Tysk malt - Hveteøl

Hallstein

Norbrygg-medlem
Planlegger brygging på nyåret, og har lest en del ang. tysk hveteøl. Sist gang jeg brygget hveteøl brukte jeg BIAB, brygga med 50/50 hvete og pilsenermalt, med kun 60min humletilsetning, og brukte en pakke smågammel Wyeast 3068 Weihenstephaner gjær, samt protafloc i koken. (gjorde altså litt feil) Ølet ble krystallklart (mest sannsynlig pga. protafloc) og smakte absolutt ikke hveteøl.

Her har jeg lest.
http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?f=5&t=40751
Til nyåret skal jeg derimot ha klart magnetrører, samt at jeg har begynt å brygge med meskebag.

Har derfor noen spørsmål: Hvor viktig er det at jeg bruker tysk malt? Har maltet virkelig SÅ mye å si?
Jeg vil brygge noe som minner om, eller kommer nært Paulaner, slik linken lenger opp viser. Er det andre viktige faktorer her?
Jeg har mulighet for både å putte ølet på fat og flasker, og jeg har tilgang på både 0,33 og 0,50 flasker i store mengder.
Har hveteøl en fordel med å bli flasket, med tanke på å riste opp bunnfallet når man serverer?...

Jeg brygget dette ølet for en måned siden. Jeg ville også ha noe som likner på Paulaner, og leste nesten ut internett før jeg gikk i gang. Leste alle (!) sidene i den linken du sendte. Mitt øl ble helt strøkent, og veldig likt Paulaner. Jeg har ikke testet ølet side om side med Paulaner, men har planer om det for jeg tror det er fryktelig nært. Malten jeg brukte er vanlig pilsmalt fra Bryggselv. Tror denne er tysk, men husker ikke helt i farta. Mine tanker etter dette brygget er at det er viktig med stegmesking med en proteinrest for å få dannet ferulsyre, som er nødvendig for den karakteristiske bananaktige smaken. Videre er riktig gjæringstemperatur viktig. Jeg gjæret på 17 grader. Dette er hittil det beste ølet jeg har brygget, men så er jeg også glad i hveteøl da. Brygget 25 liter "til jul", men nå tror jeg det bare er syv liter igjen  :noway: Heldigvis skal jeg jeg flaske en wit på torsdag, så jula blir på sett og vis reddet, men jeg må nok brygge denne Paulaner-klonen igjen rett over nyttår.

Høres veldig bra ut !
Denne weissbieren er satt i køen for brygging på nyåret hos meg også! Blir morsomt å prøve resultatet!

Har du mulighet til å få lurt inn et trinn på 42 grader og et på 52 grader i 10 minutter hver, så vil du kommer litt lenger. At det må være tysk malt, tror jeg nok har mindre å si.

Tilbake
Topp