Usikker på vannmengder(Speidel 20L)

Jeg har bare brygget en batch foreløpig og skal brygge neste nå til helgen. Dette med vannmengde synes jeg er uklart. Hvilken vannmengde skal jeg starte med, hvor mye skal jeg skylde med osv. Det står mye bra en del steder, men jeg må vel ha det inn med teskje!

Ølbrygging fra hånd til munn har alle oppskriftene på 25L. Vil det si at jeg skal starte med 25L, eller følge den oppskriften de har angående vanntap til malten, fordampning osv og legge til dette som startvolum? Er 25L hva jeg vil sitte igjen med av vørter eller øl? Hva er riktig skyllemengde?

Og klarer min speidel 20L å brygge etter oppskriftene fra denne boka eller må jeg redusere alt med 20%?
Om noen har en speidel 20L og bruker denne boka for oppskrifter så tar jeg imot alle tips:)

Det første brygget ser bra ut og var enkelt å følge oppskrift da det stod klart og tydelig hva jeg skulle starte med av vann og vannmengde jeg skulle skylde med(Lucky Jack oppskrift fra bryggselv.no)
 
tja, har bare brygget på speidel selv siden juni (men har blitt.. 12 bygg ? ). Jeg syns også det med vannmengde etc etc er utfordring, spesielt også med en ustabil Corona kvern jeg ikke helt klarer sikte inn på perfekt maling.

Jeg har ikke akkurat din bok, men jeg har noen andre, som også er 25L volum. Og her er min spesialmåte, sikkert helt feil, og jeg kommer til å gremmes om 2 år at jeg gjorde det så amatørmessig:

summer opp antall kilo malt. Blir det mer enn 6 kilo, nedscaler litt 'on the fly' på hver av maltene. Mangler du en malt er det bare å kjøre på med noe du tror kan ligne. Samme med humle.

Fyll opp vann ca til den 25 litersmerket. Skyll med omtrent en liter pr kilo malt du brukte. Prøv å havne rundt 25 liters merket igjen. Mål gjerne preboil SG her, om du ønsker justere med malt. Bruk da beersmith eller lignende for å beregne OG.

kok og kos deg. Avhengig av trubmengde har du et sted mellom 18-20 liter på dunk. På magisk vis havner jeg omtrentlig på OG i henhold til oppskrift, til tross for flere liter mindre vørter :) (igjen, sikkert den Corona kvernen).

Når jeg har brygget meg gjennom planlagte brygg på denne måten, skal jeg gjøre det igjen, og begynne fokusere på detaljene :D

jeg _tror_ oppskrifter som sier det er til 25 liter øl, mener 25 liter i bøtta. Du kan jo prøve deg fram og måle litt, har du for 'høy' OG og for lite vørter, kjør på med litt ekstra vann.

Men jeg bare gjetter meg fram selv. Leser, gjetter og prøver.
 
20L i navnet indikerer vel at du skal få 20 liter til gjæring. Du kan alltids klare å presse dette litt høyere, men blir det for mye malt og/eller vann så risikerer du problemer med pumpa (sirkulasjon av vørteren) og varmeelementet (få tilstrekkelig kok). Personlig har jeg prøvd litt forskjellig, men får bedre meskeutbytte hvis jeg fyller til nest øverste strek (er vel 20-21 liter ish) og skyller med cirka 10 liter fremfor metoden Risvold bruker. Tror det kan skyldes at den lavere mengden vann gir bedre Ph og forhold for enzymaktiviteten. Såvidt jeg har sett fra diverse kilder, så er 2 til 4 liter vann per kilo malt det vanlige. Pleier også å pause programmet en gang for å røre i mesken.

Underveis i skyllingen tar jeg stikkprøver med refractometer. Jeg vet at jeg under kok går opp ca 1 gravity point per 10 minutter, så jeg vet også relativt nøyaktig hva pre-boil bør være. Å ta pre-boil måling kan være litt pain, vørteren er dårlig blandet, selv med pumpa kjørende, så jeg tar fra toppen og bunn - snittet av disse pleier å stemme ganske bra med hydrometeret. På denne måten treffer jeg rimelig nære OG hver gang.

