Tsjekkisk pils - lite fylde

Hei,

Mitt siste brygg var en Bohemian Pilsener i fra Ølbrygging.no

Denne ble mesket ved riktig temperatur og traff spot-on på både O.G og utgjæring.

Men jeg synes denne mangler fylde / maltsmaken som jeg var på jakt etter.
Synes denne ble veldig tynn og mye alkoholsmak.
Må legge til at det er to andre som har smakt på denne og som synes den var typeriktig og god, men jeg deler altså ikke deres oppfatning.

Vil fylden på denne kunne tas seg opp ved lagering ?

Kikket litt på oppskriften, og kan egentlig ikke se noe alvorlig feil med den. MJ M84 gjæren er ikke min favoritt, synes at WLP800 eller 802 er de beste valgene for dette ølet. Weyermann selger et spesielt malt til tsjekkiske pilsnere: Bohemian gulvmaltet pilsner (et lett undermodifisert malt). Det er neppe det som følger med i dette settet. Og som alltid i lyse maltbaser: pH må senkes! Enten med syremalt eller melke-/fosforsyre. FG 1012 er kanskje litt lavt. 1015 hadde vært bedre. Anbefalt mesketemperatur er også litt lav. 67-68 grader sikrer bedre fylde i dette ølet. Ikke store ting hver for seg, men tilsammen kan det påvirke ølet i negativ retning. Men det vil helt klart bli bedre om det får stå noen uker kaldt.

Høres ut som veldig overbevisende argumenter det der.
Tror neste batch blir mesket på høyere temperatur med annen gjær. W-34/70 tipper jeg.
Og så kan jeg nevne at jeg ikke senket pH med syremalt denne gangen, slik jeg gjør med tysk pils.

Det er jo slik at man setter sin lit til utviklerne av disse ølsettene, men jeg ser jo at man med fordel kan justere litt på disse etter erfaring.

Høres ut som veldig overbevisende argumenter det der.
Tror neste batch blir mesket på høyere temperatur med annen gjær. W-34/70 tipper jeg.
Og så kan jeg nevne at jeg ikke senket pH med syremalt denne gangen, slik jeg gjør med tysk pils.

Det er jo slik at man setter sin lit til utviklerne av disse ølsettene, men jeg ser jo at man med fordel kan justere litt på disse etter erfaring.
Må du bruke tørrgjær? W34/70 er ikke et helt godt valg – du vil fort ende på 1010-1012 med den gjæren. (Og så er den nøytral og litt kjedelig.) WLP833 er et soleklart førstevalg for maltsmak i lagerøl. Blandt tørrgjærene er MJ M76 ikke så verst, men du trenger minst 4 pakker i en 25 liters batch.

Har en oppskrift som både jeg og andre har brygget mange ganger. Det blir en veldig god tsjekkisk pilsner. Fikk tilsendt en flaske fra en kar som brygget den for et par, tre år siden. Det var en av de beste lagerølene jeg noensinne har smakt. Ølsett er vel og bra, men produsentene tweaker dem til å omfatte de råvarene de selger, og det er ikke alltid optimalt. Bohemian Pilsener Recipe - Bohemian Rhapsody Pilsner | Brewgr

Har en oppskrift som både jeg og andre har brygget mange ganger. Det blir en veldig god tsjekkisk pilsner. Fikk tilsendt en flaske fra en kar som brygget den for et par, tre år siden. Det var en av de beste lagerølene jeg noensinne har smakt. Ølsett er vel og bra, men produsentene tweaker dem til å omfatte de råvarene de selger, og det er ikke alltid optimalt. Bohemian Pilsener Recipe - Bohemian Rhapsody Pilsner | Brewgr
Tusen takk, det var nemlig mitt oppfølgingsspørsmål ( om du hadde en grei oppskrift ).
Skal ta en titt på denne

Da har jeg tatt en rask titt på oppskriften din, og har et par spørsmål.
Batch size 24L....og kokevolum på 28L. Får du 24L vørter i gjæringskaret ? Hvis ja, tar du med alt over da eller ?
Jeg delmesker, og lurer på hvordan jeg skal fordele CaSO4 og CaCl2 ?
Kan jeg ertsatte WLP800 med W-34/70 ?

