Usmak på flere brygg

Hvis, og jeg sier hvis det er lacto, kan den sette seg i sprekker og riper i plast utstyr. Star San tror jeg ikke er like effektiv mot lacto. Lacto trives jo i sure miljøer. Har du brukt samme flaskebøtte, hevert og flaskefyller hver gang? Kjøpe nytt er det enkleste, men (surt) hvis disse tingene ikke er årsaken.

Lacto skal egentlig gi en ganske ren surhet. Sitron/surmelk-aktig syrlighet. Stemmer det med det du smaker? Har andre smakt på disse bryggene og kjent samme feilen. I et innslag på basic brewing forteller en innsender at han dumpet flere batcher med øl pga metallsmak. Deretter går han til tannlegen og tannlegen finner en metallfylling som er dårlig. Når fyllingen er fjernet er metallsmaken i øllene borte.

Jeg har tre gjøringskar som brukes til gjæring, flasking og mesking. Litt tilfeldig. Den samme har nok blitt brukt til flasking noen ganger, men de blir alltid grundig rengjort (80+ vann og zalo) og står så med starsan i etterpå til beste bruk.
Naboen og jeg brygger sammen og vi kjenner nok usmaken begge to. Vi har nok ikke smakt godt nok, men jeg merker en syrlighet og mulig litt besk eller bitter smak, men siden det er humle i så er det jo litt vanskelig å peke det ut.
Smakte på stout før flasking i går. Ikke noe syrlighet, så da får jeg se om det kommer etter karbonering på denne også.

Hvis, og jeg sier hvis det er lacto, kan den sette seg i sprekker og riper i plast utstyr. Star San tror jeg ikke er like effektiv mot lacto.
Klorin er effektivt for å drepe lactobacillicus forutsatt at ting er rengjort.
Kaustisk soda dreper og rengjør samtidig, men er farlig å benytte uten forholdsregler som vernebriller og hansker

Star San som nevnt er ikke like effektivt på villgjær og lactobacillicus

Her er en prosedyre som burde være god nok
https://forum.norbrygg.no/threads/v...lactobacillus-og-pediococcus.6480/#post-55346

Sist redigert:
Hvor har du det fra? Jeg er ganske sikker på at det ikke er riktig.
Kom på det samme selv, og rakk akkurat å legge til "ikke like" effektivt i original posten min.
Har det fra denne forskningsrapporten der det skrives at du må ned i pH på 1.5 og to timer for å drepe alt. Nå er det vel noe mere enn fosforsyre i StarSan, men holder en knapp på kaustisk soda og klor allikevel for mere grundig desinfisering.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2050-0416.1957.tb02903.x/pdf

Sist redigert:
Hvor har du det fra? Jeg er ganske sikker på at det ikke er riktig.
For en liten stund siden leste jeg på et amerikansk forum at en brygger opplevde at Star San løsningen hans var kilden til Lacto. En annen brygger sa seg enig. Dette er ikke den mest pålitlige kilden, kun erfaringer fra hobbybryggere. Ville tro at Star San er effektiv mot brett og lignende, så lenge Star San løsningen kommer i kontakt med det villgjæren.

Brygget en SMASH med Amarillo i dag. Blir 200g til sammen i brygget, så da satser jeg på god (humlet) smak og ingen syrlighet. :)
Får kjøre en full runde med klor på alt utstyr. Sikkert noe alt har godt av uansett.

Tilbake
Topp