Trykk begrensningsventil

Gamle tråder blir som nye...
Noen som har en rimelig løsning til en ventil på 0.8-1.5 bar?
 
Den på ali kan ikke brukes,den regulerer trykket ut.. den andre (du vil ha)regulerer trykket inn..

Har letet etter en til selv men finner den bare i usa..dyr frakt bare..
 
Takker for linker til løsninger, ser fine ut begge to. Så er det dette med frakt da, koster noen kroner.
Myser litt på et alternativ pga. dette, denne ser også brukbar ut men kanskje ikke reguleringsmekanismen er like fin
http://www.aliexpress.com/store/pro...uge-Kegging-equipment/1017341_1816568427.html

Mangler jo det som er gull verdt,tilbakemelding fra fornøyde brukere. Ser prikk lik ut den som f.eks. Morebeer selger
http://www.morebeer.com/products/ball-lock-qd-adjustable-pressure-valve-wgauge.html
 
Denne overtrykks ventilen kommer jo med Cornelius tilkopling, men nå ville jeg forsøke meg på et plastgjæringskar.
Regner med at det må mer enn 1 bar til før korken spretter ut, det får jeg vite i morgen.... Har ikke testet eller regnet på det, får se hvor dumt det var isåfall. Går det dårlig blir det ut å kjøpe Cornelius, så forsøket kan uansett ikke ende så galt.
image.jpeg
 
Liker stæsjet ditt, virker som du satser på kvalitet.
Må innrømme at Reodor Felgen herjer hjemme hos meg da den (tullingen|gjerrigknarken) liker å se hvor langt strikken kan strekkes før noe annet bør anskaffes:)
 
Liker stæsjet ditt, virker som du satser på kvalitet.
Må innrømme at Reodor Felgen herjer hjemme hos meg da den (tullingen|gjerrigknarken) liker å se hvor langt strikken kan strekkes før noe annet bør anskaffes:)
Reodor herjer vilt her også. Jeg liker å sveise sammen ting som er gjennomtenkte og som trenger lite modefikasjoner senere. Slik som de to syrefaste gjæringsdunkene jeg har mekka sjæl.
 
Tenker den proppen din popper ut på et par millibar...

Vv tanker er billig(ofte gratis) og bra til trykk gjæring og trenger ikke så mye modifisering..holder med en kobling så du får dysa på høytrykk spyleren inni,en avtapping par cm over bunn og en på tapping på toppen (co2).. så tåler di 10bar +..
 
Sist redigert:
Tenker den proppen din popper ut på et par millibar...
He he, den er på 0.4 bar nå, tenker jeg feiger ut på 0.5 bar:D
Gjæringen er bare et par poeng unna FG, så det blir ikke produsert mye co2,det går seint.

Skal forøvrig kun brukes til å sørge for at en lagerøl ikke suger inn oksygen ved coldcrash til 3 grader, og der er jeg vel allerede på trygg grunn med 0.4 bar.

Prøvde en gang med kork uten overtrykksventil, satt i stua og hørte et smell. Gikk ned i kjelleren og fant gjæringskaret uten propp, måtte lete litt rundt for å finne den da proppen hadde gått som et prosjektil i taket og hoppet rundt i rommet langt unna gjæringskaret. Det må ha vært mye mer enn 1 bar trykk der...
 
Vv tanker er billig(ofte gratis) og bra til trykk gjæring og trenger ikke så mye modifisering..holder med en kobling så du får dysa på høytrykk spyleren inni,en avtapping par cm over bunn og en på tapping på toppen (co2).. så tåler di 10bar +..
Ja, jeg ønsker meg en ståltank, helst konisk med mulighet for gjærdumping og høsting samt trykksetting.

Men har ikke utstyr og kunnskap om sveis og det som skal til, og de er kostbare å kjøpe.
Står på ønskelisten.

Brygger 25L batcher, så cornelius fat virker mest nærliggende og praktisk alternativ for trykk gjæring for meg, mange som bruker det. Får meg liksom ikke til å flekke ut nærmere femtusen kroner for en gjæringstank https://www.bryggselv.no/utstyr-til...jæringskar-i-rustfritt-stål400701-p0000000935

Siden det er gjæren som lager ølet er det jo kjekt å kunne gi den optimale betingelser, men ikke til hvilken som helst pris.

Får se om det gjøres plass på konto for bling/nerde/hobby ting, der regnes det mindre på kost/nytte:rolleyes:
 
Sist redigert:
Kan ikke gummiproppen sikres med ståltråd àla champagnekork?
Da har jeg jo ikke sikkerhetsventil, nå vet jeg at korken spretter ut før gjæringskaret revner:eek:
Overtrykksventilen fungerer forøvrig fint, var oppe og finjusterte den litt ned nå, hørte de hvislet litt gass ut. Satt den til 0.4 bar, har jo allerede trykket jeg trenger og mer enn det med all co2 som er i ølet nå, tilsvarer vel ca. 20gram
 
Tilbake
Topp