Umaltet hvete

beefeater skrev:
Blir dette godt? Spesiellt når det gjelder krydder og appelsinskall og den lave IBUen er jeg på det hvite på kartet her. Og gjæringstemperatur

Det blir sikkert godt. Men en klassisk wit har faktisk enda lavere IBU. Godt under 20 er normen. Jeg hadde lagt meg på 15-17.  Jeg bruker 40 g appelsinskall (ferskrevet, kun det gule), 20 g korianderfrø og 2 g kamille til 22,5 liter.

På maltsiden hadde jeg kuttet ut münchenermaltet om målet var å lage en mest mulig klassisk belgisk utgave. Det var vanlig å bruke vindtørket malt til wit i gamle dager, så ølet var svært lyst (ikke for ingenting det blr kalt "wit"). Jeg hadde kjørt en proteinrast på ca. 15 min. forsukring på 65-66 C og utmesking på 78 C.

Start gjæringen på 18 C og la den stige till ca. 23 mot slutten av gjæringen. Vær oppmerksom på at WLP400 jobber litt senere enn mange andre alegjærtyper, men den humper avgårde og lager svært mye skum.

Har en wit stående i kegeratoren nå. En fantastisk øltype!
 
Jeg ville også droppet münchenermalt og kanskje økt mengden ferskt appelsinskall, gjerne til 55-60g. Kan anbefale en Victorinox skreller (fra Jeria) og gjør slik som Gahr sier.
Noe av det vanskeligste er å beregne koreander da denne varierer veldig i "styrke". For mye her gjør store utslag på smak.
Hadde ikke vært redd for en IBU på 25. Det gjør den bare enda friskere, men dette er jo kun personlig smak. Uansett vil jo alle krydder, humle og sitrusaromaer blekne over tid. Men denne blir aldri gammel :)
 
Jeg har funnet min oppskrift, og deler den gjerne! 5 brygg av denne hittil. :)
Nå er jeg for øvrig tom mens jeg holder på å bygge nytt bryggeri...  :(
Det skal dog sies at dette ølet er fersvare. Mye av citrussmaken fra krydderet blir fort borte.

20 liter ferdig øl:

2,10 kg Lager Malt (3,9 EBC) Grain 50,00 %
1,00 kg Wheat Malt, Bel (3,9 EBC) Grain 23,81 %
1,00 kg Wheat, Flaked (3,2 EBC) Grain 23,81 %
0,10 kg Oats, Flaked (2,0 EBC) Grain 2,38 %
10,00 gm Centennial [10,80 %] (60 min) Hops 14,0 IBU
20,00 gm Cluster [7,90 %] (5 min) Hops 4,1 IBU
1,05 gm Gjærnæring (Boil 5,0 min) Misc 
4,50 gm Klar urt (Boil 10,0 min) Misc 
35,00 gm Korianderfrø (Boil 5,0 min) Misc 
40,00 gm Orange Peel, Bitter (Boil 5,0 min) Misc 
1 Pkgs Belgian Witbier (Wyeast Labs #3944) Yeast-Wheat
 
Takk for gode tips!

Da modifiserer jeg oppskriften litt. Litt mindre humle, litt mer krydder og ingen Münchenermalt.

Brygger så snart gjæren er klar. Gleder meg til denne!
 
Tilbake
Topp