Usmak

Jeg har latt meg fortelle at det er mulig å få tak i usmak-prøver. Jeg skal arrangere en ørliten ølfestival og har fått tak i en øldommer. Han har så forklart meg at det kan være en god ide å begynne nettopp med usmaker. Men hvordan får jeg tak i slike usmaksprøver?
 
Jeg har latt meg fortelle at det er mulig å få tak i usmak-prøver. Jeg skal arrangere en ørliten ølfestival og har fått tak i en øldommer. Han har så forklart meg at det kan være en god ide å begynne nettopp med usmaker. Men hvordan får jeg tak i slike usmaksprøver?

Ta kontakt med styret i ditt lokale Norbrygg-fylkeslag. Mange fylker arrangerer usmakskurs og har kjøpt (ganske dyre) piller til det formålet. Kanskje dere kan samarbeide?
 
Jeg har latt meg fortelle at det er mulig å få tak i usmak-prøver. Jeg skal arrangere en ørliten ølfestival og har fått tak i en øldommer. Han har så forklart meg at det kan være en god ide å begynne nettopp med usmaker. Men hvordan får jeg tak i slike usmaksprøver?
Som @Jørgen O skriver kan det være hjelp å få ved å ta kontakt med ditt fylkeslag.

Du kan også følge instruksjonene på Usmak-smaking - Norbrygg for å få tilsendt usmak-pillesettet.
Man må være minst 7 norbryggmedlemmer for å få kunne holde kurset, og samtlige deltakere må være norbryggmedlemmer.
 
Jeg ser absolutt som brygger nytten av å gjenkjenne usmaker og vite hva de kommer fra. Samtidig synes jeg at faglig kunnskap handler om mer enn det. Likte @Finn Berger sin tanke om "godsmakkurs". Jeg kunne for eksempel godt tenke meg et kurs om hvordan man setter sammen ulike maltsorter til en god grist.
Det er ikke SÅ vanskelig å unngå de verste usmakene. Høy faglig kunnskap handler jo vel så mye om evnen til å brygge godt øl. Jeg skal ikke ta typeriktighetsdiskusjonen her, men for meg handler godt øl om å kunne harmonere ingredienser og prosess på en måte som ikke bare lager godt øl etter en mal, men å lage akkurat DET ølet som du som brygger ønsket å brygge. Det finnes veldig mange måter å bomme på det målet på selv om man aldri får en eneste usmak.

For å trekke parallell til matlaging: Det er greit å kjenne til harskning av fett, mugglukt, gjærede bær, svidd hvitløk etc, men man blir ikke nødvendigvis en god kokk av den grunn.
 
Sist redigert:
Det er i alle fall en fryktelig stygg løgn den der med at det er lett å brygge øl som er like godt som det du får kjøpt.
Jeg vil si at det ikke er lett å brygge øl som er like godt som det beste du får kjøpt.

Men det finnes mye dårlig kommersielt øl der ute som det er relativt enkelt å overgå. Jeg har mange ganger drukket hjemmebrygget øl, for så å ta en typisk industripils. Da blir det ofte veldig tydelig (helt subjektivt) at den ikke er så veldig god. Motsatt vei (fra industripils til hjemmebrygget) opplever jeg sjelden det samme, så det handler ikke om at man bare misliker forskjellen. Det finnes selvsagt en masse industriøl som dette ikke gjelder for, bare så det er sagt.
 
Poenget med det vi driver med, er å hjelpe folk til å brygge best mulig øl. Har du laget et øl du ikke er helt fornøyd med, og ønsker å gjøre det bedre neste gang, må du kunne identifisere feilen, og ha kunnskap om hva det er som forårsaker den. Det er så enkelt som det.
Nei, det er ikke så enkelt som det.
Når du brygger et øl du ikke er helt fornøyd med, så er det slett ikke alltid at det er usmaker som er årsaken. Faktisk opplever jeg det som ganske sjelden. Det handler for min del oftere om at det bommer på balanse mellom bitterhet og andre smaker, at humler fungerer annerledes sammen enn forventet, at maltbasen (gristen) gir et øl som er annerledes enn forventet etc. Jeg har for eksempel en cream ale som jeg kun har fått til å bli bra med LME (Briess CMD Pilsen LME) som basis, men aldri med all grain. Som brygger skulle jeg like å vite hva det er jeg får med LME som jeg ikke får med all grain.
 
Nei, det er ikke så enkelt som det.
Når du brygger et øl du ikke er helt fornøyd med, så er det slett ikke alltid at det er usmaker som er årsaken. Faktisk opplever jeg det som ganske sjelden. Det handler for min del oftere om at det bommer på balanse mellom bitterhet og andre smaker, at humler fungerer annerledes sammen enn forventet, at maltbasen (gristen) gir et øl som er annerledes enn forventet etc. Jeg har for eksempel en cream ale som jeg kun har fått til å bli bra med LME (Briess CMD Pilsen LME) som basis, men aldri med all grain. Som brygger skulle jeg like å vite hva det er jeg får med LME som jeg ikke får med all grain.

Det jeg mente var enkelt, var begrunnelsen for å ha usmakkurs:). Jeg synes det er nokså innlysende at de er nyttige. Men sjølsagt dreier kunsten å lage godt øl seg om mye mer enn bare å unngå usmaker.
 
Tilbake
Topp