Trykk i gjæringskar

Stiller trykket til 1 bar først etter at hovedgjæring er over. Står på 0,1-0,2 bar i starten. Det er uansett ikkje eit problem med acataldehyd så lenge ein passar på at gjæren får gjort seg ferdig. At den blir frammheva av normale "øltrykk" trur eg lite på, då det går fint an å lagre vekk acetaldehyd i karbonert øl på fat. Det er mange komersielle bryggeri som gjærar under trykk, så det er ikkje heilt ukjendt :)
Har 110liter på gjæring,trykk på gjæringstanken nå er 15 psi (1bar)
OG 1.060
SG pr. nå er 1.030 og gjærer som normalt.. :)

Vi legger oss på 5 psi til gjæringen er litt over halvveis,så øker vi trykket for å få ølet karbonert ved gjær stopp..

Hva slags regulator bruker dere for å justere trykket i gjæringstankene? jeg har en fra kina, men jeg synest den er så unøyaktig.
Jeg prøvde den rett på co2 regulatoren min, men den varierer etter hvor mye trykket er ut fra co2 regulatoren. Hvordan vet jeg at jeg har stilt regulatoren på gjæringtanken rett?

Har du ikke manometer??
På den vi har skrur vi 4 runder og havner på ca 5 psi.. justerer litt når den har kommet opp for å treffe 5 psi.
Etter stormen er over skrur vi en runde å 2 til di neste dagene..alt etter som..

Sist redigert:
Hvis det er så lavt trykk som 0,1 bar som er problemet, hva med å bruke en slangeende med vannsøyle på en meter? Blir ikke det ganske nøyaktig på den måten? Men du må kunne stenge den av for vannsøyle på 10 meter senere er ikke så praktisk. Mer jobb blir det også hvis tanken står inne i et kjøleskap.

Har du ikke manometer??
På den vi har skrur vi 4 runder og havner på ca 5 psi.. justerer litt når den har kommet opp for å treffe 5 psi.
Etter stormen er over skrur vi en runde å 2 til di neste dagene..alt etter som..
Joda jeg har manometer på regulatoren, men nålen på den går opp og ned alt etter hvor mye trykk det er på tanken, det er det jeg ikke forstår helt.
Jeg har en slik: http://www.aliexpress.com/item/Adju...50&btsid=af8c19eb-d507-4580-9186-e079bcad5022

Hold deg mellom 2 og 5 psi i starten, er godt nok det..om den svinger opp/ned gjør ikke noe...

Er jo normalt at nålen går opp^ned alt etter hvor mye trykk det er på tanken..

Tilbake
Topp