US-05s egen tråd

Jeg brukte US - 05 i mitt første (og foreløpig eneste) brygg, en Hop sanatorium IPA allgrain sett fra bryggselv. Oppskrift av ABC Brewing.
Oppskriften angir OG til 1.063 - 1.066 og FG til 1.011 - 1.013. Jeg traff OG på 1.066 og var strålende fornøyd med 21,5 liter i gjæringskaret.
Dette gjæret i 13 dager på 19 - 20 grader og traff FG på 1.011 noe jeg også var strålende fornøyd med ettersom jeg ville oppnå anslått alkoholinnhold på 7%. Jeg mesket på 64 grader i 90 min, og ble derfor ikke overraket over at jeg oppnådde dette.

Så, over til mitt spørsmål angående US -05.
Jeg må si meg veldig fornøyd med ølet, men det føles ganske søtt (spesielt om det blir litt temperert) noe jeg ikke hadde forventet siden jeg mesket på "lav" temperatur. Er det gjæren som gir denne sødmen, eller kan det være et samspill mellom alle ingrediensene ???

Rett fra kjøleskap smaker den veldig godt, og har en flott aroma.
 
Jeg hadde vel mistenkt krystallmaltet først, men det er jo ikke snakk om så veldig mye i den oppskriften. Kanskje det bare er din gane?
 
For to uker siden brygget jeg en veldig lys ale med us05.
OG landet på 1,040 og måling nå etter 14 dager viser 1,010, mesket på 67C, ingenting unormalt der.
Gjæret på 15C de første dagene under stormgjæring før tempen ble hevet til 20-21 den siste uken.
Det jeg stusser over er at det fortsatt ligger et 1-2cm tykt lag med milkshakeskum på toppen, altså jevnstore bobler med en diameter på 0,2cm omtrent.
Etter det jeg har sett på bilder så syns jeg ikke det ser ut som en infeksjon.
Maltbasen besto av pilsner, carapils og flaket ris.

Har brukt denne gjæren mange ganger og aldri opplevd krausen etter så lang tid.
Har noen vært borti dette med us05 før?
 
Ja det har skjedd meg ett par ganger. Sett ned tempen så langt du kan, så ordner det seg. Evt stikk heverten gjennom kaken og stikk om til nytt kar.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
image.jpg Er dette infeksjon? Lukter normalt! Er en sommerale fra ølbrygging, med us-05 erstatninga dems (mauribrew ale 514) trygt å flaske?
 
Har stått 16 dager, vært 20-22 grader i bøtta hele tiden. FG er fortsatt på 1020, men jeg kommer ikke under det.
 
68 grader, hadde en pose gjær rett i karet og rista bøtta til krampa tok meg, hadde tenkt å ha i ekstra gjær, men ølbrygging hadde bytta ut gjæret uten å si fra, så jeg tok ikke sjansen på å blande gjærtyper. Er mitt tredje brygg, så jeg er litt fersk i faget ennå
 
68 grader, hadde en pose gjær rett i karet og rista bøtta til krampa tok meg, hadde tenkt å ha i ekstra gjær, men ølbrygging hadde bytta ut gjæret uten å si fra, så jeg tok ikke sjansen på å blande gjærtyper. Er mitt tredje brygg, så jeg er litt fersk i faget ennå
Kan anbefale varmt å rehydrere tørrgjær før du pitcher. Omtrent halvparten av gjæren vil dø av osmotisk sjokk om du dropper det.
 
1020 var voldsomt for en så liten øl, men ikke umulig med så høy mesketemp.
De vanlige rådene med å røre forsiktig med en desinfisert skje for å få opp gjæret kommer nå i spill.
 
Jeg brukte US - 05 i mitt første (og foreløpig eneste) brygg, en Hop sanatorium IPA allgrain sett fra bryggselv. Oppskrift av ABC Brewing.
Oppskriften angir OG til 1.063 - 1.066 og FG til 1.011 - 1.013. Jeg traff OG på 1.066 og var strålende fornøyd med 21,5 liter i gjæringskaret.
Dette gjæret i 13 dager på 19 - 20 grader og traff FG på 1.011 noe jeg også var strålende fornøyd med ettersom jeg ville oppnå anslått alkoholinnhold på 7%. Jeg mesket på 64 grader i 90 min, og ble derfor ikke overraket over at jeg oppnådde dette.

Så, over til mitt spørsmål angående US -05.
Jeg må si meg veldig fornøyd med ølet, men det føles ganske søtt (spesielt om det blir litt temperert) noe jeg ikke hadde forventet siden jeg mesket på "lav" temperatur. Er det gjæren som gir denne sødmen, eller kan det være et samspill mellom alle ingrediensene ???

Rett fra kjøleskap smaker den veldig godt, og har en flott aroma.

Hvis det oppleves søtt tror jeg det skyldes såpass høy OG. Selv om FG er på 1.010 vil større øl ofte oppleves som mer "søtlig" i smaken.
 
Etter å ha gått gjennom notatene mine så vil jeg delvis trekke tilbake det med at man får litt tutti frutti ved kald gjæring.

Det jeg har kommet frem til er at man får det ved en førstepitch fra pose, et hint av tutti frutti, men jeg har tilsynelatende fått mer ved kald gjæring også. De batchene jeg har i notatene er oksygenerte, forskjellig OG, forskjellig mesk, lyse som mørke øl, men 19 grader som gjæringstemperatur. Ved repitch av slurry har jeg ikke opplevd denne tutti-fruttien.

Er det noen andre som har opplevd det samme?
 
Mye gjærvekst gir økt produksjon av estere, kan det vær en del av bildet altså forskjellig pitch rate?
Blir sikkert vanskelig å beregne likt antall gjærceller og gjærvekst ved førstegangs pitch fra tørrgjær kontra pitch fra gjærslurry. Kan uansett ikke si å ha opplevd det samme, men følsomheten for forskjellige smakskomponenter kan varierer dramatisk fra person til person også.

Jeg opplever ihvertfall et annerledes gjæringsforløp med mindre lag time ved pitch fra starter, også uten nedenstående prosedyre.
(jeg lar gjerne slurryen få et par timer i magnetrøreren før pitch, bruker et par liter vørter når den er kokt 15 minutter til det og pitcher det hele etter kok og kjøl er ferdig)
 
Pitch-raten er nok som en jo-jo ja. Når jeg har brukt fersk fra pose så har jeg som regel rundet av oppover ifht Mr. Malty sine beregninger. 1.3 pakker ble til 2 osv. Men jeg har aldri underpitchet, ifht Mr. Malty.

Skulle jeg ha underpitchet burde det vært ved repitch. Men uten mikoskop og hele pakka er det jo egentlig vanskelig å si hvor mange celler man har med å gjøre. Begynte med Mr. Malty men så har jeg bare tatt det på erfaring/sammenligninger av OG/tid i kjøla/hvordan slurryen ser ut etc, etter det. Men det er ved nettopp repitchene at jeg ikke kjenner den smaken.
 
Min erfaring med us-05 er bare positivt. Rehydrerer tørrgjær eller bruker slurry med gjær sanket fra foregående brygg. Resultatet blir rent uten usmaker, men kanskje litt tørr.
Reneste tørrgjær jeg har funnet og har blitt mitt førstevalg ved ales
 
Tilbake
Topp