir det ikke skum.
Det motsatte er å fx. riste en flaske, trykket vil da bygge seg opp, når du da åpner den blir det bare et skummfokk.

Gog Jul eøl.
 
Jeg bruker også hele lengden av den slanga fra Biltema som er nevnt over, det funker bra.  Jeg bruker et trykk på ca 1.5bar hvis jeg husker rett og får en konsistens jeg liker. Jeg vil anbefale å bruke slangeklemme på endene av slangen. Tidligere så hadde jeg en slange som løsnet ved utventilen og et fullt fat ble pumpet ut på kjellergulvet, min største bryggetabbe så langt.

Etter bryggetabben har jeg kjøpt armert slange og slangeklemmer og kobler av fatet når det ikke er i bruk for sikkerhetsskyld...

Tips for å tre på slangen, er å varme opp enn tynn nebbtang og tre den over denne til den ser stor nok til å passe. Deretter kan man med varmt vann rikke den innover. Pga  sot fra lighter fjernet jeg det første stykket som jeg hadde tredd over tangen med en kniv etter at jeg hadde tredd slangen lang nok inn så fortsatte jeg med varmt vann å tre den videre innover.

I nåværende oppsett har jeg lite skumproblemer.

God jul alle sammen
 
Bjarte H skrev:
Jeg kjøpte 5m PVC slange på Biltema (art. nr. 15300) til 29.90,- og har ikke noe skumproblem. Jeg bruker den som den er på 5m og tapper på samme trykk som jeg karbonerer på (ca. 1.7 bar). Fordelen med denne løsningen slik jeg ser det er at den er definitivt billigst, lett å få tak i (iallefall for mitt tilfelle) og kanskje også tryggest m.h.t. lekkasje. Slangen har 4 mm innvendig diameter, noe som betyr at du med litt varm vann klarer å lure den på hurtigkoblingene til fatet uten noen overgang. Slangen er armert og skal tåle 12 bar, det burde holde lenge til vårt bruk :ilike:

Jeg tror forresten også at Clas & Ohlson også har en lik eller lignenede slange.

hvordan er flyten i tappekranene...? jeg har en koblet til Ringnesfat og en til cornelius, begge med 3m med 4 mm slange, flyter sakte, men saktere og med mer skum fra corneliusfatet...
 
Tilbake
Topp