Tysk pilsner lager

Hei. Har noen generelle spørsmål. Jeg skal lage meg en tysk pilsner, og er litt usikker på noen ting. Når gjæringen er ferdig (2 uker?), så skal en sette det på flaske (0,33 liter). Hva er beste måten å karbonere på? Hvor lenge må den stå etter karbonering før en kan sette korken på? Hvor lenge går det før en kan drikke hærligheten?

Hva må en gjøre for å klarne ølet mest mulig?

Jeg bruker denne gjøren: Wyeast #2042 Danish lager, er det slik at den er en undergjær, og må gjøres på under 10 grader? Hva skjer om jeg gjærer på 15 grader (kaldeste plassen i huset)?

Er det også sant at en bruker 2,5 liter vann pr kg malt i mesken, for å skylle i etterkant for å få vørteren opp på ønsker antall liter?

Masse spørsmål, men jeg er nybegynner og har lyst å lage det korrekt første gangen. Slik at det i det minste ikke er teknikken som gjør at ølet smaker septiktank...

MvH
Erik

det vanlige er vel å gjære i 3-4 uker. 2 uker er tommelfingerregelen for ales. Den enkleste og mest forutsigbare måten å karbonere på er med sukkerlake. Du korker flaska med en gang, ellers vil gjæra spise opp sukkeret og co2en forsvinner ut i lufta. Karbonering kan du gjøre i romtemperatur eller litt høyere, f.eks 25 grader. Det heter også lager av en grunn, den trenger å stå en stund. et par måneder er vel ikke uhørt...

Lagergjæra trenger lav temperatur for å produsere et godt resultat, 15 grader i rommet høres litt høyt ut siden gjæra selv produserer endel varme.

2.5l/kg er en grei mengde ja, men ikke noe du MÅ forholde deg til. Du skyller etterpå for å få med mer sukker ut av mesken, opp til ønsket kokevolum.

Hvis du vil komme fort igang, og ha en øl som smaker bra etter kort tid, så vil jeg absolutt anbefale en lys ale... Den er stortsett ferdig og drikkeklar før lagern går i flaska...

2,5 liter vann pr kg malt er fint. Mengde skyllevann kan godt tilsvare sluttvolum (eks 20 liter), så får du i hvert fall ikke for lite.