Uklart øl

Brygga pale ale der vørteren såg heilt grei ut. Tørrgjær. Var relativr mykje skum på toppen av ølet i gjæringskaret etter utgjæring. Og veldig uklart øl. Etter ei veka på flaske er det nesten ikkje mulig å sjå at ølet har klarna- ikkje øverst på flaskene ein gang. Einaste eg har gjort annleis er bruk av brewers clarex. Forslag til kva som har skjedd mottas med takk.
 
Har du styr på ph under mesk og kok? Det kan i alle fall ha noe å si om den har blitt liggende litt høyt.

Sjekka du om det var full konvertering av stivelsen? Stivelse er gjerne en årsak til sånt.

Gikk kjølinga kjapt, slik at du fikk et greit "cold break"?

Hvor lenge sto ølet før du flaska?

Clarex er ikke noen quick fix, men virker over tid. Og ei uke på flaske er ikke så mye - sjøl om det bruker å ha hjulpet bra når en er kommet så langt.

Klart øl er som regel å foretrekke, og en helt uklar pale ale har en eller annen feil - men er ølet godt, så er det tross alt et lite problem. Men der er jo greit å vite hva som gikk galt.
 
Takk for svar. Eg har ikkje sjekket pH under koking og heller ikkje konvertering av stivelse.

Ph i mesken låg rett under 6 ( målt med strips)
Kjølte til 20 grader på 15 minutter.

Flasket etter 22 dagar.
 
Du sier ingenting om humle her, sånn som jeg oppfatter det så kan ukonvertert stivelse, gjær og humle bidra til uklart øl. 22 dager i bøtta med en svak gjær kan gjøre at celleveggene sprekker og utsondrer lipider og andre ting, PH rett under 6 er høyt om målingen er gjort på romtemp, er det målt på meske temp er det også litt høyt, men nærmere målet. Kan ha gått utover konvertering og gitt protein haze. Mye sen humle/tørrhumle kan også gi uklart øl, men smaker nydelig. Hvor lenge fikk vørteren stå til kjøling? Mye trub over i gjæringsbøtta kan også gi uklarheter, men du sier at vørteren så bra ut, så jeg tenker gjær/protein. Her har du iallfall gyldig grunn til å sette en ny batch...for science
 
Ironisk nok har jeg sjøl, etter at jeg svarte på denne tråden, opplevd at jeg har fått skikkelig grovt uklart øl - vi snakker ikke om chill haze her - uten at jeg har noen forklaring på det. Det er to brown ales og en IPA (Kniksen). Fellesnevneren er at de har pale ale fra bestmalz som basismalt. De kunne muligens vært mesket lenger, men de har vist full konversjon, og har fått minst en time.

Mørke øl med annen malt (MO) har blitt krystallklare. Noen som kjenner seg igjen?
 
Tilbake
Topp