Da har jeg tatt en rask titt på oppskriften din, og har et par spørsmål.
Batch size 24L....og kokevolum på 28L. Får du 24L vørter i gjæringskaret ? Hvis ja, tar du med alt over da eller ?
Jeg delmesker, og lurer på hvordan jeg skal fordele CaSO4 og CaCl2 ?
Kan jeg ertsatte WLP800 med W-34/70 ?
Får ikke riktig alt over i gjæringskaret, pleier å være 22 liter. Jeg tilsetter alle mineraler i mesken (ingen i skyllevannet). Kjenner ikke til delmesking? W34/70 er ikke den beste å bruke, se kommentar lenger opp.

Hei,

Mitt siste brygg var en Bohemian Pilsener i fra Ølbrygging.no

Denne ble mesket ved riktig temperatur og traff spot-on på både O.G og utgjæring.

Men jeg synes denne mangler fylde / maltsmaken som jeg var på jakt etter.
Synes denne ble veldig tynn og mye alkoholsmak.
Må legge til at det er to andre som har smakt på denne og som synes den var typeriktig og god, men jeg deler altså ikke deres oppfatning.

Vil fylden på denne kunne tas seg opp ved lagering ?
Bare lurer...…..
Når brygget du den?
Brygget den selv i romjula. Flasket 12/1, og har snart 1 måned i kjøleskap.
Jeg har ikke smakt på den ennå :p

Får ikke riktig alt over i gjæringskaret, pleier å være 22 liter. Jeg tilsetter alle mineraler i mesken (ingen i skyllevannet). Kjenner ikke til delmesking? W34/70 er ikke den beste å bruke, se kommentar lenger opp.
Ser av din oppskrift at det benyttes WLP800, mens du kommenterer at WLP833 er soleklart førstevalg på lagerøl.
Jeg er ikke kjent med fersk gjær ( har bare forsøkt en gang ), men dette er litt forvirrende.
Bare lurer...…..
Når brygget du den?
Brygget den selv i romjula. Flasket 12/1, og har snart 1 måned i kjøleskap.
Jeg har ikke smakt på den ennå :p
Da brygget vi den ca samtidig

Ser av din oppskrift at det benyttes WLP800, mens du kommenterer at WLP833 er soleklart førstevalg på lagerøl.
Jeg er ikke kjent med fersk gjær ( har bare forsøkt en gang ), men dette er litt forvirrende.
Jeg skrev i den første kommentaren at 800 eller 802 er førstevalget. Men 833 er et godt alternativ om du ønsker mer maltpreg (enn det som er vanlig i tsjekkisk pilsner). Dessverre er det ikke stort å velge i blant tørrgjærene.

Jeg skrev i den første kommentaren at 800 eller 802 er førstevalget. Men 833 er et godt alternativ om du ønsker mer maltpreg (enn det som er vanlig i tsjekkisk pilsner). Dessverre er det ikke stort å velge i blant tørrgjærene.
Ok ja, da forstår jeg.
Er liksom ikke blitt helt komfortabel med å benytte fersk gjær ennå, men jeg må nok lese meg litt opp på dette og bare forsøke.
Oppskriften din skal iallefall forsøkes, ser veldig spennende ut :)
Tusen takk for mange gode tips

Et par ting til. Hvor kjøper du maltet som du benytter i denne oppskriften ? Og hvor mange pakker gjær benytter du i starteren på 2.5L ?

Et par ting til. Hvor kjøper du maltet som du benytter i denne oppskriften ? Og hvor mange pakker gjær benytter du i starteren på 2.5L ?
Jeg kjøpte maltet fra Bryggeland, men jeg er litt usikker på om de holder på fremdeles..? Burde være mulig å få flere steder – Weyermann har god distribusjon. Det holder med 1 pakke i en starter på 2-3 liter.

Jeg kjøpte maltet fra Bryggeland, men jeg er litt usikker på om de holder på fremdeles..? Burde være mulig å få flere steder – Weyermann har god distribusjon. Det holder med 1 pakke i en starter på 2-3 liter.
Skjønner ikke hvordan det kan holde med 1 pakke WLP800 på en starter på 2-3 liter i denne oppskriften med en forventet O.G på 1.053 ? Dette stemmer iallefall ikke med hva jeg får på Mr. Malty

Tilbake
Topp