For oppskrifter bruker jeg brewersfriend. Poenget er at jeg kan ta en 25L oppskrift og legge inn i BF, og basert på det jeg erfaringsmessig har av utbytte/effektivitet, skalere den så den passer meg. Noe av det viktigste du bør hige etter imho er å få stabilisert utbyttet/effektiviteten din. Straks du har en rutine som produserer stabile og konsekvente resultater blir det SÅ mye enklere å lage og benytte oppskrifter.
 
Takker for svar. Ble litt klokere. Skal kjøpe meg en OG måler som kan ta prøver underveis, de får man visst for en hundrings på ebay.
 
Lager alle mine oppskrifter til 25l. Fyller til 1 cm. Over øverste strek. Skyller med 4-5 liter. Rører aldri i mesken og har 80+ brygg uten problemer. Justerer vann med oppskriften på medlemssider.
 
Har brygga 9 batcher på speidel 20L. På alle batchene har vi fylt opp med 25 liter vann. På slutten av meskinga har vi kokt opp 5 liter vann som vi skyller kornet med. Så da bruker vi totalt 30 liter vann og ender opp med pluss minus 20 liter vørter. Er fortsatt ganske nybegynner, men synes det har fungert bra på de batchene vi har laga fram til nå hvertfall.
 
Lager alle mine oppskrifter til 25l. Fyller til 1 cm. Over øverste strek. Skyller med 4-5 liter. Rører aldri i mesken og har 80+ brygg uten problemer. Justerer vann med oppskriften på medlemssider.
Det er forskjell på å ikke ha noen problemer og å finne ut hva som gir best resultat. Kan du utdype hvorfor du alltid fyller til øverste strek? Og hvorfor du aldri rører? Er det fordi du har funnet at det gir best resultat eller at du ikke gidder å gjøre det på noen annen måte?
 
Høres veldig bra ut. Jeg tenkte det samme igår at jeg skulle fylle 25 +. Brygga weissbier igår som skulle bli 20 L. Begynte på 20L, skylte med ca 7 L og endte med 16L og 16 for mye OG... Men dere som bruker 25L til å begynne med, er det til 25L oppskrift eller 20L?
 
Sitter og vurderer og kjøpe speidel 20l, men har også kjøpt boken "fra hånd til munn". Fungerer det fint å brygge øl med denne speideren til oppskrifter som sier 25l. Virker som det er standard med 25l i oppskrifter, ser det over alt.

Eventuelt er det noen som har erfaringer med hvordan man kan endre oppskriften til ønsket antall liter?
 
Jeg pleier å lage 20-litersbatcher. Mesker med 23 liter vann og skyller med 1 liter vann pr. kg. malt + 2-3 liter, avhengig av koketid.
 
Går du da ut fra oppskrifter på 25l?

Om jeg finner en oppskrift til for eksempel 50l, kan jeg da bare skalere alt like mye (i %) for å få en oppskrift som passer meg? (I volum)?


HS
 
Jeg lager stort sett mine egne oppskrifter nå. Men tenk i prosent (malt) og IBU/gram pr. liter (humle), det gjør alt mye lettere.
 
Jeg er helt i startfasen. Var det slik du forklarte? (Viser til bildet)

cdf5dd9f605c66485371653b2d4197a0.jpg



HS
 
Sitter og vurderer og kjøpe speidel 20l, men har også kjøpt boken "fra hånd til munn". Fungerer det fint å brygge øl med denne speideren til oppskrifter som sier 25l. Virker som det er standard med 25l i oppskrifter, ser det over alt.

Eventuelt er det noen som har erfaringer med hvordan man kan endre oppskriften til ønsket antall liter?
Ikke tenk så mye på antall liter, er det 6 kilo malt eller mindre går det helt fint i en Speidel 20. Man kan få enda mer oppi, men har satt grensen der selv. Jeg har lagd batcher opp mot 30 liter på den.
 
Tilbake
Topp