ut-200

Har kjøpt en stc-1000 men er litt skeptisk til bruk av det. Med hensyn til sikkerhet. Så jeg vurderer heller og bruke en ut-200 istedenfor. Funker en ut-200 greit og bruke til gjæring av ale om jeg setter kjøleskapet inn i Et romtemp rom og kobler ut-200 til kjøleskapet? Lager er vel det enkleste og gjære i kjøleskap med ut-200.

Kan godt tenke meg noen synspunkter og ideer ang ut-200 fra dere med erfaringer med denne

janvad skrev:
Har kjøpt en stc-1000 men er litt skeptisk til bruk av det. Med hensyn til sikkerhet. Så jeg vurderer heller og bruke en ut-200 istedenfor. Funker en ut-200 greit og bruke til gjæring av ale om jeg setter kjøleskapet inn i du romtemp og kobler ut til kjøleskapet? Lager er vel det enkleste og gjære i kjøleskap med ut-200.

Kan godt tenke meg noen synspunkter og ideer ang ut-200 fra dere med erfaringer med denne
Hvilken sikkerhetsrisiko er stc-1000? Så lenge en med nogenlunde elektrikkeregenskaper kobler den er den minst like trygg som ut-100/200. Jeg har brukt min første i over 2 år på kjøleskapet uten noen problemer overhode.

Jeg bruker primært UT-200 da jeg ikke er eletrikerkyndig. Det skal nok godt gjøres at noe går galt med STC-1000 om en elkyndig fikser den for deg, men er uhellet ute er kjipt for deg. UT-200 derimot er plug and play og godkjent.

Jeg tenkte mer på om uhellet er ute, så vil jo ett evt forsikringsselkap kjøre på det de kan for og slippe og utbetale en evt erstatning om slikt skulle skje.

Odland skrev:
Jeg bruker primært UT-200 da jeg ikke er eletrikerkyndig. Det skal nok godt gjøres at noe går galt med STC-1000 om en elkyndig fikser den for deg, men er uhellet ute er kjipt for deg. UT-200 derimot er plug and play og godkjent.

bruker du den både til lager og Ale ? Hvordan er oppsettet ditt?

Bruker den til ale og lager ja, lager i kjøleskap ale i gjæringsskap. Klistrer sensor utenpågjæringskar og isolerer utover (slik at den mest nøyaktig leser av tempen på væska innenfor). Kobler UT-200 i veggen og kjøleskapet/frostvakt i den.

Lager:
UT-200 + kjøleskap

Ale:
UT-200 + isolert benkeskap + frostvakt fra Jula

Har laget en norsk bruksanvisning dersom noen skulle ha bruk for det.

Vedlegg

• Bruksanvisning UT 200 - Norsk.pdf
    239,8 KB · Sett: 424
Odland skrev:
Bruker den til ale og lager ja, lager i kjøleskap ale i gjæringsskap. Klistrer sensor utenpågjæringskar og isolerer utover (slik at den mest nøyaktig leser av tempen på væska innenfor). Kobler UT-200 i veggen og kjøleskapet/frostvakt i den.

Har du sjekket hvor varmt det blir i skapet når frostvakta er aktiv? Med sensor isolert fra selve skapet vil jeg tro det kan bli unødig varmt.

Er vel tempen på innholdet i bøtta som betyr noe, så tempen utenfor, altså inni skapet har ikke så mye og si.

Jeg har målt både midt i skapet og i toppen med termometer, da har jeg frostvakten liggende i bunnen av kjøleskapet. Når jeg klistret sensoren til gjærkaret og satte stc på 20 grader, da var tempen i midten på ca 28 grader og i toppen var den 39 grader (lufttempen), men det er jo ikke mye frostvakta er aktiv siden gjæringen avgir noe varme den også.
Mitt skap er da 125 høyt, men dette er som sagt min erfaring.

MagnusU.V skrev:
Er vel tempen på innholdet i bøtta som betyr noe, så tempen utenfor, altså inni skapet har ikke så mye og si.

Det er sant, men om lufttemperaturen kommer opp i 39 grader før gjæringsdunken kommer over utkoblingstemperaturen for varmeelementet kan det være at temperaturen i gjæringsdunken fortsetter å stige en del før kjøleelementet får motvirket det. Det hadde vært interessant og sett hvordan gjæringsdunktemperaturen svingte ift lufttemperaturen med dette oppsettet.

Larzan skrev:
MagnusU.V skrev:

Det er sant, men om lufttemperaturen kommer opp i 39 grader før gjæringsdunken kommer over utkoblingstemperaturen for varmeelementet kan det være at temperaturen i gjæringsdunken fortsetter å stige en del før kjøleelementet får motvirket det. Det hadde vært interessant og sett hvordan gjæringsdunktemperaturen svingte ift lufttemperaturen med dette oppsettet.
Man taper jo sensoren til gjærdunken jeg har testet det med vann i bøtta, da var temp forskjellen på ca 1,5 grader mer enn stc målte på utsiden av gjærbøtta og det må en si seg fornøyd med. Dette har protto testet i vørteren leste jeg ett annet sted her på forumet og han hadde. samme forskjellen tror jeg på gradene.

Tilbake
Topp