Uskikkelig kjøleskap

Kjøpte meg et fint og ganske nytt kjøleskap for en uke siden, var planlagt som gjæringsskap nr. 2.

Men nå viser det seg at den ikke samarbeider med STC1000 i det hele tatt. Får ikke regulert temperaturen i det hele tatt. Har stilt den inn på 3,5 grader, men ligger seg rundt 6.5.
Kjølekspaet er av typen Bosch EasyStore (se bildet).
Noen som har vært borti lignende eller som har nolodowka-bosch-easy-store-2844072376 (1).jpg en formening om noe kan gjøres?

Har du STC eksternt slik at den styrer utenfor kjøleskapets egen termostat? i så fall må du sjekke kjøleskapets termostatinnstillinger.

Du må overstyre interne termostat. Så lenge den har siste ord så har den siste ord.. Kanskje løsningen kan være å sette skapet varmere, men dette vil jeg ikke banne på.

På de fleste kjøleskap vil det være nok å stille inn termostaten på kaldeste mulig. Men er det en digital termostat og du styrer eksternt er det en sjanse for at den nullstiller seg hver gang stc kicker inn og slår av skapet.

Det er nok en digital termostat, kan settes på +8, +6, +4 og +2. I tillegg en "Super" knapp. Ser ikke ut til at jeg får overstyrt den skikkelig, får bli en kegorator i så fall.

Finn koblingene til den interne termostaten. Kobl vekk denne, og legg STC1000 inn i kretsen der den var. Eller lask over termostaten og kjør STC eksternt slik du tydeligvis gjør.

Eller Finn termostatledningen og dra den ut av kjøleskapet. Ofte sitter de ikke fast. Drar du den ut av skapet og ut i romtemperatur, bør det gå bra.
Når det er sagt, er det ikke lenge før vi får intelligente kjøleskap som ikke kan overstyres på denne måten... ale induksjon...

En termostat har en leder inn, og en leder ut. Ikke så komplisert å koble disse sammen er det? Så bruke ekstern kontroll slik du gjør.
Alt er enkelt når man kan det, men hvis du ikke aner hvor du skal begynne å lete er disse tipsene relativt verdiløse. Hvor sitter termostaten? Hva ser man etter? Hvordan kobler man... fort gjort å komme opp med utfordringer.
Jeg har aldri gjort dette selv, men kjenner meg litt igjen i at dette ikke høres lett ut.

Det er kjempenkelt å bypasse intern termostat for stc. Det er ikke lov ifht hvis det begynner å brenne mtp forsikring. Men selve operasjonen er veldig enkel.

Jeg har fått tyn for å "promotere" denne bypassen før, men hvis det er gehør for det kan jeg fortelle veldig enkelt hvordan man gjør det nå.

Ville tatt en kikk rundt området der kompressoren sitter. Der bør du finne en "dings" med en leder, eller et tynt rør (kapillar rør) som gjerne ser ut som en uisolert leder som forsvinner inn i mot skapet. Ikke bry deg om denne. Så har du gjerne bare to ledere igjen tilkobla "dingsen". Koble disse under samme kobling, eller legg en ledning mellom. Skrus fast, ingen surring. Smeller det når du setter i kontakten blei det feil. Starter kompressoren momentant er det mulig det var riktig.
Ta gjerne ut kontakten før du begynner å skru, livsforsikring er bra, men dette er en livsforsikring som virker

Eller bare kjøp en ut-300 og la være å utsette deg selv (+ evt. kone og barn) for brann, død eller et liv som gjeldslave om du skulle være så uheldig å koble feil og potensielt starte en brann en natt i fremtiden...

Tilbake
Topp