Typisk bitterhumle til IPA/APA ?

Kim O.J.

Norbrygg-medlem
Lurer på om det er noen standard bitterhumle folk bruker når dere brygger IPA og APA (og forsåvidt andre øl).
Jeg har hittil bare brygget etter ferdige oppskrifter og ikke nødvendigvis funnet noen sammenheng mellom bitterhumlen og aroma/smaks humlen.
 
Vil ikke kuppe tråden, men hva sier de erfarne bryggerne om bruk av Citra som bitterhumle på en APA?
 
palve skrev:
Vil ikke kuppe tråden, men hva sier de erfarne bryggerne om bruk av Citra som bitterhumle på en APA?
Du har jo single-hop IPA da, og Citra skal være knall til denne. Den står på lista over ting jeg vil brygge til sommeren. :D
 
Bruker helst Citra til de seine tilsetningene. 60 minutts humle velger jeg ut fra alfasyre og pris.

Sent fra min C6603 via Tapatalk
 
Jeg har planer nå om en AIPA med Citra på 60, 15 og 5 + en bøtte med Cascade som tørrhumling.
Har en mistanke om snadder, men vi får se.
 
Summit eller Nelson Sauvin - rett og slett fordi jeg har mye og etter 60 min kok er det omtrent bare bitterhet igjen.
Slike løsninger gir også større spillerom når det gjelder bruken av det en ønsker av smaks og aromahumle.
 
Duckboot skrev:
Jeg har planer nå om en AIPA med Citra på 60, 15 og 5 + en bøtte med Cascade som tørrhumling.
Har en mistanke om snadder, men vi får se.

Citra/Cascade er snadder. Jeg lånte denne oppskriften og brygget den med stort hell. Meget god.

http://bryggelogg.no/index.php?page=brewBlogDetail&filter=felles&id=231
 
Da blir det innkjøp av Chinook bitterhumle til brygging av Millenium Falcon APA. Falconers Flight humle ligger allerede i fryseren å venter.
 
StoreMy skrev:
Summit eller Nelson Sauvin - rett og slett fordi jeg har mye og etter 60 min kok er det omtrent bare bitterhet igjen.
Slike løsninger gir også større spillerom når det gjelder bruken av det en ønsker av smaks og aromahumle.

Ja, Etter min mening spiller det svært liten rolle hva slags bitterhumle man bruker når man koker i 60 minutter. I alle fall på øl med mye smaks og aromahumle som totalt vil overdøve aromarester fra bitterhumlen kokt i 60 min. Det viktigste er høy alfasyre og ren bitterhet. Hadde jeg hatt masse magnum kunne jeg ha funnet på  å bruke den også i en APA hvis jeg hadde kokt bitterhumlen i 60 minutter.

Personlig koker jeg ikke bitterhumlen i 60 minutter når jeg lager IPA/APA, men bruker all late hopping. Bitter og smakshumle tilsettes ved 15 eller 10 minutter koking. Det gir mer smak og fin bitterhet. Men da må man bruke virkelig høyalfahumler ellers så blir det mye humle. Bruker gjerne mye summit og citra eller amarillo.

mvh

Bårdd
 
[/quote]

Ja, Etter min mening spiller det svært liten rolle hva slags bitterhumle man bruker når man koker i 60 minutter. I alle fall på øl med mye smaks og aromahumle som totalt vil overdøve aromarester fra bitterhumlen kokt i 60 min. Det viktigste er høy alfasyre og ren bitterhet.
[/quote]

Nå er ikke jeg noen ekspert, men har også alltid hørt at når det gjelder bitterhumle, så er det ikke så nøye hvilken type det er. Selv kjører jeg Tomahawk, som har høy alfasyre.
 
Jeg har begynt å bruke all humlerestene mine til bitterhumle og synes det er en fin måte å rydde de bort på. Mulig at smaksorganet mitt ikke er finstemt nok til å merke forskjellen, men jeg synes at det fungerer fint.
 
Bårdd skrev:
StoreMy skrev:
Summit eller Nelson Sauvin - rett og slett fordi jeg har mye og etter 60 min kok er det omtrent bare bitterhet igjen.
Slike løsninger gir også større spillerom når det gjelder bruken av det en ønsker av smaks og aromahumle.

Ja, Etter min mening spiller det svært liten rolle hva slags bitterhumle man bruker når man koker i 60 minutter. I alle fall på øl med mye smaks og aromahumle som totalt vil overdøve aromarester fra bitterhumlen kokt i 60 min. Det viktigste er høy alfasyre og ren bitterhet. Hadde jeg hatt masse magnum kunne jeg ha funnet på  å bruke den også i en APA hvis jeg hadde kokt bitterhumlen i 60 minutter.

Personlig koker jeg ikke bitterhumlen i 60 minutter når jeg lager IPA/APA, men bruker all late hopping. Bitter og smakshumle tilsettes ved 15 eller 10 minutter koking. Det gir mer smak og fin bitterhet. Men da må man bruke virkelig høyalfahumler ellers så blir det mye humle. Bruker gjerne mye summit og citra eller amarillo.

mvh

Bårdd

Kjører som regel "pyramide" når jeg skal lage humlesterke og tørrhumlede øl. Dvs. litt mer humle for hver gang det humles. Gjerne 2-5 gramm ved 60 og så mer ved 30, 20, 10 etc.

Om jeg ikke huske feil ender en opp med ca. 1 gr. Perle ved første humling om man gjør Lucky Jack om til en 20 l oppskrift. Deretter er det som jeg beskriver over. Mer og mer for hver gang. (oppskriften ligger på forumet - det er bare å sjekke)
 
StoreMy skrev:
Kjører som regel "pyramide" når jeg skal lage humlesterke og tørrhumlede øl. Dvs. litt mer humle for hver gang det humles. Gjerne 2-5 gram ved 60 og så mer ved 30, 20, 10 etc.

Jeg liker tallkombinasjonen 20/30/50g for single hop APA på rundt 1050 med humle på 12-14% alfasyre. En grei tallkombinasjon som gir godt øl og bruker akkurat en pakke på 100 gram.

Og for å svare på trådens tema: anything goes. Men det er forskjell på bitterhumle.
 
Fant akkurat noe Admiral i fryseren. Den må jo funke knall som bitterheten. Husker ikke helt hva jeg har brukt den til tidligere.

Sendt fra min HTC One
 
Tilbake
Topp