Tvangskarbonering

Har kjøpt cornelius fat og co2 tank. Det settet her:
http://humleogmalt.no/index.php?route=product/product&path=65_82&product_id=254

Tappa over en batch med øl på fatet igår og det har stått sånn halvveis kjølig (9 grader) i kjellern i 10 timer og så har det stått i kjøleskap i et par timer ekstra nå. Må det kjøles ned mer før jeg kan tvangskarbonere det?

Og hvordan gjør jeg tvangskarboneringa? Hvor mye trykk skal jeg ha og hvor lenge osv? Ølen jeg har brygga er en porter.

Har ikke fått kjøpt kjøleskap ennå, så det er mulig jeg må ha fatet stående i ganske varm romtemperatur. Er dette krise, eller fungerer det greit nok som en nødløsning til jeg får skaffa meg kjøleskap?
 
Trykk kommer an på temperaturen du karbonerer på og øltypen (hvor mye kullsyre som er passende til øltypen/eller hvor mye kullsyre du ønsker).
Jeg har laget en kalkulator på www.bryggekalkulator.no som hjelper deg med å bestemme karboneringstrykk :)

Testa ut kalkulatoren nå, men er litt usikker på temperatur egentlig. Her jeg har brygga ølen kan jeg ha den ganske kjølig, men skal hjem i kveld og der jeg bor har jeg ikke mulighet for kjøling i det hele tatt. Ser på youtube at folk tvangskarbonerer ved å legge fatet på gulvet og rulle det rundt noen minutter mens de har på trykk på gassen. Er det en brukbar måte å gjøre karboneringa fort på i kveld mens ølen er kald slik at jeg kan ta den med hjem i varmen etterpå? Eller fungerer det dårlig å oppbevare øl som er karbonert kaldt i romtemperatur?
 
Hvis du tar den inn i varmen etterpå slipper ølen på Co2. Du må holde det kaldt for å holde co2'en i ølen.
 
Forsto ikke helt det. Hvor blir det av Co2`en som er i fatet, forutsatt at fatet er tett?
Gassenes utvidelse og trykkets økning i forbindelse med temperaturstigning er kjent teori. Er det derimot noe som sier at dersom et øl først er karbonert, så vil dette endre seg ved temperaturforandringer? Tenker f.eks på en cola som kjøpt i butikken. Denne vil vel ha samme karboneringsgrad uavhengig av temperatur. Eller er jeg helt på blåbærtur nå..?
 
Men idet du åpner flaska så skummer det da co2en vil ut av væsken. Kan vel oversettes til at man får skum ut av tappekrana.
 
Hvis du tar den inn i varmen etterpå slipper ølen på Co2. Du må holde det kaldt for å holde co2'en i ølen.
Co2 nivået i ølet "forsvinner" ikke selv om fatet tas inn i høyere temperatur. Når ølet er ferdig karbonert er det likevekt mellom Co2 trykket (antall molekyler) som er tatt opp i ølet og Co2 trykket i "headspacevolumet" på fatet. Opptak av Co2 i væske er lineært avhengig av påført trykk. Co2 er imidlertid mer løsningsvillig i kald væske. Derav er det fordelaktig å kjøle ølet mest mulig før du karbonerer det. Men ingenting forsvinner før du tapper fra fatet. Det er hele tiden snakk om likevekt mellom væske og "headspace".
 
Ser den. Bare litt teori fra min side. Er helt enig i at når det tappes fra fat så forsvinner Co2 fortere ved høyere temperatur...
 
Fått skaffa meg et kjøleskap nå og har hatt fatet stående der over et døgn. Er ca 2 grader i skapet og har satt co2 trykket på 0,4 bar. Når jeg skrudde på gassen så hørte jeg gasslyden, men den stoppa fort. Er dette riktig, eller har jeg gjort noe feil? Vet ikke helt om jeg skjønner hvordan den gassventilen fungerer.
 
Normalt. Hvorfor bare 0.4 bar? De fleste øltyper ligger rundt 1

Tja, en porter skal ikke ha mer enn litt over 2 vol CO2, og ved gjæring på 18 grader og karbonering på 2 grader synes jeg 0,4-0,5 bar er helt innafor :)
Selvsagt ikke noe i veien for å bruke 1 bar, men da vil du være nærmere 3 enn 2 vol CO2.
 
Jeg tenkte å starte litt rolig for å heller øke hvis det blir for lite. Er vel vanskeligere å gå andre veien regner jeg med. Men hvordan vet jeg om det faktisk kommer noe co2 inn i ølen og at jeg har gjort riktig med den gassventilen?
 
Tilbake
Topp