Uten tittel

Jeg vet ikke hvilken tittel jeg skal bruke.
Jeg har lest at man ikke skal vri en silepose med malt for å få ut vørter. Men hva hvis man trykker litt med en øse? Jeg holder på å brygge i kveld med mesking av palemalt og lage "te" av krystallmalt.

Jeg kan foreløpig si at jeg har mesket 3 kilo palemalt i 7 liter vann i en time. Det er vel kanskje i meste laget med vann? Og laget "te" av en kilo krystall i to liter vann. jeg holder på å øse opp palemalten nå i en sile pose men pga. størrelsen må jeg ta hyppige pauser for at vørteren skal renne ut.

23:25  Jeg er ferdig med å øse opp malt i sileposen. Målte vørteren som jeg fikk. Ca. seks liter og <OG> var 1070 ved 15 grader. dette er før skylling. Når det gjelder skylling så slumpet jeg. Brukte varmt vann rett fra krana til det ble en tykk grøppe som jeg rørte rundt.
23:40 Jeg er ferdig med skyllingen. Øse opp malten og sile vørter på ny. Nå er det å sile av krystallmalten. den var "tørket" helt inn så jeg slo på en liter varmt vann fra springen.
Vørteren er brun og matt og virker grumsete så det har nok ikke blitt noe vellykket  mesking.

Spesialmalten (Crystall) virker bedre i form. Mørk og blank. 0:16 Holder på med skylling av spesial malten. Klokken 0:40 annengangs skylling av spesialmalt. 0:56 tok likesågodt og skylte palemalten en gang til. Dette går rett vest. 01:16 ferdig. endelig. Nå er det bare å koke vørteren. 17 liter og <OG> 1030. Nå skal jo vørteren kokes og jeg skal ha oppi spraymalt så OG-en blir endel høyere. Dette blir ikke før utpå dagen i dag (fredag) så vi får se åssen dette barker i vei. Blir det mislykket blir jeg ekstrakt brygger for evig. 01:25 godnatt :zzz:
 
Hei!

Hvordan gikk dette til slutt, med spraymalt og alt?

Du skriver at hvis dette blir mislykket blir du ekstraktbrygger for alltid. Slapp av, øl blir det uansett ;D

Hvis det mot formodning ikke blir som forventet syns jeg uansett ikke at du skal avskrive maltbrygging for alltid. Når jeg leser innlegget ditt ser det ut som om hele opplegget virker litt improvisert. Mesking i silpose og skylling med kranvann er nok ikke optimalt, verken i forhold til utbytte eller forutsigbarhet for resultat. Vannet fra min varmtvannskran holder 65-66 grader, det er litt lite men det kan hende det holder.

Jeg tror du vil få det artigere ved neste forsøk hvis du lager deg en plan, sjekker på forhånd at du har alt som skal til for å følge den, og følger planen/oppskriften neste gang du brygger.

Et rent meskekar av noe slag, f.eks. en kjøleboks var det første jeg ville skaffet. Installer en eller annen form for silanordning i denne. En Bazooka-Screen koster 169 svenskekroner fra www.humle.se og med dette og litt mekking så er du klar for porsjonsmesking eller "Batch Sparging" som er temmelig enkelt å få til. Jeg har en kjøleboks på 35 liter med Bazooka-screen montert på noen baderomsdeler jeg fant på Biltema. Billig, enkelt og effektivt.

Så må du ha en gryte som kan koke hele vørtervolumet. Min er på 32 liter og får plass på komfyren.

Og en vørterkjøler. Min er 10 meter kobberrør fra biltema bøyd på frihånd.

Dette er etter min mening minimum men nok utstyr til vellykket og reproduserbar maltbrygging.

Med dette utstyret er det ikke noe problem å brygge 20 liter øl med OG fra ca 1.065 og nedover. Skal du ha mer og/eller sterkere øl trenger du større kjøleboks og gryte.

Så har jeg denne arbeidsplanen for en typisk ladning på 21 liter 1.060-Ale:

-Varm opp 15 liter vann til 72-73 grader i gryta.
-tøm dette over i kjøleboksen.
-tilsett 5.5kg knust malt inkludert spesialmalt og rør godt til alle klumper er borte.
-sjekk temperaturen og juster den med kaldt eller kokende vann. I mitt system vanligvis en liten skvett kaldvann og jeg har 65 grader.
-Fyll opp igjen gryta med 25 liter varmtvann fra springen og sett dette til varming på komfyren mens du mesker. Vann har en tendens til å fordampe over tid, så bedre med litt for mye enn for lite.
-Etter 90 minutters mesking er varmtvannet i gryta på komfyren nesten kokende. tilsett 4 liter til mesken og rør godt.
-Vent 10 minutter og begynn å tappe vørter fra meskeboksen og opp i gjæringsbøtta. De første to-tre literne er uklare så de heller jeg tilbake i meskekaret.
-la vørteren renne til det ikke kommer mer og steng krana. Se hvor mye vørter du har fått i første renning. Typisk for meg er 13 liter.
-Jeg vet at når jeg koker på 2kw-plata på komfyren så trenger jeg 27 liter væske hvis jeg skal koke det ned til 21 liter i løpet av 90 minutter.
-27 minus 13 er 14.
-Tilsett 14 liter vann i meskeboksen. Pass på at temperaturen i mesken ikke kommer over 78 grader. Kanskje må de siste av de 14 litrene være kaldvann for å treffe temperaturen.
-Vent 10 minutter.
-Mens du venter, tøm gryta for vann hvis det er noe igjen og tøm den første ladningen med vørter fra gjæringsbøtta over i gryta og begynn å koke opp dette.
-Etter 10 minutter tapp av andre porsjon med vørter fra meskekaret til gjæringsbøtta.
-Nå skal det komme ca 14 liter; tøm dette sammen med første ladning, rør rundt og ta en SG-prøve og kok opp.
-Når det begynner å koke, start klokka, vask og desinfiser gjæringskar og vørterkjøler og ta en øl/vent/tilsett humle/drikk øl/tilsett humle/drikk mer øl/tilsett mer øl/drikk humle osv.osv..
-Kjøl ned, mål OG, tøm tilbake i gjæringskar og tilsett gjær.
-Vent alt for lenge.
-Nyt All Grain Øl!!
 
