Tysk pilsner lager

Hei. Har noen generelle spørsmål. Jeg skal lage meg en tysk pilsner, og er litt usikker på noen ting. Når gjæringen er ferdig (2 uker?), så skal en sette det på flaske (0,33 liter). Hva er beste måten å karbonere på? Hvor lenge må den stå etter karbonering før en kan sette korken på? Hvor lenge går det før en kan drikke hærligheten?

Hva må en gjøre for å klarne ølet mest mulig?

Jeg bruker denne gjøren: Wyeast #2042 Danish lager, er det slik at den er en undergjær, og må gjøres på under 10 grader? Hva skjer om jeg gjærer på 15 grader (kaldeste plassen i huset)?

Er det også sant at en bruker 2,5 liter vann pr kg malt i mesken, for å skylle i etterkant for å få vørteren opp på ønsker antall liter?

Masse spørsmål, men jeg er nybegynner og har lyst å lage det korrekt første gangen. Slik at det i det minste ikke er teknikken som gjør at ølet smaker septiktank...

MvH
Erik

det vanlige er vel å gjære i 3-4 uker. 2 uker er tommelfingerregelen for ales. Den enkleste og mest forutsigbare måten å karbonere på er med sukkerlake. Du korker flaska med en gang, ellers vil gjæra spise opp sukkeret og co2en forsvinner ut i lufta. Karbonering kan du gjøre i romtemperatur eller litt høyere, f.eks 25 grader. Det heter også lager av en grunn, den trenger å stå en stund. et par måneder er vel ikke uhørt...

Lagergjæra trenger lav temperatur for å produsere et godt resultat, 15 grader i rommet høres litt høyt ut siden gjæra selv produserer endel varme.

2.5l/kg er en grei mengde ja, men ikke noe du MÅ forholde deg til. Du skyller etterpå for å få med mer sukker ut av mesken, opp til ønsket kokevolum.

Hvis du vil komme fort igang, og ha en øl som smaker bra etter kort tid, så vil jeg absolutt anbefale en lys ale... Den er stortsett ferdig og drikkeklar før lagern går i flaska...

2,5 liter vann pr kg malt er fint. Mengde skyllevann kan godt tilsvare sluttvolum (eks 20 liter), så får du i hvert fall ikke for lite.

Gjæringstemperaturer gjelder i ølet, ikke i lufta. Gjærer du en pils i 15 °C romtemperatur, vil temperaturen inne i ølet være noen grader varmere, fordi gjæringa genererer varme. Ideelt sett bør altså lufta være i underkant av 10 °C.

Karbonering står det masse om rundt på forumet. Bare å søke i vei. Du korker med det samme du tapper. Pils har godt av å lagre kaldt (eks 2 °C) en periode, minst 4 uker, etter gjæring for å klarne og modne.

Jeg ville råda deg til å begynne med et annet øl en pils. Resultatet kan bli anstendig, for all del, men det er lettere å få til en hybrid, kanskje? En Kölsch, for eksempel. Den kan fint gjære på 15  °C og er ganske "pilsaktig".

EDIT: forrige post kom mens jeg skreiv svaret.

audun! skrev:
2,5 liter vann pr kg malt er fint. Mengde skyllevann kan godt tilsvare sluttvolum (eks 20 liter), så får du i hvert fall ikke for lite.

Gjæringstemperaturer gjelder i ølet, ikke i lufta. Gjærer du en pils i 15 °C romtemperatur, vil temperaturen inne i ølet være noen grader varmere, fordi gjæringa genererer varme. Ideelt sett bør altså lufta være i underkant av 10 °C.

Karbonering står det masse om rundt på forumet. Bare å søke i vei. Du korker med det samme du tapper. Pils har godt av å lagre kaldt (eks 2 °C) en periode, minst 4 uker, etter gjæring for å klarne og modne.

Jeg ville råda deg til å begynne med et annet øl en pils. Resultatet kan bli anstendig, for all del, men det er lettere å få til en hybrid, kanskje? En Kölsch, for eksempel. Den kan fint gjære på 15  °C og er ganske "pilsaktig".

En køslj er vel ikke akkurat en enkel øl å lage om en ikke har god kontroll på det meste om jeg husker å ha lest riktig? aldri prøvd selv. En pilsoppskrift med us-05 og 15 grader romtemp derimot tror jeg kan være en fin og enkel ting.

Nei, jeg holder med deg - gå heller for en lys ale.

Kölsch-tipset var mest med tanke på temperaturen 15 grader.

Kølsch er mye lettere å lage enn pils, spesielt om en ikke har stålkontroll med gjæringstemperaturen.
Men generelt så er jo Pils og Kølsch ikke akkurat nybegynnerøl da hver eneste lille feil gir stort utslag i smaken.
Jeg ville anbefalt å starte med en hveteøl, den er god, enkel å lage og den er raskt drikkeklar.
I mellomtiden lager du en APA som du fortsetter å drikke når du har drukket opp hveteølen.
Deretter kan du prøve deg på en pils, men husk de fleste brygger pils på vinteren når de greier å holde stabil temperatur under 10 grader med mindre du har et kjøleskap med termostat som kan brukes til gjæringsskap. Men jeg er redd for at selv om du får denne pilsen godt til, vil du savne smaken du hadde i forrige bryggerunder slik at pilsbrygging kommer noe ned på listen...

Så kan vi ta med at undergjær gjærer både over, under, midt i, og på høyre/venstre side :)
men temperaturen er alltid lav så det er snakk om kaldgjæring, men sirkulasjonen i karet er lav så det ser ut som at det gjærer i bunnen.
Så har vi også varmgjæring og hybrid.
Noen land bruker ikke uttrykket undergjær men kaldgjæring.

Har uheldigvis kjøpt, og malt malten, for tysk lager (modifisert litt ut fra original oppskrift). Så da regner jeg med at jeg jeg må lage denne. Men neste batch lager jeg en lys ale, har 20 kg hel muton pale malt (pilsner), kan den brukes til ale? Ellers, har dere noen ale/hvete øl oppskrifter dere kan anbefale?

Takker mye for rådene deres. Med tanke på temperaturen, så kan jeg kanskje sette ølen ut, og pakke den inn i en dyne eller noe (ute er vell 2-5 grader)?

Jeg har gjæret pils innpakket i sovepose ute i garasjen med temperaturer ute ned mot -5. Det har fungert helt fint, men jeg ville fulgt nøye med på værmelding og husk at klarvær gir kalde netter, så det kan fort bli for kaldt. Nå på vårparten er det gjerne store temperaturvariasjoner mellom natt og dag, men med god isolasjon burde resultatet bli bedre enn gjæring på 15+

Til kölsch brukes pilsnermalt, så maltet er ingen hindring. Skaffer du til veie den rette gjæren, er det null problem.

Tilbake
Topp