Undersøkelse og kampanje for å få Honey Malt til Norge

Er du interessert i å kjøpe Honey malt om det kommer for salg i Norge?


  • Totalt antall stemmer
    37

Haugen

Norbrygg-medlem
Vi trenger Honey malt i Norge! Det finnes ikke noe substitutt for denne malten. Jeg har lest en del rundt på forum og funnet at det finnes lite som kan sammenlignes med Honey malt, det nærmeste er brumalt som tidligere nevnt her på forumet.

Det er et malteri i Canada som heter Gambrinus som produserer Honey malt.

Jeg er selv svært interessert i å brygge med denne malten og har flere oppskrifter jeg skulle prøvd den i. Jeg har som andre erstattet den med melanoiden malt, men den er et godt stykke unna honey malt.

Beskrivesel av malten:

"Honey malt: Honey malt is the company's best description for the unique European malt known as brumalt. Its intense malt sweetness makes it perfect for any specialty beer. It has a color profile of 20-30 °L and is devoid of astringent roast flavors."

From Paddock Wood Brewing:
"Malt sweetness and honey like flavour and aroma make it perfect for any specialty beer. The closest comparison is a light caramel, but Honey Malt has a flavour of its own: sweet and a little bit nutty. Made by restricting the oxygen flow during the sprouting process, Honey Malt is essentially self-stewed. When the oxygen is cut off, the grain bed heats up, developing sugars and rich malt flavours. The malt is lightly kilned for a color color profile of 25 SRM and is devoid of astringent roast flavors. Honey malt has a diastatic power of 50, and can convert itself but not additional adjuncts. It is best mashed with a base malt. Use up to 25% in specialty beers for a unique flavour."

Ta også en titt på disse forumtråden for å se hva andre sier om denne malttypen:

http://www.brewboard.com/index.php?showtopic=112689
http://www.thebrewingnetwork.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=11223

Jeg har vært i kontakt med Bryggselv for å få dem til å ta inn denne malten. De skriver at om interessen er stor nok så vil de ta dette inn. Så hva med å starte en aldri så liten kampanje ovenfor Bryggselv (eller andre ølbutikker) for å få dem til å ta inn denne malten???

Håper flere er interessert og at dere melder interessen for Honning malt til Bryggselv, hels via epost.

Om Bryggselv folka ser dette innlegget ber jeg dere om å ta affære med det samme;) Ta kontakt med Kelly Kuehl i Country Malt som er distributør for Gambrinus i Europa. Han har epost kelly.kuehl@countrymalt.com

1420780051.png
 
Sist redigert:
Kontaktet distributøren via epost og spurte om han kunne kontakte Bryggselv å forsøke ¨selge dem honning malt, og fikk denne tilbake

"I sure can. I will actually be meeting with them in Norway the third week of April and I will be sure to ask." Så da håper jeg interessen hos oss som kunde er god nok.
 
Jeg tror du overdriver hvor unikt Honey malt er. Det er et melanoidinmalt, og det er flere andre malterier - i farten kommer jeg på Weyermann og Bestmalz - som lager melanoidinmalt. Framstillingsmåten, dvs. reduksjonen av oksygentilførselen under sluttfasen av spiringen og den lave temperaturen under tørkingen, er den samme. (Jeg bygger på info fra "Malt" av John Mallett, s.119.)

Jeg har selvfølgelig ikke noen erfaring med hvor like/ulike de forskjellige melanoidinmaltproduktene er. Det vil vel alltid være forskjeller mellom ulike malteriers utgaver av samme malt, så jeg skal ikke påstå at det ikke kan være noe spesielt med Honey malt. Jeg bare gjetter på at det ikke er all verdens forskjell mellom det og andre melanoidinmalt, slik som det også refereres i en av de trådene du lenker til, at en representant for Weyermann skal ha sagt.

edit: Selvfølgelig er det gjort et exbeeriment som sammenligner Honey malt med et annet melanoidinmalt (Weyermanns):): http://brulosophy.com/2016/10/24/grain-comparison-melanoidin-malt-vs-honey-malt-exbeeriment-results/

Konklusjonen er at det er en forskjell. Jeg synes ikke det er så overraskende - særlig gitt den mengden (15%) som er brukt. (At eksperimentatoren foretrekker ølet med Wyermanns malt, er i og for seg irrelevant.) Men det var altså 8 av 19 testpersoner som ikke klarte å skille mellom de to, så så voldsomt stor forskjell kan det vel ikke ha vært.