Takker deg for svar Tor. Jeg hadde en plan men det ble allikevel endel improvisert. Spesielt at jeg måtte ta mange pauser i mellom hvær gang jeg auste opp malten for sileposen rommer så lite. Spesial malten (Crystal) ble derfor stående så alt for lenge så jeg måtte spe den med varmt vann fra springen. Det holder hos meg ca. 69-70 grader. Det at jeg "stappet" malten med ausa litt i gjennom sileposen førte til at det ble mye slam i bunnen av karet i dag. Ja, jeg kokte ikke vørteren før i kveld. Jeg stakk om vørteren i dag for å sile vekk endel av bunnslammet og da var volumet ca. 17 liter som jeg kokte 60 minutter med 45 gram challenger til bitter og 15 gram cascade i 15 min. + 15 gran cascade til aroma. Nå skal denne vørteren spees opp til max 27 liter.

Jeg har allikevel ikke tenkt å gi meg med allgrain brygging. Jeg legger det på is intil jeg har fått kjøpt meg en kjøleboks på 47 liter.http://shop.fritidsverden.no/index.php?artikkelID=10055&listeID=2008332&ledd2=2008332 og laget et hevert system av kobberrør.
 
Jeg er enig med Tor. Det er nokså greit å bruke utstyr som er målrettet når det gjelder maltbrygging. Og så mye ekstra trenger man i bunn og grunn ikke. Selv har jeg tidligere mesket og kokt i samme kokekar. Det er heller ikke så lett men det lar seg gjøre. Det blir liksom brygging 'ze German way'. Det gjør jeg slik:

Man har varmtvann (som man kan varme opp i selve kjelen) i kjelen og så malten oppi. Jeg pleier å bare fylle opp kjelen så da blir det fort ca 5 kg knust malt og 20 liter vann. Dette er en ganske tynn mesk, men det er greit nok siden man varmer opp mesken innimellom, og da vil man ikke at mesken brenner seg ved bunnen. Jeg pleide å kjøre flere meskesteg, og det går sikkert greit å ta 2 steg (30 min på 62 ºC og 25 min på 70 ºC), så kan man varme opp hele til 76 ºC og deretter setter man inn denne 'heverten', lar det hele synke litt og så stikker man om vørteren til et tomt kar (gjerne isolert for å ikke miste for mye varme). Mens man gjør dette bør man helle på med skyllevann slik at det øvre maltlaget i meskekaret ikke blir tørr, nesten helt inntil man har nok vørter å koke. Mengden med skyllevann kan forhåndsberegnes.

Fordelen med å varme opp hele mesken til 76 ºC er at man da deaktiviserer enzymene slik at ikke ølet blir så mye annerledes enn planlagt når det gjelder sukkerforholdet i brygget, samtidig som at man får bedre utskylling og dermed utbytte.

Så må man tømme meske-/kokekaret for malt, skylle det litt og så stikke vørteren om til kokekaret igjen for å starte koking. Så fortsetter man bare som vanlig utover.

Jeg må si at denne bryggemetoden har noen ulemper. For det første så mister man tid fordi man stikker om til et tomt kar der vørteren mister varme, samtidig som det også tar lengre tid før man oppnår koketemperatur på vørteren. Også må man kanskje stresse litt med å tømme meske-/kokekaret. Også må man da ha denne spesialbygde heverten jeg snakket om. På den andre siden trenger denne spesialbygde heverten ikke være stort mer enn et stykke kobberrør som er stengt helt ytterst og som har hull eller er sagt opp der den skal suge vørteren ut av kjelen. Den må dekke bunnen av kjelen som en slags sirkel. Samme hevert kan da også brukes ved avsiling etter kok.

Eksempel på en sånn hevert (kan gjerne utføres enklere som en spiral):

hv0083um1.jpg


hv0082bd3.jpg


Jeg ville laget en hevert som styrer unna midten av kjelen, siden man da lett kan tappe av stamvørter (etter koking) mens man ved røring (whirlpool) får alle proteiner (hotbreak) til å samle seg i midten.

Et tips til: ha avtapningskranen lavere enn det som vises i bildene, gjerne på samme høyde som selve filterdelen av heverten. Slik slipper man å få luft i systemet, spesielt når det ikke tetner helt ved kranen.
 
Tilbake
Topp