USH Brewery

Dovre skrev:
Artig artikkel. Kva for oppskrift bruker de på IPA?

Takk, vi synes den ble veldig artig, og har fått masse hyggelige tilbakemeldinger :)

Ipaen vi brygget den dagen (som jeg prøvesmakte i går for første gang - nyyydelig) bestod av:

11 kg maris otter pale malt tf (skulle vært 12 kg, men kompletterte med pilsmalt)
1 kg pilsmalt
1 kg crystal malt tf
Mesket på 66 grader i en time med 2,5 liter vann per kg malt, partiskylling med 2 x 20 liter
(ca 50 liter i gjæringskaret)

columbus på 60 minutter til ca 60 ibu
noe columbus på 30 minutter
amarillo på 15 og 2 minutter, samt tørrhumling
(husker ikke humlemengdene akkuart nå, men kan sjekke når jeg kommer hjem)

Gjæret på 19 grader med wlp007 i 14 dager.

Link her :)
 
I dag har vi brygga 25 liter i den nye kjelen vår :)
Elementet ga godt kok i 30 liter, og det er godt å slippe gassbrenneren..

Jeg har også latt meg inspirere av den hyllen du bygde, og vurderer samtidig en lignende vifte.
Så takk for tips og hjelp, og mange fine bilder :)

Tomas
 
Så bra at det funket som forventet :)

Kjempeartig at andre lar seg inspirere. Vi har nok selv funnet mange av løsningene her inne, samt funnet på og spekulert oss fram til nye ting. Dette forumet er suverent for å utveksle ideer, få innspill, og hjelp dersom man trenger det.
 
Etter stillstand siden før sommeren er vi endelig i gang med brygginga igjen. Hobbyen tok for mye plass i rekkehuset (soverommet var mer lager enn soverom), så jeg har kjøpt meg hus, og endelig fått tid til å innrede vaskekjelleren til bryggerom ;D

Vi har også investert i pumpe, for å slippe de tunge og skumle løftene. En smekkfull igloo-bag med 80 graders vann som skal løftes fra gulvnivå til hodehøyde kan være direkte skummelt. Nå pumper vi direkte fra kjele til mesketank, fra kjele til hlt, sirkulasjon i kjelen under kjøling, og direkte fra kjelen til gjæringsbøtta i gjæringsskapet. Kina-pumpa fra vinogbar til ca 2k funka helt utmerket til alt dette. Vi må bare finne på noe lurt for å få til whirlpool under kjølinga - under første forsøk stakk vi bare silikonslangen tilbake i kjelen, men vanskelig å få kontroll på retninga ut fra den da...

Et bilde av det nye oppsettet hører også med (flere kommer):
 

Vedlegg

  • 2012-12-03 20.18.36.jpg
    2012-12-03 20.18.36.jpg
    273,2 KB · Sett: 653
Kan jeg spørre om hvor mye du betalte for kjelen? Jeg har en videregående rett ved siden av der jeg bor, og vet de er veldig åpne for prosjektet. Tenkte bare å se på kostnaden kontra og kjøpe en ny kjele. Vet de bare tar betalt for selvkost.
 
Tilbake
Topp