Så ja; skal du gjenskape et øl brygget med Honey malt, bør du nok få tak i Honey malt. Men det kan jo hende det ikke betyr veldig mye. Det kommer vel litt an på hvor stor rolle akkurat denne ingrediensen spiller i oppskriften?
 
Sist redigert:
Jeg har lest at det en unik smak, lignende prosess behøver ikke være bevis på det motsatte, det ser man på andre maltyper fra forskjellige produsenter.
 
Uansett så er det ikke å forakte med et bredt utvalg av malt. For min del er det ikke så viktig at det er akkurat Gambrinus som lager den, så lenge det er noe som ligner. Men uansett hvor jeg leser så sier alle at det er vanskelig å erstatte honey malt med andre, selv om det finnes substitutt for den.

Skulle den komme så blir min første oppskrift denne http://www.theelectricbrewery.com/forum/viewtopic.php?t=30768
 
Uansett så er det ikke å forakte med et bredt utvalg av malt. For min del er det ikke så viktig at det er akkurat Gambrinus som lager den, så lenge det er noe som ligner. Men uansett hvor jeg leser så sier alle at det er vanskelig å erstatte honey malt med andre, selv om det finnes substitutt for den.

Skulle den komme så blir min første oppskrift denne http://www.theelectricbrewery.com/forum/viewtopic.php?t=30768

Fin artikkel - takk:)! Der fikk jeg lest meg opp på en ølstil jeg ikke har prøvd meg på ennå. Det frister.

Jeg har akkurat nå til gjæring et veldig lyst øl med 5,3% melanoidin fra Bestmalz, og ditto mengde valset bygg og sukker. Resten er pilsnermalt, og jeg bruker Tettnang humle og 05 gjær. Så vidt jeg kan bedømme ut fra smaken så langt (det er nede på 1.022 nå), gir melanoidinmalten en veldig intens maltsmak/maltsødme, og hvis jeg tenker "honning" når jeg smaker, passer det godt. Hvor godt det vil passe i dét ølet når det er ferdig, er en annen sak, men om du må greie deg uten Honey, tror jeg Bestmalz melanoidin er en grei erstatning.


Aner ikke, men navngivningen spriker. Honey antyder et melanoidinmalt, mens biscuit er et røstet malt. Det kan ikke være begge deler på en gang - med mindre det er en blanding, da.

edit: Det er et røstet malt, så det kan ikke erstatte honey: http://theswaen.com/wp-content/uploads/2015/11/TheSwaen_BLACKSWAEN_HONEY_BISCUIT_specs2016.pdf Jeg synes den navngivningen der er dårlig, siden den er egnet til å forvirre og villede.
 
Kontaktet distributøren via epost og spurte om han kunne kontakte Bryggselv å forsøke ¨selge dem honning malt, og fikk denne tilbake

"I sure can. I will actually be meeting with them in Norway the third week of April and I will be sure to ask." Så da håper jeg interessen hos oss som kunde er god nok.

Godt jobbet.

Jeg bruker vanlig honning for å prøve og få frem den smaken som honningmalt gir, men synes ikke det helt gir det smaksbidraget som jeg ønsker. Har også vurdert å karbonere med honning, men har ikke prøvd det ennå. Det er i DIPA, IPA, IPL og Pale ales jeg bruker honning.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Jeg dreiv faktisk akkurat og leita etter honey malt da du la ut den første posten. Vi skal lage et røsslyngøl, og jeg ville bruke det der. Det blir istedet melanoidinmalt og lynghonning. Forhåpentligvis funker de sammen.
 
