Uklart øl

hansjrgenksa

Norbrygg-medlem
Jeg har et spørsmål til noen med erfaring.
Har brygget en lys sommerale som jeg tappet på fat. Det ble nok øl til at jeg fikk tappet noen på flasker og disse ble veldig klare etter en kort lagrinstid. Jeg satte et par i kjøleskapet i går. Jeg tok fram en flaske idag og den var blitt litt uklar.
Kan noen fortelle meg hva som kan ha skjedd?
 
Fenomenet kalles kjøletåke. Det kammer av at proteiner som ved romtemperatur er løst i ølet går ut av oppløsning og blir synlige. Det er helt normalt, og ved oppvarming vil det forsvinne igjen. Smaksmessig har det ingen betydning.
 
Fenomenet kalles kjøletåke. Det kammer av at proteiner som ved romtemperatur er løst i ølet går ut av oppløsning og blir synlige. Det er helt normalt, og ved oppvarming vil det forsvinne igjen. Smaksmessig har det ingen betydning.
Veldig gammel tråd, dette . . er klar over dette, men . . .

Har et brygg, som har stått og godgjort seg i ca 2 grader. Det var klart, fikk kjøletåke, men er klart igjen nå. .Spørsmålet er da. Hvis ølet settes noen dager i ca 16-17 grader eller mer, vil det blir kjøletåke igjen om jeg setter det kaldt etter dette igjen ?
 
Ja. Så lenge du har proteiner på flaska vil de bli der. De vil komme inn/ut av løsning etter temperatur.
 
Tilbake
Topp