Underkarbonert øl - sette flaskene varmt?

For en uke siden flasket jeg en Lucky Jack-klone. 6gram sukker pr liter øl. Har testet to flasker nå og de er veldig bra bortsett fra at det er litt lite karbonering.

Etter flasking satte jeg flaskene i boden som holdt ca 18 grader. Var rundt 16 når jeg kom hjem en uke senere. Jeg har satt flaskene på baderomsgulvet nå, i håp om å få litt mer karbonering.
Vil dette gjøre susen eller må jeg i tillegg vende på flaskene for å blande gjæren med ølet?
 
En uke karbonering synes jeg var litt lite. Jeg lar dem alltid stå 2 uker før jeg setter dem kaldt. Gi dem en uke til, så blir det nok bra.
 
  • Like
Reaksjoner: vb
Tror "ølet mitt er ikke karbonert skikkelig etter to uker" er runner-up etter "det plopper ikke i gjærlåsen"...
 
Dersom det er litt kullsyre i ølet er alt OK, da er det bare å gi det tid. Er det dødt - da har du et problem.
 
Jeg setter som regel flaskene mine inni gjæringsskapet på 25gr. I ei uke. Da er det i orden. 16-18gr. i en uke er nok for lite ja, gi det en uke til.
 
Hadde det samme problemet en gang. Endte med at jeg tømte alle flaskene opp i tappekaret, tilsatte sukker og llitt gjær og flasket på nytt.
 
Nå skal jeg åpne en eske ved navn pandora:

Hvis flaskene ligger så er det større kontaktflate mellom øl og oksygen. Gjæren har da lettere tilgang til oksygen og vil karbonere og bruke opp oksygenet fortere. Men større overflate vil også si at evt oksideringsprosesser går fortere.

Hvis flaskene står så går alt litt saktere grunnet mindre kontaktflate mellom øl og oksygen. Gjæren vil kanskje jobbe saktere i enkelte tilfeller og oksygenet blir ikke brukt like fort.Det vil si at en viss mengde oksygen vil være der i lengre tid enn i eksmpelet over, noe som kan føre til oksidering over lengre tid.
 
Personlig så synes jeg at 6gram er for lite i en Lucky Jack. Jeg bruker minst 7,5 gram. Setter flaskene på varmekablene på badet. Da har jeg faktisk opplevd å ha greit med brus etter ett døgn. Bruker us05 gjær på denne. Vanligvis lar jeg dem stå ca 5 dager før jeg setter dem kaldt. Har virket bra hver gang uansett hvilken gjærtype jeg har brukt. Men, som sagt min mening er at 6 gram er for lite. Mindre problem med for mye CO2 enn for lite.
 
Tilbake
Topp