Utbytte på BB30

Namdron, det hørset strevsomt ut. Forsøk heller å finne ut hvorfor. En neve med havregryn i mesken gir ca 0.1 og er mer behagelig, eller litt mer malt.
Flameout på 78C i 10 min før du løfter tønna hjelper (hindrer at sukkerklumper henger igjen i korna) Deretter skyllevann på 78C.
 
Mulig jeg prøver litt mer malt eller havregryn da, for det vil, som du sier, bli ekstra arbeid med den ovenfornevnte metoden. Hvordan vil litt havregryn påvirke ølet ellers?
 
Hopper på her, jeg sliter også med dårlig uttelling ved bruk av bb30. Jeg får konsekvent 0.10 for lav OG. (skal prøve det du nevnte mydland; tappe ut vørteren etter meskinga over i et annet kar, og deretter skylle med rent vann og eventuelt resirkulere med denne "nye" vørteren ett par ganger for så å hive alt oppi bb'n igjen før kok). Ellers rører jeg og sirkulerer under mesking hvert 20. minutt. Jeg bruker 4l vann per liter malt til mesking, har dette noe å si?

Du bruker nok for mye vann til innmesk, noe som reduserer vannmengden som blir brukt til skylling!

Bruk 2,5-3l vann pr kg malt på innmesk.
Husk også å ta utmesk på 78grd. Og skyll godt å lenge!
 
Hvis du stabilt ligger 10 under er du jo i mål og har kontroll. Da er det bare å justere oppskriften. Betyr ikke noe om utbyttet er 63, 73 eller 83% så lenge det er stabilt.
 
Hallois, som regel ligger jeg på et utbytte på 75% som jeg syntes er helt greit og innafor. men skulle lagge meg enn litt starke øl her om dager ( det vill si 6,5kg med malt) ha fikk jeg et litt dårligere utbytte som lå på 65% put put tenkte nå jeg men det hadde jo vert gøy å fått det samme utbyttet.
Feilen tror jeg lå i skyllingen for jeg smaker som regel på maltet og denne gangen var det virkelig søtt for å si det slik.
Bruker som regel 2,5-3,5 liter per kg på inmesk og skyllevann er det nåkk av fordi jeg koker i vann i krabbekoker så koker altid litt ekstra i tilfelle.
skal også bygge med noe fint slik jeg får skylt sakte over hele maltsenga ( rør me noe hull i f.eks ).
Er det noen som har tips til skylling ved brygging av sterke øltypper ( store mengder malt 6,5-8kg ) meske enn eller to ganger ?
Takker for alle svar
Hilsen Eirik
 
Jeg ligger stabilt på 82-85% utbytte i følge Beersmith. Knuser malten ca 1,2-1,3mm. Mesker inn med ca 18-20 liter vann og skyller med 13-17liter avhengig avøltype og ønsket OG. Jeg har ofte gitt fan i utmesk uten at dette har påvirket utbyttet overhodet. Når jeg skyller bruker jeg en tupperware dings med mange små hull i som fordeler skyllevannet over hele malten, og jeg jeg bruker opp mot en time på skyllingen. Skyller med 3-4 liter i slengen. Men som sagt tidligere i tråden, det er viktigere å ha jevnt utbytte enn på død og liv jage høyest mulig utbytte.
 
Dobbeltmesket for første gang på BB30. Først 5,5kg malt, så 4,5kg. Fikk et utbytte på 65%. Egentlig fornøyd med det. Fikk 19,5 liter i bøtta med en OG på 1090.
 
Tilbake
Topp