Unngå "humlegrøt" ved tapping?

Skal snart tappe et brygg. Det har stått en uke med ca 40 gram tørrhumle, pellets.
Dette ligger fortsatt som et lokk, men med litt berøring av karet er det noe som synker.
Skal ha dette på corny fat.
Hvordan får jeg minst grøt, skal jeg bare tappe ifra midten? Bruker hevert. Ingen kran på dette karet...

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
 
Kunne kanskje være lurt å få silt det ut av ølet på et vis ved overføring til omstikkingskar? Husker første (og eneste) gang jeg tørrhumla med pellets, både tuppen på heverten og flaskefylleren gikk tett etter hvert. Kun tørrhumla med blomst siden, fint lite problemer med det ;)
 
Vistad skrev:
Blir nok en god del humlegrøt i ølen da, spise med skje :skitbra:
Så lenge det smaker godt, så bør det ikke være noe stort problem :) (kanskje bortsett fra evt. pripne prøvesmakere, men pfft, drit nå i dem ;))
 
Tappinga gikk kjempebra den. Autoheverten i midten skapte små problemer. Fylte opp jomfrufatet mitt med ca 18 liter :ilike:

Ivrig som jeg er satte jeg dette i øleskapet med CO2 igår, nå i ettertid lurer jeg på om fatet skulle stått i romtemperatur for mer modning?

Restene gikk på flasker med carbonation drops. Her ble det mye humle i. Er dette potensielle bomber, med tanke på overflaten av humlen?
(De står i skuddsikkert rom...)

Roger skrev:
Vistad skrev:
Det sier du først nå...hehe

Blir nok en god del humlegrøt i ølen da, spise med skje :skitbra:

La barten vokse og sil gjennom den    ;)

Prater du av erfaring? :biersmile:
 
Sist jeg flasket (ca 120 stk) lagde jeg en liten whirlpool i gjæringskaret før jeg stakk om til kar med sukkerlake. Hadde da tørrhumlet med ca 100 g pellets rett i karet. Ble en fin liten haug i midten av gjæringskaret, og veldig lite grums med ned i omstikkingskaret (evt fatet i ditt tilfelle). Har aldri hatt klarere øl, og det uten humlepose.
 
Bård skrev:
Sist jeg flasket (ca 120 stk) lagde jeg en liten whirlpool i gjæringskaret før jeg stakk om til kar med sukkerlake. Hadde da tørrhumlet med ca 100 g pellets rett i karet. Ble en fin liten haug i midten av gjæringskaret, og veldig lite grums med ned i omstikkingskaret (evt fatet i ditt tilfelle). Har aldri hatt klarere øl, og det uten humlepose.

Ikke redd for å risikere oksydering av ølet da?
 
Har prøvd de tre siste variantene, alle funket for meg. 

Tørrhumling med pose ga hos meg ikke merkbare rester i øllet.
Tørrhumling uten pose funker knall med whirlpool. Oksydering skal jeg ikke uttale meg om, drekker opp øllet før det får utvikle seg til et problem. Kunne evnt purget CO2 i spannet før røring hvis man er den forsiktige typen.

Hvis du skal sile med pose kan det være lurt å feste humleposen med strips rundt slangen i utløpsenden. Gir deg en mye større overflate.
 
neslekkim skrev:
Bård skrev:
Sist jeg flasket (ca 120 stk) lagde jeg en liten whirlpool i gjæringskaret før jeg stakk om til kar med sukkerlake. Hadde da tørrhumlet med ca 100 g pellets rett i karet. Ble en fin liten haug i midten av gjæringskaret, og veldig lite grums med ned i omstikkingskaret (evt fatet i ditt tilfelle). Har aldri hatt klarere øl, og det uten humlepose.

Ikke redd for å risikere oksydering av ølet da?

Gjorde som RR sa. Purget gjæringskaret med co2 før omrøring. Og ps. RR har smakt ølet, så joda han KAN faktisk uttale seg om det.  :)
 
Bård skrev:
neslekkim skrev:
Bård skrev:
Sist jeg flasket (ca 120 stk) lagde jeg en liten whirlpool i gjæringskaret før jeg stakk om til kar med sukkerlake. Hadde da tørrhumlet med ca 100 g pellets rett i karet. Ble en fin liten haug i midten av gjæringskaret, og veldig lite grums med ned i omstikkingskaret (evt fatet i ditt tilfelle). Har aldri hatt klarere øl, og det uten humlepose.

Ikke redd for å risikere oksydering av ølet da?

Gjorde som RR sa. Purget gjæringskaret med CO₂ før omrøring. Og ps. RR har smakt ølet, så joda han KAN faktisk uttale seg om det.  :)

Jo, er vel egentlig et lag med co2 som ligger over øllet allerede i gjærkaret, men rører man forsiktig så man ikke drar luft inn i ølet bør det vel gå greit.
 
Når i gjæringforløpet tørrhumle deko?

Eg har før nyleg tørrhumla på dag 7 til dag 14. Då har eg ikkje hatt problem med humlegraut, men dei siste 2 gangane har eg begynt å tørrhumle så snart primærgjæring er over, dvs. fra dag 3-5 til dag 14. Da har det vert litt gjærskum igjen på overflata  av ølet. Og begge desse siste gangene har eg hatt problem med ein tjukk humlegraut.

Andre som har liknande erfaringer?
 
Jeg tørrhumlet på dag 7 og tappet til fat og flasker på dag 17. Ølet på fatet har bittelitt humle i seg, men det gjør ingen ting. Sjarmerende med litt grønt til pynt :namnam:
Flaskene som ble til overs har et lag midt i med humle "svevende". Det ligger vel der nå pga sukkeret som ikke er gjæret enda, og faller vel til bunns...
Skal uansett eksperimentere neste gang, både med litt ekstra CO2 og wirlpool, samt filtrering med pose rundt heverten.

Dere som humler med pellets i pose, må dere bruke mer for å kompensere?

Et lite tilleggs spørsmål: Ølet står i kjøleskap med 1 bar trykk, rundt 7 grader, kan jeg fylle en humlepose, vekte den med klinkekuler og slippe den oppi? Ser for meg mye brusing, stemmer dette?
Tørrhumlet med 40 gram Amarillo, men prøve med litt mer Cascade...
 
Tilbake
Topp