Jeg har selv god tilgang på honning, siden pappa er birøkter og lager noe av den beste honningen ifølge kunden som kjøper den.

Men problemet med honning er vel at det meste gjærer bort.
 
Jeg har selv god tilgang på honning, siden pappa er birøkter og lager noe av den beste honningen ifølge kunden som kjøper den.

Men problemet med honning er vel at det meste gjærer bort.

Har lest innlegg på andre fora fra folk som sier at honning ikke er løsningen. Som du sier; gjæren spiser den - du må bruke ganske mye, og det får samme effekt som å bruke mye sukker. (Honning er jo sukker.) Og smaken er ikke nødvendigvis den samme som i Honey malt, som jo ikke har noe som helst med honning å gjøre. Honning er temmelig sterkt preget av hva slags blomster biene har sanket nektar fra.
 
Det er vel bare å smake mjød for å oppdage at honning gir fint lite smak. Det er jo stort sett vann og alkohol. Men litt smak er det. Derfor tanken om å kombinere honning (men ikke mer enn til ca 1 % alkohol) og melanoidinmalt. Håpet er at det skal gi honningsmak med riktig lyngpreg i mitt tilfelle. I tillegg skal jeg jo hive oppi en god del røsslyng høsta når blomstringa er på topp, så hva som gir hvilken effekt kommer nok ikke til å være godt å si, men like greit å gå for alternativ C: All of the above.
 
Det er vel bare å smake mjød for å oppdage at honning gir fint lite smak. Det er jo stort sett vann og alkohol. Men litt smak er det. Derfor tanken om å kombinere honning (men ikke mer enn til ca 1 % alkohol) og melanoidinmalt. Håpet er at det skal gi honningsmak med riktig lyngpreg i mitt tilfelle. I tillegg skal jeg jo hive oppi en god del røsslyng høsta når blomstringa er på topp, så hva som gir hvilken effekt kommer nok ikke til å være godt å si, men like greit å gå for alternativ C: All of the above.

Jeg har mest tro på røsslyngen. Danske Fanø Bryghus har et veldig godt øl med lyng: http://www.fanoebryghus.dk/default.asp?Site=Info&page=49
 
Å, spennende! Ikke å få på polet, dessverre, men likevel. Jeg har trua på røsslyngen jeg også. Den lukter så godt når man går igjennom den i blomstringa.

Jeg har drukket noen flasker av den, på ferie i Ribe. Liker vanligvis ikke øl med sære tilsetninger, men den der er et unntak. Ikke sært, bare godt:). (Fanø Bryghus lager godt øl. Andre typer er også vel verdt å prøve.)
 
Jeg har drukket noen flasker av den, på ferie i Ribe. Liker vanligvis ikke øl med sære tilsetninger, men den der er et unntak. Ikke sært, bare godt:). (Fanø Bryghus lager godt øl. Andre typer er også vel verdt å prøve.)
Hehe, jeg er veldig enig. Kaffe, amerikansk humle, surstrømming... Alt sånt bør holde seg unna øl. Men når det kommer til ting jeg kan høste sjøl i skogen er det annerledes. Og så langt har det ikke vært dominerende i det hele tatt, bare gitt et lite je ne sais quoi til ølet. Klart, det forutsetter at grunnølet holder mål i seg sjøl...
 
Hehe, jeg er veldig enig. Kaffe, amerikansk humle, surstrømming... Alt sånt bør holde seg unna øl. Men når det kommer til ting jeg kan høste sjøl i skogen er det annerledes. Og så langt har det ikke vært dominerende i det hele tatt, bare gitt et lite je ne sais quoi til ølet. Klart, det forutsetter at grunnølet holder mål i seg sjøl...
Surstromming RAW!
 
Tilbake
Topp