Usmak på premium pils...?

TLØ

 
Hei!

Jeg er relativt ny i bryggefaget, har brygget4 brygg så langt. Tre vellykkede ale, og til slutt nå en sansynligvis mislykket lager.
Pilsen smaker fortsatt litt søtt, litt kvalmende også.. I tillegg var det ikke skum i den i det hele tatt, til tross for at jeg gjorde det jeg kunne for å få den til å skumme...

Pilsen er et allgrain sett fra olbrygging.no(Premium pils), og er brygget på BIAB. Følgende er gjort:

Oppskrift er fulgt under hele bryggeprosessen, mesket til angitt temp og tid, skyllt og kokt, kjølt ned, tilsatt gjær og satt til gjæring.
Gjær som er brukt er SafLager ett eller annet(fulgte med). Alt av utstyr er nøye desinfisert før kontakt med vørter etter koking.

Gjæret på 8,5 grader i 23 dager, deretter flasket og sat til lagring på 0-2 grader. Bruker kjøleskap med STC-1000 til gjæring og lagring. Tmp.sonde til stc er tapet fast til gjæringsdunk under gjæring, og pakket inn i bobleplast. Temp er kontrollmålt med eksternt termometer og stemmer.

Foreløpig har pilsen kun stått 15 dager til lagring, planen er at den skal få stå 13 dager til før endelig dom faller..

Er det noen som har en formening om hva som kan ha skjedd. Bør egentlig pilsen karbonere på romtemp før kald lagring? Jeg satte den rett i kjøleskap på flaske. Hva er regelen her?

En ureglementert ting som skjedde under prosessen: jeg skulle fylle på litt vann på vannlåsen da den skulle settes til gjæring, ettersom det så ut til å være for lite vann i den. Det kom da for mye, så litt rant rett gjennom låsen og i vørteren. Smakte på vørteren ved flasking, den smakte da helt fint..

Håper på gode svar, og håper å unngå å kaste hele batchen..!
 
Takk for svar, ante meg at jeg hadde driti meg ut på noe... Er det for sent å sette dem i romtemp nå, for så å sette dem til kald lagring etter 14 dager i romtemp? Hva må jeg evt gjøre for å redde ølet og få karbonering igang..?
 
Sett de i romtemperatur så blir det sikkert fint som snus. Kan hende at du må vende forsiktig på flaskene når du har fått varmen i flaskene for å få gjæren i suspansjon igjen. Du har ikke ødelagt brygget av den grunn. La de stå 14 dager i romtemperatur og sett de deretter på lagring ;)

Lykke til :)
 
Tusen takk, det var svært lettende å høre. Da lærte jeg noe nytt, så er jeg igjen optimist:)
 
Hei
Noen som vet hvor høy man kan få temperaturen i et kjøleskap? Tenker på feks gjæring av pils mellom 8-12 grader.

Etter omstikking og tilsetting av ca 5 gram sukker pr liter samt flasking, så anbefales det karbonering i romtemperatur i ei uke. Så sies det lagring/modning i kjellertemperatur. Spørsmål: Hva kaldt er kjellertemperatur? Og hvor lenge skal feks en pils fra olbrygging.no lagres etter dette før en kan smake på?
Setter pris på alle tilbakemeldinger.
 
Temp når du tilsatte gjæren?
Den ble tilsatt ved vørtertemp på ca 20 grader, deretter satt rett på kjøling på 8,5 grader.. Lært i etterkant at gjær tilsettes når rett gjæretemp er oppnådd, er dette veldig avgjørende?
 
De er en klar fordel å vente til ønsket gjæretemp er oppnådd før du putter oppi den rehydrerte gjæren.
 
Hyttebakken,
Hvor høy temperatur du får i kjøleskapet vha eksisterende termostat vil nok variere. Du må selv finne ut temperaturen i ditt skap. Husk at du ikke får det varmere enn rommet det står i.
Pils kan gjerne lagres ned mot null men vanlig kjøleskaptemperatur går greit.
Når skal smaking begynne? Er jo helt opp til deg det men la den i det minste bli kald etter karbonering:)
Ikke uvanlig at når det smaker som best så er det også tomt i fat/flasker.

TLØ
Slik jeg forstår det så er det mange som mener det har mye å si. Så kan man også lese at det er de som ønsker å gjenskape pils som er laget langt utenfor det som regnes som normalt. For (oss) nybegynnere er det nok best å holde seg til normal prosedyre.
"Fordelen" med 20C kontra 8C er at du behøver mindre gjærmengde.
Bakdelen er at du får for lite oksygen (se bort fra tilsatt ren O2) inn i vørteren og at usmaker kan oppstå.
 
Ok, mye å sette seg inn i..:) OG målte jeg til 1.046, FG til 1.010, altså en abv på 4,7%. Derfor regner jeg med at gjæren har gjort jobben med omdannelse. Om det er kommet usmak pga feil start temp er vanskelig å si før jeg evt lager en lik batch slik det skal gjøres..:) men da har jeg en mulig årsak hvis det ikke blir bra..
Takk for alle svar!!!
 
Til info så drak jeg en flaske av dette igår. Karbonert i to uker på romtemp og kjøpa et par dager. Mye skum, bra med kullsyre og ikke minst langt mindre søt/gjærsmak. Ganske god allerede..! Takk for tips. Gleder meg til å smake etter fire ukers lagring på kjøla!!!
 
Langtidslagring av pils gjør underverker (ales og sikkert, men det har jeg ikke prøvd ordentlig). Min første pils var nær dudraug smaksppålevelse, men trengte ikke fat, så lot den stå (brygga i juni). Satt den inn i kegenatoen nå i oktober, og wosh, borte på notime
 
Tilbake
Topp