Tvangskarbonering på corneliusfat

Hei, er helt ny på fat og er nå stressa da jeg skal brygge til to bryllup i sommer, og tenkte å servere øl nå på lørdag til utdrikkingslag, men det var NULL kullsyre i ølet. Jeg fulgte karboneringstabell og ølet har stått på 0,5 bar på 5 grader i 2 uker.

1. Har nå satt det på 3,5 bar, 1 grad temperatur og ristet fatet mens det var snudd på hodet i 3-4 minutter. Hvor lenge må det stå på 3,5 bar og rekker jeg det til lørdag?

2. I det lange løp må jeg ha en enkel oppskrift. Sett riktig trykk og vent i to uker funker fint for meg. Lager stort sett bare ales. Hvilket trykk må til? På forhånd takk!
 
Du skal ha kullsyre i ølet etter 2 uker på 0.5 bar. Når du nå i tillegg har rista inn CO2 på høyt trykk så burde ølet faktisk være overkarbonert. Såpe, oljerester, ureint glass, det kan være flere årsaker til at du eventuelt ikke har skum, men du burde jo smake et godt stikk fra kullsyre i ølet ditt nå. Hvis du hadde lekkasje så ville nok gassflaska vært tom.
 
Hei, er helt ny på fat og er nå stressa da jeg skal brygge til to bryllup i sommer, og tenkte å servere øl nå på lørdag til utdrikkingslag, men det var NULL kullsyre i ølet. Jeg fulgte karboneringstabell og ølet har stått på 0,5 bar på 5 grader i 2 uker.

2. I det lange løp må jeg ha en enkel oppskrift. Sett riktig trykk og vent i to uker funker fint for meg. Lager stort sett bare ales. Hvilket trykk må til? På forhånd takk!
Du burde finne riktig trykk ved en gitt temp her: https://www.olbrygging.no/media/diverse/kullsyretabell/index.html
 
0,5bar @ 5°C = 2,0 CO2 vol, litt lavt men skal fortsatt kjenne at det er karbonert

0,88bar @5°C = 2,5 CO2 vol som er veldig standard karboneringsgrad.

Hvis du ikke allerede hadde skrudd opp trykk og rista så kunne jeg hjulpet deg med hvor mange gram du må riste inn (kan måles hvis du har en god vekt) men siden du allerede er i gang så må du nesten bare riste og smake til du blir fornøyd. Sett så på rett trykk som over her og la stå.

Hvis det er null karbonering så må vi ha litt mer info, du har gassen tilkoblet til fatet hele tiden?
 
Co2-tilkoblet hele tiden ja med regulator. Jeg brukte kullsyretabellen på olbrygging.no. Ølstil er kølsch. Fatene er nye, brukt PBW, skylt og deretter Starsan. Det er sjekket etter lekkasje med såpevann, uten å finne noen lekkasje. Det ble litt skum i ølet, men selve ølet smakte helt flatt. Det var litt mer futt nå etter 10 timer på 3,5 bar/1 grad, men tror det skal få stå litt lenger.

Jeg må kanskje vurdere muligheten at det er meg det er noe galt med :)
Skal prøve en annen ølstil neste gang og fortsette å følge tabellen.
 
Co2-tilkoblet hele tiden ja med regulator. Jeg brukte kullsyretabellen på olbrygging.no. Ølstil er kølsch. Fatene er nye, brukt PBW, skylt og deretter Starsan. Det er sjekket etter lekkasje med såpevann, uten å finne noen lekkasje. Det ble litt skum i ølet, men selve ølet smakte helt flatt. Det var litt mer futt nå etter 10 timer på 3,5 bar/1 grad, men tror det skal få stå litt lenger.

Jeg må kanskje vurdere muligheten at det er meg det er noe galt med :)
Skal prøve en annen ølstil neste gang og fortsette å følge tabellen.
Det er nok deg det er galt med ja :) Spøk til side og pass nå på med såpass høyt trykk, snart er ølet ditt overkarbonert.
 
