Utfasing av 0,33 l returflakser (Bjørnunger)

I følge en kjenning som jobber på Ringnes, så er de år unna å fase ut bjørnungene. Men ting kan snu fort, hvis markedet bare bestemmer seg.
 
Dette har jeg ikke fått med meg. Det burde faenmeg være ulovlig å gjøre så miljøbakstreverske endringer. Ihvertfall når grunnen er så åndssvak at "de andre er finere".
 
Grunnen er vel at boks står for 80% av salget over disk og at det derfor ikke lenger svarer seg å samle inn, transportere og vaske returflaskene før de brukes igjen. Nå når volumene er såpass små.
 
Grunnen er vel at boks står for 80% av salget over disk og at det derfor ikke lenger svarer seg å samle inn, transportere og vaske returflaskene før de brukes igjen. Nå når volumene er såpass små.
Vet ikke hva du mener med "svarer seg", men at prisen går opp tyder vel på at det ikke blir billigere ihvertfall.
 
Vet ikke hva du mener med "svarer seg", men at prisen går opp tyder vel på at det ikke blir billigere ihvertfall.

Svarer seg for bryggeriene. Det er ikke gratis å hente inn og ha vaskeanlegg for returflaskene. Kanskje svarer det seg i miljøregnskapet med engangsglass også, hvem vet.
 
Ja det ser ut til att 0,33 langhals med brunt glass har tatt inntog i huset, då kona har byttet ut Hansa Premium og IPA
med 7Fjell Løstøs og tjuagutt (kjekt att dei er å få i lokalbutikkene no. Eg prøver litt forskjellig og tar vare på tomflaskene
slik att eg kan dyrke (og pakke inn)hobbyen min:D. Trur att dei blanke 0,33 flaskene med pant kan retuneres
og bruke kassene til langhalsene, då dei er enklere å korke. Burde kanskje bruke vinteren å snekkre kasser til NØ og
Ægir flaskene, bruker idag 5kg reke pappkasser........
 
Det finnes også plastkasser som passer til 0,33 l longneck. De blå som Ringnes bruker til Carslberg glassflasker osv. De brukes vel per nå bare i horeca. Men det kan jo hende det blir mulig for private å få tilgang til disse også etterhvert hvis det er dit vi beveger oss. Rignes har jo vist positive takter overfor hjemmebryggere i det siste, så kanskje det går an å høre om de er villig til å selge, evt i større kvanta? (jeg har allerede nok, så jeg tar ikke jobben : )
 
Dette lønner seg for bryggeria, då panteordninga på glas har feila fullstendig kostnadsmessig. Det må i fyrste rekke tilskrivast politikarane.
 
Jeg kan ikke snakke for de store bryggeriene, men for de små er det så store investeringer forbundet med panteordningen at det er fullstendig uaktuelt å bruke returflasker. Transportkostnader, vaskeutstyr og bemanning av dette utgjør svært store kostnader.
 
Funfact fra rentpack angående 0,33
Historisk omsetning. 806.175.000 liter , må vel deles på 3 for finne antall flasker :)

i forhold til returflaskebe så har jo de nye prisene på engangsflaskene blitt pushet over på forbrukeren, mener å sett at øl prisen økt ca 10 kr når ny flaskene kom i handelen

Easybrew
 
Er heldig med arbeidsplassen min her i Tromsø sentrum. I samme bygget som jeg har kontoret mitt i ligger tre serveringssteder. Har tilgang til bakgården der det står fire store søppeldunker beregnet for glass, og jeg tar meg en tur innom disse dunkene nu og da for å plukke med meg engangsflasker som ligger øverst i dunkene. Det kan bli fangst fra 5 til 30 flasker hver gang jeg er innom dunkene. Vet at en kollega av meg gjør det samme, og trur noen av de ansatte på disse serveringsstedene også samler flasker. Har ellers kjøpt panten hos den lokale Rimi-butikken. De er svært hjelpsomme når de hører hva formålet er. Har vist seg at mandag kveld er det godt om flasker og kasser på tomgodslageret. Engangsflaskene er greie å rengjøre med flaskebørst fordi de er smalere, så børsten får bedre "grep" i innerveggen på flaska. De er også tynnere i godset slik at de blir lettere enn "bjørnungene". Jeg tapper halvt om halvt på bjørnunger og langhalser, da bjørnunger benyttes innenfor husets fire vegger mens langhalser kan gis bort. Man blir jo litt sær som hjemmebrygger, og at man roter rundt i søppeldunker gjør ikke saken bedre. Et par kolleger av meg var bekymret for meg da de hadde sett meg på hode ned i dunkene, men jeg fikk roet dem ned med at det var "omvendt" pant jeg samlet på, dess fler engangsflasker jeg fant, jo færre trengte jeg å kjøpe. Nå har de begynt å levere engangsflasker til meg her på kontoret :)

Kjell-Arne
 
Det er alltid flasker å få tak i men det som er deilig med bjørnungene er at man har en standard som er lett å få tak i. Samtidig slipper man å justere høyden på korkeren hele tiden.

Disse longneckene som brukes rundt om, er de like høya alle sammen?
 
Jeg kjøpte nylig 20 kasser bjørnunger. Praktisk å ha en kompis som jobber på Kiwi. Med en variant av Kristianiastudentenes Flash-O-Matic er det ikke altfor mye styr å gjøre flaskene rene heller.
 
Disse longneckene som brukes rundt om, er de like høya alle sammen?

Jeg har ikke sjekket alle, men slike som Lervig, BrewDog og mange andre bruker er like høye. Jeg har standardisert på disse og har blå Ringnes kasser til dem. Dog er det ulik praksis på hvordan man limer på etiketter :)
 
Tilbake
Topp