Usmak på flere brygg

Signal

Norbrygg-medlem
Har i flere brygg fått en usmak som jeg tror kommer under eller etter flasking. Det er vanskelig å si om det blir noe lukt, for det merker i alle fall ikke jeg. Usmaken er en syrlighet, ikke som tørrhet men mer syrlig bismak i tillegg til bitterheten som skal være der. Det er også en klart syrlig ettersmak som konkurrerer med bitterheten.
Jeg har ikke merket dette på IPA type øl, men det kan være på grunn gode mengder med humle.

Noen forslag til hva usmaken kan komme av?

Du merker altså ikke noe til denne smaken før du flasker?

Min første tanke var acetaldehyde, men du må ha hatt en dårlig gjæring for at denne skal være med over i flasker, og den forsvinner over tid. Smaker egentlig eple/pære men fort gjort å si at det er en syrlig smak.

Det er ikke noe lukt jeg kan merke, og det smaker ikke type fruktsmak. Tror kanskje Finn er ikke på noe med tanniner. Ellers har jeg lest litt og det kan muligens være astringens som følge av for høy temperatur på skyllevann.
Har ikke spesifikt merket dette før flasking, men har et brygg til gjæring nå som kan være neste test, men det er første porter/stout jeg prøver meg på, med kaffe, så det er jo en ny feilkilde.

Synes ikke astingens smaker syrlig egentlig. Bare bittert. Hva slags brygg er det du har laget hvor du har merket dette på?

Hvis prosessen er den samme og du ikke bruker vannjusteringer, de siste bryggene har vært lyse, og du ikke kjenner det i porteren kan det være astingens.

Astringensen burde du ha plukket opp i gjæringskaret. Det blir ikke mer astringent over tid.

Det har vært i alle fall weiss/wit, juleøl og kølsch som jeg har smakt det på. Jeg er ganske sikker på at det ikke har vært for høy skylletemperatur på alle disse bryggene.
Synes syrlighet blir mer fremtredende over tid..

Det har vært i alle fall weiss/wit, juleøl og kølsch som jeg har smakt det på. Jeg er ganske sikker på at det ikke har vært for høy skylletemperatur på alle disse bryggene.
Synes syrlighet blir mer fremtredende over tid..
Står de på fat med litt for høyt trykk? Carbonic acid? I mangel på et norsk ord?

Hvordan skyller du? Iom at du har en juleøl i den rekka der så virker det med en gang ikke som at det er tanninekstraksjon som følge av for høy pH. Juleølet er vel mørk?

Går for eliminasjonsmetoden her..

Jeg karbonerer på flaske. Har kanskje hatt litt høyt trykk, men holdt meg til "normal" mengde (4-6 g/l sukker). Setter flaskene i rom med ca 25 grader for å få dem ferdige fort. Kan det være grunnen?

Hvordan skyller du? Iom at du har en juleøl i den rekka der så virker det med en gang ikke som at det er tanninekstraksjon som følge av for høy pH. Juleølet er vel mørk?

Går for eliminasjonsmetoden her..

Jeg har skylt på flere måter. Kjører BIAB. Etter mesking har jeg posen over i et kar og har enten latt det stå i vann på ca 78 grader, eller helt over vann på ca 80 grader.
Holder på å endre litt hele tiden for å forsøke å få bedre utbytte, men det er hovedmetodene.
Juleølet er mørkt, men det er jo ikke bare mørk malt. Den gjæret litt godt ut også, så den ble ikke så søt som jeg hadde håpet på.

Har du data på vannet ditt? Det vanlige norske drikkevannet er overflatevann som er ganske bløtt, og det skal ikke gi problemer med for høy ph i mesken. Men ikke alle har slikt vann.

Har ikke målt selv, men det er det kommunale vannet i Drammen som er fra Glitre, et ganske dypt vann i Finnemarka. Tviler på at det er kvaliteten på vannet.

Sist redigert:
Det første jeg tenker på er Acetaldehyd som gir smak av syrlige grønne epler og mot løsemiddel i større konsentrasjon. Finnes ofte i helt ferskt øl som ikke har fått ferdigjæret skikkelig, ie at gjæra ikke har fått ryddet godt opp etter seg....Denne smaken vil kunne ta mer og mer over i smaksbildet etterhvert...

Sist redigert:
Kan det være lactobasilicus som gir syrligheten? Hvis du ikke merker det først etter flasking må det være noe av flaskeutstyret som er kilden til evt lactoen. Grunnen til at jeg tenkte at lacto kan være synderen er pga av at ipaen din berget, der humlen motarbeider lactobasilicus , men flere av de andre øllene du har brygget trolig har en forholdsvis lav ibu.

Jeg har en kölsch midt inni rekka som virker bra, men kan jo kanskje komme hvis den får stå ennå lenger? Vært lagret i over tre måneder alt.
Jeg er nøye med å bruke starsan, men har i det siste startet med å ha ca 20l ferdig fordelt mellom gjæringskar, og skyller slanger og annet i det før de brukes. Kanskje det er løsningen for å fjerne usmaken.
Hva kan jeg ellers gjøre hvis det er lacto?

Tilbake
Topp