Fikk du ut luft av fatet? Det må trykksettes og slippes ut endel ganger så du har bare CO2 i fatet. Setter du CO2 trykk på et fat med luft i headspace blir det lite karbonering ved 0,5 bar samt oksidasjonsrisk.
 
Fikk du ut luft av fatet? Det må trykksettes og slippes ut endel ganger så du har bare CO2 i fatet. Setter du CO2 trykk på et fat med luft i headspace blir det lite karbonering ved 0,5 bar samt oksidasjonsrisk.
Det skjønte jeg ikke. At luft i fatet gir risiko for oksidering er greit, men at det skal være til hinder for karbonering?
 
Det skjønte jeg ikke. At luft i fatet gir risiko for oksidering er greit, men at det skal være til hinder for karbonering?
Luft, altså nitrogen og oksygen karbonerer ikke ølet, det tynner ut den co2 du kjører inn på fatet. I utgangspunktet har du 1 bar luft, setter du på 0,5 bar overtrykk co2 er det bare 1/3 av gassen i headspace som løser seg i ølet og gir kullsyre. Det reduserer hastigheten ølet karboneres
 
Luft, altså nitrogen og oksygen karbonerer ikke ølet, det tynner ut den co2 du kjører inn på fatet. I utgangspunktet har du 1 bar luft, setter du på 0,5 bar overtrykk co2 er det bare 1/3 av gassen i headspace som løser seg i ølet og gir kullsyre. Det reduserer hastigheten ølet karboneres
Jeg ville trodd det volumet luft var så forsvinnende lite at det ikke spilte noen som helst rolle. Hva betyr det i tid?
 
Hvis du f.eks har 1 liter headspace med luft og setter på 0,5 bar vil du få en blanding av 0,33 liter co2 og 0,67 liter luft slik Tjt beskriver
Og det er ikke særlig kunstig å starte karboneringa med det
 
Hvis du f.eks har 1 liter headspace med luft og setter på 0,5 bar vil du få en blanding av 0,33 liter co2 og 0,67 liter luft slik Tjt beskriver
Men det fortsetter jo å flyte co2 inn i fatet, hvor mye kan det forsinke ting at det er luft i headspace?
 
Det er jo spørsmålet da..
Hvis det er to sekunder spiller det jo ingen rolle. Hvis det er to uker burde det jo stå øverst i alle guider til karbonering med co2. Jeg hadde aldri hørt om det før, men det kan jo hende det er viktig allikevel.
 
luften vil jo ikke bare forsvinne hvis den ikke havner i ølet :eek:
Om man kan kan jo ikke «karbonere» med nitrogen heller…
 
luften vil jo ikke bare forsvinne hvis den ikke havner i ølet :eek:
Om man kan kan jo ikke «karbonere» med nitrogen heller…
Nei, den vil vel fortsatt være der i headspacen, ville jeg tro? Jeg klarer fortsatt ikke se at det byr på noe problem utover oksidering.
 
Hvis det hele tiden er kun 33% CO2 i headspace vil vel karboneringa ta 3 ganger så lang tid?
Nettopp. Har gjort denne tabben selv så det går ille tregt med karbonering. Nitrogenet går ingen steder, oksygenet vil tas opp over tid og bli forbrukt i oksidasjon.
 
Hvis det hele tiden er kun 33% CO2 i headspace vil vel karboneringa ta 3 ganger så lang tid?
Hvorfor? Det er jo ikke et lokk, du fyller jo fortløpende på co2. Hvis du har 0 headspace (som jeg ofte har), vil det ta uendelig lang tid å karbonere da? Det er mulig jeg er ekstra uintelligent etter et par glass vin til middag, men jeg kan ikke skjønne at headspace spiller noen rolle her, hverken hva slags gass den består av eller hvor mye headspace det er.
 
Tilbake
Topp