Utbytte med bazooka vs manifold

thomashagen

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg har en 68 liter igloo marine jeg skal bruke som meskekar. Jeg har begynt å lage manifold, men det tar litt tid å slice rørene ;-) jeg lurer da på hvordan det ville vært å bruke en 35 cm bazooka istedenfor manifold. Igloo-en er ca 60 cm lang innvendig.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

Jeg partiskyller for enkelhets skyld.
Jeg har Igloo Marine 45 liter, med bazooka. Skyller i to like omganger.
Sist brygget jeg en Centennial Blonde. 38 liters batch.
Ca 8 kilo korn. Mash in 21,5 liter. 2 skyllinger med 16 liter ca hver.
Endte opp med 46,5 liter pre boil med SG 1045
Dette gir ifølge Beersmith en effektivitet på 83,8%

Mer enn bra nok ;D

Lot skyllingene hvile i ca 10 min hver.

Edit: Brukte campden i mesk og skyllevann, samt 5,2 stabilizer

Det høres jo bra ut :)

Hvordan blir dette med en større boks? Boksen min er 60 cm lang, og bazookaen er 35 cm.

Må jeg bruke partiskylling når jeg bruker bazooka? Hvordan gjør jeg partiskylling? Er det bare å røre inn vann, la det stå i noen minutter og så få det fortest mulig ut? Skal jeg resirkulere før jeg tapper ut?

Uten å skryte av størrelsen er min en meter;)
Tror som her og andre steder at størrelsen har liten betydning;D
Mindre tåler kanskje ikke så rask avrenning, men prøv deg frem.
Jeg tapper av første avrenning ganske raskt etter vorlaufing. Deretter fyller jeg opp med første skylling. Rører godt i ca ett minutt. Venter i minst 10 min, mens jeg gjør andre ting. Vorlauf igjen. Rask avtapping og siste skylling på samme måte.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Hmmm ... så det er ikke størrelsen det kommer an på altså?  :eek:
Da prøver jeg med bazooka og batch sparging neste gang, så får vi se hvordan dette går.

Greit å slippe å sage opp hele den manifolden. Jeg innså fort at det kom til å bli tungt. Hjelper lite med senebetennelse i skuldra da ;-)

Tusen takk for gode svar  :skitbra:

thomashagen skrev:
Hmmm ... så det er ikke størrelsen det kommer an på altså?  :eek:
Da prøver jeg med bazooka og batch sparging neste gang, så får vi se hvordan dette går.

Greit å slippe å sage opp hele den manifolden. Jeg innså fort at det kom til å bli tungt. Hjelper lite med senebetennelse i skuldra da ;-)

Tusen takk for gode svar  :skitbra:

Hvordan gikk dette Thomas? Hva ligger effektiviteten på med bazookaen?

Effektiviteten min er dårlig. Har endt opp mellom 58 og 65% på de bryggene jeg har gjort. Ser ut til at det hjelper litt å skylle med varmere vann og hvis jeg skyller tre ganger.

Jeg skal prøve å få til kontinuerlig resirkulering og herms så jeg får mesket ordentlig ut. Hvis ikke det hjelper må jeg gjøre noe seriøst ...

Tilbake
Topp