Typedefinisjoner og klasser NM 2013

Tja,  begge går :)

Modifikasjonsklassene skal i år bedømmes sammen med ølene i sin basisklasse,  og om jeg ikke tar feil så skal det oppgis hva slags tilsetning som er brukt.

Dermed blir forskjellen liten, om vi ser bort fra kverulering om hva nøtter botanisk sett er.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
 
For å utdype ... dersom du lager f.eks en ESB med nøtter, så skal den bedømmes sammen med andre ESB'er.

Poenget med disse modifikasjonsklassene er at det både er et bra øl i sin basisklasse samtidig som det også har én eller flere tilleggsmaker, og dessuten skal disse to komponentene fungere godt sammen. La oss ta en tysk pils med peppermynte som eksempel. Den har type 13B, med basistype 1D og med tilleggsinformasjon 'peppermynte'. I fjor ble den bedømt i innledende runder av øldommere som bare bedømte disse modifikasjonstypene, mens i år blir den bedømt av de dommerne som dømmer tysk pils og som for dette ølet får tilleggsopplysningen type 13B og peppermynte.

Litt av motivasjonen er at disse ølene skal ha fokus som et klassisk øltype med tilsetning i stedet for en tilsetningsingrediens som er tilsatt et øl. Det vil nok mulighens også legge større vekt på at det er balanse og harmoni mellom basisøltype og tilsetning.

Nettopp derfor er de ikke så farlig om du 'bommer' på 13B/13E for en tilsetning som ikke klart faller under 13A-D - for ølet ender uansett hos de samme dommerne. (for basisklassen) :)
 
Hvis jeg lager en øl som med overlegg faller utenfor kriteriene for sin kategori, eksempelvis en amerikansk brown ale som havner over øvre grense for OG/ABV/IBU, og med kraftigere humlesmak/aroma enn en vanlig amerikansk brown ale, i hvilken kategori skal jeg påmelde dette brygget?

Skal det fortsatt meldes på under 5B, eller under en av 13 kategoriene?
 
Simen J skrev:
Skal det fortsatt meldes på under 5B, eller under en av 13 kategoriene?

Dersom du vil ha det bedømt som en 5B, så meld det på der. Det er ikke mulig å bruke en modifikasjonsklasse (13A-E) for å deklarere at et øl er litt-imperial. Det gir heller ikke mening, siden 13A-E skal *både* ha typeegenskapene til basisklassen samtidig som de har modifikasjonen.

Så er det dette med å overskyte typedefisjonene. I teorien betyr det at ølet ditt blir scoret ned fordi det er typeuriktig. I praksis er det litt mer ullent. Dersom du bare overskyter litt, så merkes det kanskje ikke. Samtidig er det ofte slik med karakteristikkene - kanskje især humle - at mange mener at mer-er-bedre, slik at det kan ha vært litt å tjene på å ligge i øvre del av typedefinisjonene, og kanskje litt over. Men: det er nok et godt stalltips at dommerkomiteen etter beste evner vil forsøke å skjerpe inn at overskyting av øltypen skal scores ned, så det frarådes sterkt å gjøre det av taktiske grunner.
 
Er det mulig å melde inn en øl som er egentlig en pale ale med rug, eller blir dette trøblete?
Hvor strenge er klassene mtp. tilsetting av humle og malttyper samt gjærtype?
 
Hallstein skrev:
Er det mulig å melde inn en øl som er egentlig en pale ale med rug, eller blir dette trøblete?
Hvor strenge er klassene mtp. tilsetting av humle og malttyper samt gjærtype?

Dommerne smaker ølet uten noe annen informasjon enn hvilken klasse det er påmeldt i. Ingen vil hindre deg i å melde på en imperial stout som internasjonal lager, men du må regne med at den bedømmes som særdeles lite typeriktig.

Når det gjelder mindre avvik fra det som normalt regnes som typeriktig er det viktig å huske på at ikke alt som er i oppskrifta er mulig å smake. Ølet bedømmes som det du melder det på som, og dersom det er en god pale ale vil den gjøre det bra som pale ale, helt uavhengig av hva som faktisk er ingrediensene. Rug kan være et eksempel på en utypisk ingrediens som ikke behøver å ødelegge typeriktighet.

Et eksempel som av og til brukes er øl med bær. Dersom du brygger en øl med solbær, men det er umulig å smake solbærene, bør det ikke meldes på som et øl med solbær. Dersom du har et øl som smaker solbær, men som har fått denne smaken uten at det faktisk er brukt solbær, bør det meldes på som et øl med solbær. Det er altså hvordan ølene smaker som er det avgjørende, ikke ingrediensene.
 
Ok, tusen takk for tydelig og godt svar!
Ett annet spørsmål derimot, er, om jeg må være medlem av norbrygg for å melde på øl til NM... Jeg har prøvd å meldt meg på 2 ganger før, men har aldri mottatt noen faktura. Det kunne vært greit å være innmeldt kanskje, om jeg skal delta!
 
Hallstein skrev:
Ok, tusen takk for tydelig og godt svar!
Ett annet spørsmål derimot, er, om jeg må være medlem av norbrygg for å melde på øl til NM... Jeg har prøvd å meldt meg på 2 ganger før, men har aldri mottatt noen faktura. Det kunne vært greit å være innmeldt kanskje, om jeg skal delta!
Nei, du må ikke være medlem for å delta, men da må du betale en deltageravgift på kr 100,- per øl du deltar med hvis du ikke er medlem. Du burde rekke fint å bli medlem før innsendelsesfristen. Har du problemer med å få meldt deg inn ville jeg sendt en melding til kasserer i Norbrygg. Tror det er han som styrer med sånt.
 
katla skrev:
gustavf skrev:
Dommerkomiteen har bestemt at det til NM 2013 kun vil være mulig å levere inn øl i typene som er definert i Norbryggs typedefinisjoner versjon 2012:
http://www.norbrygg.no/index.php/alt-om-nm2012/701-definisjon-av-oltyper

Denne lenka får ikkje eg fram…

Denne lenka virker: http://www.norbrygg.no/index.php/bedomming-av-ol/definisjon-av-oltyper
Denne linken ligger i det første innlegget i tråden "NM i hjemmebrygging lørdag 27 april 2013"
 
Tilbake
Topp