Tvangskarbonering av fat

Hei
Lurer på det her med tvangskarbonering, det jeg har hørt er at man skal trykksette fatet på inn ventilen.
Vil det ikke gi en mye bedre og raskere karbonering om man trykksatte fatet på ut ventilen og sendte CO2 gjennom hele fatet/ølet?
Kontakten med ølet må jo bli større på denne måten, resterende CO2 legger seg i toppen som da ev. kan ristes inn.
Eller er jeg helt på villspor?
 
Gass på inn ventil, og legg ned fatet ned hvis du vil. Evt snu fatet opp ned :eek:
Husk å laste opp en utube om 'inverted carbonation'
 
Har testet det en gang. Det er forskjellig dimensjon på inn- og utkoblingen på et corneliusfat som medfører at når du skal ha av koblingen igjen så sitter denne halveis fast og det spruter øl veggimellom...
Jeg har gått over til å bruke gass inngangen på fatet, legge dette ned og så rulle det frem og tilbake.
 
Jeg prøvde dette en gang, og det ble litt katastrofe.
Av en eller annen grunn fikk jeg et lite trykkfall i systemet, noe som resulterte i at øl kom opp fra fatet og inn i gasslanger og gassmanifolden min.
Bare brukt innventil etter den flausen.

Skal du absolutt prøve, så sørg for at det til enhver tid er mer trykk utenfra enn det er inni fatet ditt.
 
Takk for svar!
Er egentlig tilhenger av "learning by doing" men i dette fallet holder jeg meg til rådene, og bruker innventilen.
Orker ikke mer søl og grisere nå. Syns jeg har brukt opp tabbe kvoten for denne gang.
Kan dere tenke dere åssen kjøkkenet ser ut etter at ca 10 liter vørt har fordampet der.... ganske brunt og klissete på vegger, tak, skap og alt annet.:confused:
Skam den som gir seg....
 
Hvis jeg vil ha raske bobler pleier jeg å sette meg ned på ei ølkasse og legge fatet på føttene for å få det så lavt som mulig mtp tilbakeslag og for å beskytte det mot betonggvulet og rugge det frem og tilbake. Innventilen plassert ned mot gulvet slik at co2'en går gjennom ølen for det, selv om ikke gjennom hele lengden av fatet.
 
Hvis du har det travelt: fyll på gass, og koble fra gass igjen. Legg fatet ned på siden og rull rolig. Gjenta.
Når du ruller, får ølet mye større kontaktflate mot co2.
Er du desperat, kan du riste fatet i stedet :D
 
2 bar i 2 døgn (4 grader-ish) og deretter serveringstrykk funker også ganske bra. De fleste klarer å vente i 2 dager....ingen risting eller styr :)
 
Sist redigert:
Når jeg lager Cola så rister jeg inn Co2. Det er gjort på ca 2 minutter, og det er lett å overkarbonere. Setter gasstrykket til 4 bar, lar fatet stå med Co2 tilkoblet, skaker det kraftig frem og tilbake. Jeg har "måler" på Co2, så vet ca. hvor mye jeg har fått. inn. Som sagt, lett å overkarbonere.
 
Når jeg lager Cola så rister jeg inn Co2. Det er gjort på ca 2 minutter, og det er lett å overkarbonere. Setter gasstrykket til 4 bar, lar fatet stå med Co2 tilkoblet, skaker det kraftig frem og tilbake. Jeg har "måler" på Co2, så vet ca. hvor mye jeg har fått. inn. Som sagt, lett å overkarbonere.

Det kan jeg skrive under på. Rulla på 4 bar i 5-6min, ...har endelig fått den ned der den hører hjemme.
 
Aha ... har et fat som bare skummer nå. Sikkert fordi jeg har lest en plass at en skal bruke 3-4 bar og riste i 15 minutter :confused:

Er vel ikke noe annet å gjøre enn å riste og "bleede" da ...
 
"Learning by doing" that is... Et godt, gammelt pedagogisk prinsipp som er grovt undervurdert i dagens teoretiske skole... Har tvangskarbonert to fat til nå, ved å putte på 2 bar/30 psi, legge fatet med "gass inn" siden ned, rugget i 3 min med trykket på. Deretter slippe ut trykket, justere ned til 1 bar, putte på gass, og skru igjen krana. Lagrer uten kontinuerlig trykk fra tanken, men bare "vedlikeholder" trykket en gang i blant. Har foreløpig bare en picnic-kran ut, men bruker en veldig tynn, to meter lang slange for å dempe skummet. Funker greit så langt for meg, men kan nesten høre perfeksjonistene der ute "blåse i barten"... :) Har det gøy med brygginga mi, jeg, og det er vel det som er greia med hobbyen vil jeg mene :) Når det er sagt, vil jeg jo også si at jeg har lært fantastisk mye av dere, det drøye året jeg har vært medlem av Norbrygg, TAKK skal dere ha alle sammen!!!
 
Tilbake
Topp