God hard kok og kjapp nedkjøling så får du alltid klart øl.
Kommer jo an på øltypen naturligvis. Straks flaskene er karbonert er mine alltid klarnet, uten unntak så langt på over 50 batcher. Jeg slurver en del med å legge igjen grums i kjelen, tar som regel med det jeg får, tapper igjennom en sil.Nå har jeg alltid hatt både solid kok og rimelig kjapp nedkjøling - jeg tror ikke den trenger å være superrask - og jeg er redd påstanden om at det alltid fører til klart øl, ikke holder stikk.
Jeg tilsetter tabletter mot dette, men får ofte uklart øl. Dette kalles jo også beer fog. Er det riktig at det bare er hveteøl som kan få dette normalt, eller kan IPA, Pale ale, blonde også få det?
Kjøletåke må angripes fra forskjellige vinkler, start med mesken.
- Mellom 45-60 grader vil enzymene i mesken bryte ned endel av proteinene som danner kjøletåke
Fortsett med koken
- En god, rullende! kok er viktig får å få protein til å koagulere, og danne større partikler -> trub
Så til oppskriften
- Tilsett f.eks Irisk Moss som binder seg til proteinet som danner tåke og hjelper dette til å bli trub
Så til kjøling
- Ved hurtig nedkjøling vil du oppnå at protein danner større partikler, og synker til bunns
Jeg har ikke problemer med kjøletåke, og hopper stort sett over proteinsteget med mindre det er et helt lyst øl (pils..)
Kommer jo an på øltypen naturligvis. Straks flaskene er karbonert er mine alltid klarnet, uten unntak så langt på over 50 batcher. Jeg slurver en del med å legge igjen grums i kjelen, tar som regel med det jeg får, tapper igjennom en sil.
Nei, ingen klarningsmidler. Når ølet er flaskekarbonert setter jeg det kjølig, ikke rett i 2 graders kjøleskap. Der står det ei uke eller to før det går inn i kjøleskapet dersom der er plass. Tar nok lenger tid enn om man cold crasher og bruker tilsetninger, men funker for meg.Og du driver ikke og jukser med cold crashing og gelatin og sånt, heller? Og null kjøletåke?
Nei, ingen klarningsmidler. Når ølet er flaskekarbonert setter jeg det kjølig, ikke rett i 2 graders kjøleskap. Der står det ei uke eller to før det går inn i kjøleskapet dersom der er plass. Tar nok lenger tid enn om man cold crasher og bruker tilsetninger, men funker for meg.
Det er vel en del diskusjon om hvor viktig det er å koke hardt for å få et godt hotbreak. Det kan sikkert @Miguel si noe om. Sjøl er jeg ikke overbevist om hverken det ene eller det andre. Men kjapp nedkjøling er i alle fall viktig for coldbreak'et. Og så vil jeg påstå at det er et poeng å la vørteren få stå lenge nok til at både hotbreak- og coldbreakmaterialet får bunnfelt seg skikkelig før du tapper, slik at du får klar vørter i gjæringskaret.
Nå har jeg alltid hatt både solid kok og rimelig kjapp nedkjøling - jeg tror ikke den trenger å være superrask - og jeg er redd påstanden om at det alltid fører til klart øl, ikke holder stikk.
Selv blir jeg ikke kvitt kjøletåke i varierende grad. Jeg ser mange legger ut bilder av et litt hazy og øl sier det er krystallklart. Jeg har bare akseptert at jeg ikke blir kvitt det.Jeg har ikke helt tall på hvor mye tid og remedier jeg har brukt for å bli kvitt kjøletåke. Etterhvert har jeg gitt opp, og fastslått at slik er mine øl.
At det finnes en enkel måte å garantere seg mot kjøletåke er jeg meget skeptisk til. Om det er kjemikalier eller prosess.