Utblandet Starsan – pass på

Har hatt et par brygg den siste tiden som jeg tror er lettere infisert.  Har fundert lenge på hva som kunne være årsaken. Min mistanke går nå til sprayflasken med utblandet Starsan som ble brukt til å spraye gjæringskaret med etter vasking.  Har nok hatt blandingen på flaske for lenge,  kanskje 2-3 måneder. 

Det siste brygget mitt var en Leffe Blonde klone. Gjæringskaret ble denne gangen sprayet med nyutblandet Starsan. Smakte på en flaske øl i dag en uke etter tapping.  Denne smakte utmerket selv om den er litt fersk.  Kunne ikke merke tegn til infeksjon denne gangen.  :skitbra: Gleder meg til resten.

Vet noen hvor lang holdbarhet som er anbefalt?
 
Jeg tror at jeg kan ha gjort samme feilen, smakte litt surt/syrlig av det siste brygget mitt, og jeg ser ikke at jeg har gjort noe annet i forhold til renhold. Untatt at starsan flaska har stått over sommeren.
 
Det er et godt poeng du belyser her. Jeg har også en sprayflaske med utblandet starsan som jeg blandet ut for noen uker siden. Synes det var ganske lite surt da jeg smakte på det sist jeg brukte det.
 
Hmmm, når du sier det... Jeg har litt problemer selv, og har vært veldig sparsommelig på starsan, ved å bruke den om igjen. Har bare tilsatt littegrann ny starsan i den blandingen jeg har hatt fra før. Det er det slutt på heretter! Tror vel ikke det er der besparelsene ligger ;)
 
sprayflasken med utblandet Starsan som ble brukt til å spraye gjæringskaret med etter vasking.
er det det som er mest vanlig? å blande ut og ha på sprayflaske, og spraye ting etter vask?
tror jeg har sløst litt da, for det jeg bruker å gjøre er å lage en blanding og fylle hele gjæringskaret..

planen er jo egentlig å ha et fast gjærkar fyllt med star san og bruke flere ganger, men ettersom det går så lenge mellom hver gang jeg brygger så blir det ny blanding hver gang :bank2:
 
Utblandet fosforsyre vil etterhvert få høyere pH-verdi, i takt med at molekylet avgir protoner. Har jeg latt meg fortelle uten at jeg kan gå god for  det på noe vis. Det er defor det heter "don't fear the foam". Når det blir mindre surt blir det også mindre effektivt overfor bakterier. Det gjelder nok Sterkrens også.
 
I følge flere bryggeforum i USA er StarSan helt OK så lenge væsken ikke blir tåkete eller pH går over 3.

Fra FiveStar sin egen hjemmeside:
When solution begins to cloud, sweeten with Star San or Phosphoric Acid. Solution must remain at a pH at 3 or below to maintain proper sanitizing level.
 
Som nevnt i en annen tråd har jeg også observert dette. Når jeg blander ut Starsan (enten i en gjæringsbøtte eller i en sprayflaske) med springvann, blir blandingen grå etter noen timer. Det betyr ifølge produsenten at den ikke lenger er funksjonell. Jeg blander derfor ut ny Starsan for hver gang det er behov, og det er jo slettes ikke dyrt hvis man handler fra USA ;)
 
Tilbake
Topp