Tysk pilsner

Fekk OG på 1060. Skulle ende opp med 50L men vi kom på 40L.
Nå har den gjæra i snart 2 uker og er på 1022. Er fornøyd med ca 5%
Kan jeg tappe den over i nye kar da for så å la den bunnfelle litt?
Før det blir tapping i enda et kar med sukkerlake og så på flasker?
Eller bør jeg venter til jeg får lavest mulig FG? Har det noe med smak og si? Eller er det kun alkohol?
 
Hvis du har brukt lager gjær ville jeg latt den stå i et par uker til. Selv gjærer jeg bestandig overgjær i minst 2 uker og undergjær i minst 4 uker uansett. For det første trenger gjæren tid på seg til å rydde opp etter at gjæringen er ferdig og dessuten vil dette bli flaskebomber hvis gjæringen ikke er ferdig med FG 1022, og jeg tror nok det vil gjære til et lavere nivå.
Var jeg deg ville jeg ventet.
 
1022 er veldig høyt for en tysk pilsner. Den bør ideelt sett ned ca ti grader til. La ølet stå på samme dunk i minst tre uker før du stikker om til fat eller flasker. Mål sg mot slutten. Måler du samme sg over flere dager, er ølet klart til å stilles om. Lagergjær bruker lang tid i forhold til alegjær, så ha tålmodighet:)
 
Vil den ikkje bli veldig sterk visst vi skal ned på 1012? Ca 6%
Fargen er og veldig kobber. Litt amber ale aktig.
Men dette igjen har vel noe med konsentrasjonen
Av vørteren å gjøre. Så hadde vi 0,5 kg mer karamell malt enn oppskrifta sa .
Synspunkt?
 
Jo, en eksport eller Imperial pilsner. Du kan uansett ikke flaske før gjæringen er ferdig, da får du flaskebomber!
 
I tillegg til faren for flaskebomber pga. ikke fullendt gjæringsprosess, vil jo pilsneren bli veldig søt med en fg på .022.
En pilsner skal jo ifølge "boka" være ren og medium bitter i smaken. Med "light"-malt aroma.

Jeg er for all del for å bryte .020 grensa. Men ikke når det kommer til lagere. En søt pils høres ikke så forfriskende ut. Og jeg vil heller ha en pilsner bortimot 6% enn en søt en.
Dessuten er jo vanlig pilsnerstyrke i europa 5-5.40%. Så 6% er ikke så ille :)
 
Tilbake
Topp