Utbytte i prosent

Putre

Norbrygg-medlem
Brygger på en Speidel, og ligger normalt på et utbytte på rundt 80 prosent. Men gikk igang med å brygge en pils på fredag, og bommet ganske kraftig på OG'n. Hadde planlagt en og på 1.047, men havnet på 1.054.
Sjekket og med både refraktometeret og to hydrometer. Alle var enige om målingen. Greia er at jeg brukte totalt 12.6kg malt (pilsnermalt, 400g munchner og 400g carapils). Ikke tilsatt noe annet. Og med 65liter vørter har jeg med mine begrensede kunnskaper, regnet ut at jeg har over 90% utbytte. Noe som er langt over normalen for min del. Aner ikke hvorfor det ble så høyt denne gangen. Noen som har noen synspunkter på dette utbyttet? Har jeg regnet riktig?
 
Vel, jeg får samme resultat med de tallene. Om tallene dine stemmer er det ikke annet å gjøre enn å si gratulerer!

Mvh
-Deluze
 
Ja, da er nok utregninga riktig. Bra det, men skjønner ikke helt hvorfor jeg fikk så mye bedre utbytte nå enn tidligere. Gikk riktignok fra å knuse malten på 1.3mm til 1.1mm. Men har vanskelig å tro det skulle gjøre så stor forskjell.
 
Hva var mesketettheten nå mot det du vanligvis har?

Ph i mesken kan jo være en faktor og. Kanskje du med lyse malttyper havner innenfor optimal Ph, mens med mørke havner under?

Har selv lagt merke til at med iallefall heidelberg malten fra bryggselv så ser jeg en liten bump i utbytte.
 
Tilbake
Topp