utette hurtigkoblinger

johanj

Norbrygg-medlem
Har brukt Petits skumdempende slange med plastkran i et år nå. Det rinner litt tregt, men aldri noe skumproblemer (eller andre problemer). Nå, i vinter, har disse begynt å lekke, en etter en. Ved et par tilfeller har john-guest(?)-koblingen blitt ødelagt (mothakene på klemringen er helt eller delvis borte/brukket av) men ikke i en tredje slange som lekker litt 'saktere'. Her vet jeg ikke om lekasjen oppstår i j.g.-koblingen eller i øl-ut-koblingen.

Øl på gulvet (uten sluk) og tapt gass, - meget irriterende siden jeg trudde alt var ok. Hva gjør jeg feil? Har aldri tatt koblingene/slangene fra hverandre, vasket med varmt springvann og oppvaskmaskinpulver, desinfisert med sterkrens (litt 'sterk' blandning ved noen anledning). Fatene står kaldt ved karbonering/lagring nå om vinteren, helt ned mot 0 grader, blir plasten sprø kanskje? Alle disse problemene kom med få dagers mellomrom ved karbonering av nytt brygg. Noen som har opplevd noe lignende?

Jeg må finne en løsning/alternativ til dette, nå tør jeg nesten ikke forlate fatene tilkoblet hverken gass eller ølslanger. Hjelp?

Hei!

nei det kan jeg ikke garantere. Innholdet i fatene har ikke frosset (drikker så pass regelmessig at det kan jeg slå fast), men det er meget mulig at den lille væskemengden i slangene kan ha frosset ved noen anledning. Det forklarer jo i så fall hvorfor jeg får problemet på flere slanger samtidig.

Har du opplevd at koblingene frosset sønder på denne måten? Når jeg skulle sjekke om slangene kunne presses lenger inn i hurtigkoblingen så merket jeg at det var løsere enn tidligere. Det var ingen motstand å snakke om for å løsne slangen helt, og da datt det ut flere plastbiter som hadde løsnet fra 'klemringen (kun på den tynne siden - hvor den skumdempende slangen skal entres). Har du opplevd at koblingene frosset sønder på denne måten?

Nei. jeg har ikke opplevd at de har frosset istykker. Men jeg er utdannet rørlegger
og selv om jeg ikke har satt mine bein i det faget på mange år er det et
velkjent problem at koblingene ryker først når plastrør fryser.

Har selv erfart att john-guest koblingene har mistet "tennente" etterhvert.
Selv har jeg monter og demontert de en del, så for meg regner jeg med det var slitasjeskader.
Har nå kjøpt inne litt mer en det jeg trenger så jeg har noen i reserve.

Hvor lenge har du brukt dem før de ble ødelagt?

Det er jo lurt å ha reserve-koblinger. Men hvis øl på gulvet er det første tegnet på at de er ødelagt, så er jo skaden allerede skjedd.... Kan man unngå disse koblingene, eller evt sikre dem på noen måte? lim?

Jeg ville simpelthen anbefalt å unngå kombinasjonen av John Guest-koblinger og en temperatur på 0 °C. Man kan riktignok lagre ølet ved denne temperaturen, og dersom man ønsker å karbonere samtidig så kunne man vurdere å koble til en slange uten slike koblinger, mens man har fatet i en litt mindre kald omgivelse når den taes i bruk til konsumpsjon (da med disse koblingene).

Ellers så har jeg god erfaring med karbonering ved tappetemperaturen, som hos meg ligger på ca 7 °C.

Konklusjon er vel at jeg ikke må karbonere på så lave temperaturer fremover.

Betyr dette at jeg kan friskmelde disse hurtigkoblingene og bestille nye, eller er risikoen med slitasje etc så pass stor at man se seg om etter andre løsninger?

For meg har aldri koblingene gått sundunder bruk, bare under (de)montering.
Når jeg tenker meg om har det gått nermere to år før noen av mine datt helt fra hverandre.

Har litt troen på att frost eller noe annet kan være grunnen hos deg.
Mine fungerte i allefall fint så lenge de var koblet sammens, selv om noen manglet en "tann" eller to.

Tilbake
Topp