Trub i gjæringskaret?

Eg har sett på forumet at flere prøver å få med seg minst mulig trub over i gjæringskaret. Gjerne ved hjelp av whirpool, og så vente litt for at trub'en skal samle seg i midten på bunnen.

Det eg ikke har fått helt klart for meg er: Hvorfor bør man unngå å få med seg trub? Kan trub bidra til uønskede smaker om det blir med til gjæringskaret?

Brew Your Own og Basic Brewing gjorde en test på dette. Ligger en podcast på det her:

http://www.basicbrewing.com/index.php?page=radio

Teoretisk sett kan de økte mengdene protein som kommer med i karet gi økte nivåer av fuselalkoholer. I praksis er problemet av akademisk art. I tillegg kan trub/gjær som stiger opp til overflaten og får oksidere under gjæringen sette uønsket smak på ølet. Dette er heller ikke det helt store problemet, men for sikkerhets skyld kan man alltids skumme av. Altfor store humlerester kan også gi smak til ølet, men i praksis betyr også dette lite.

Hvis du vil gjøre det litt enklere og ikke behøve å lage whirpool, kan du bare filtrere gjennom en hvilken som helst desinfisert sil. Den på bildet er kjøpt på CO og er ganske grov i nettet. Men den fanger opp det aller meste likevel. Da får du også med all vørteren.

Vedlegg

• IMAG0144.jpg
    IMAG0144.jpg
    632,1 KB · Sett: 704
haha å dæven. Jeg har hatt minst 2-3cm med trub (hvite proteinrester) i gjæringskaret de siste 3 gangene jeg har brygget. Jeg har enda ikke brygget ett øl der det er ett krav at vørteren er klar, menmen. (Jeg brygger BIAB)

Laget meg en Amerikansk IPA her i forrige uke, og tenkte jeg skulle prøve som så mange amerikanere er glad i. Så jeg bikka bare nedi hele grytjæveln i gjæringsbøtta. Skummet av litt humlerester her om dagen før jeg lasta på med tørrhumle. Har 2 liter bunnfall etter 4 dager :D Dette blir jo artig å se hvorhen ender.

Hallstein skrev:
haha å dæven. Jeg har hatt minst 2-3cm med trub (hvite proteinrester) i gjæringskaret de siste 3 gangene jeg har brygget. Jeg har enda ikke brygget ett øl der det er ett krav at vørteren er klar, menmen. (Jeg brygger BIAB)

Du kan fint unngå trub i gjæringskaret om du lar vørteren stå en stund i kjelen og tapper av fra toppen med hevert. Jeg pleide å få latterlig lite trub da jeg gjorde dette, men etter at jeg oppdaget hvor mye fortere vørteren kjøler seg ned med litt omrøring har det blitt til at jeg har rørt frem til bare noen minutter før jeg tapper over, og da får jeg jo med litt grums. Og litt trub er, som folkene på Basic Brewing har vist, bare bra.

Du unngår det meste av trubet med å la vørteren stå en stund etter kjøling. Jeg lar den hvile i ca. 45 min. før jeg tapper den ut av kokekaret. Jeg vil ikke påstå at litt trub i gjæringskaret er bra (det er alltids nok til gjæren allikevel), men skadevirkningene er egentlig neglisjerbare.

Den godeste Charles Bamforth hevdet nå at det var bra. Ikke fordi proteinslagget i seg selv er bra, men fordi gjæren har godt av noen ekstra partikler å hekte seg på når den farer rundt i gjæringskaret og gjør jobben sin.

Men poenget hans er at man alltid får med trub, uansett. Kun hvis man filtrerer vørteren at man ikke får med noe som helst. Selv om du knapt har synlig trub, har du faktisk med en del. Uansett, forskjellene er akademiske. Har man god kontroll på gjær og gjæring, er dét av langt større betydning.

runarstock skrev:
Jøss, halvmeter med trub. ikke i næheten selv om jeg  tømte hele gryta nedi..

Trub'en stammer i hovedsak fra kiloen med cascade pellets som gikk med til denne IPA'en.  ::)
Cascade i altfor store mengder fører forresten til jordbær i aromaen  :laugh:

TerjeK skrev:
runarstock skrev:
Jøss, halvmeter med trub. ikke i næheten selv om jeg  tømte hele gryta nedi..

Trub'en stammer i hovedsak fra kiloen med Cascade pellets som gikk med til denne IPA'en.  ::)
Cascade i altfor store mengder fører forresten til jordbær i aromaen  :laugh:

JAja jordbær IPA  :yes:

Gahr skrev:
Du unngår det meste av trubet med å la vørteren stå en stund etter kjøling. Jeg lar den hvile i ca. 45 min. før jeg tapper den ut av kokekaret. Jeg vil ikke påstå at litt trub i gjæringskaret er bra (det er alltids nok til gjæren allikevel), men skadevirkningene er egentlig neglisjerbare.

Basert på denne kommentaren så venta jeg 45 minutter etter øllet var kjøla i går (første gang jeg brygga allgrain, BIAB). Fungerte utmerket!

Eneste problem: Da all den klare vørteren var i karet, hadde jeg kun 9 liter! Tipper det lå kanskje 13 liter totalt i kjelen. Jeg endte med å ha med 2 liter trub i karet, og så etterfylle med 1 liter rent vann. Fant ut at det var OK siden jeg allikevel hadde litt mye humle med tanke på stilen, samt at OG ble kun et par hakk mindre enn målet.

Har jeg kanskje gjort en tabbe? Kunne jeg igrunn med fordel hatt i mer vørter med trub, så det kunne bunnfelle bedre i gjæringskaret? Er jo uansett en hefeweizen, som vel skal være ganske "cloudy".

Ok, med BIAB får du uansett med mye trub fra maltet, så det er nok uunngåelig med en del trub. Men det er heller ikke det største problemet en hjemmebrygger støter på.

Hvis det viser seg å ikke være noen usmaker fra trub, så skal jeg nok ikke være så redd for å ha med mer neste gang. Også etter nå å ha hørt på podcast fra basic brewing også  :)

Tilbake
Topp