Utfordringen..

Endre

Norbrygg-medlem
Ønsker innspill på en utfordring jeg har tatt på meg! Har tatt utfordringen å brygge en autentisk lys amerikansk lager med alt det innebærer, på mitt superenkle bryggeri. Dvs uten filtrering og med naturlig co2 på flasker. Jeg er bare middels erfaren brygger med ca 30 allgrains under beltet, men skal prøve å se om det går an å lage noe som ligner bud lr corona med så enkelt og billig utstyr som jeg bruker.

Når jeg brygger vanlig pils er det etter tsjekkisk stil med en god del aroma/smakshumle, IBU rundt 35 og en andel munchener/carapils. Når alt dette må sløyfes er det veldig lite tilbake som kan maskere usmaker. Må ha stålkontroll på renslighet og gjæringstemp!

Oppskriften er foreløpig: (åpen for innspill)
3,5 kg pilsmalt
1 kg flaket mais
0,5 kg flaket ris

Target 11% 11 gr 60 min
Mittelfrüh 6,5% 11gr 20 min
+ klarurt og gjærnæring

Mesk 63 grader i 80 min
OG ca 1.045
FG ca 1.008

Amerikansk lagergjær fra wyeast eller white labs, evt slurry fra ec dahls.
Gjæring i jordkjeller (9 grader) + diacetylrast 14 grader. Lagring frem til 28. februar

Hva med siling/ikke siling av trub fra nedkjølt vørter i dette tilfellet? Det er en sak jeg aldri blir helt klok på.. Når smaksnyansene og marginene er så små som i et slikt øl vil vel dette også gjøre seg gjeldende?
 
Oppskrift osv. er ok. Det altoverskyggende viktige her er gjær og gjæring. Vær påpasselig med å bruke rett mengde frisk gjær (bruk mrmalty.com). Ideelt sett bør du også lufte vøreteren med ren oksygen for å oppnå ideell O2-konsentrasjon i vøreteren før gjæring (ca. 12 ppm).

Hva trub angår, er det vel bare å prøve å få bort mest mulig. Jeg tror ikke det vil være det viktigste.

Dette er et eksperiment jeg kommer til å gjennomføre selv før eller senere. Klarer man å lage en ren amerikansk light lager, kan man brygge hva som helst.
 
Ren O2 blir nok et problem på mitt bryggeri. Blir en kombinasjon av hevertlufting og risting. Hørte på Jamils podcast (den med nøgnes #100), han anbefalte å riste ut co2, og riste inn fersk luft 12-18 timer etter pitching om jeg ikke husker feil? Jeg har gjort dette med bra resultat på sterkere ales tidligere, men kan kanskje gjøres på lyse lagere også? Men ettersom celledelingen er tregere kanskje en må vente enda lengre, 18-24 timer?

Ang temp har jeg brukt å sette gjæringsdunken i vannbad (ca 8 grader) under stormgjæringen for å holde temperaturen nede. Sammenlignet med andre brygg uten vannbad er temperaturen i gjæringsdunken mye mer stabil under stormgjæring, og generelt mindre følsom for endringen i lufttemp.

Hva med gjærvalg? Er fristet til å bruke slurry fra ec dahls da dette er så utrolig praktisk! De har dahls egen gjærstamme fra 1856, og ringnes’ egen stamme. Antar det ikke er alt for store forskjeller på disse og de mer typeriktige amerikanske fra white labs/wyeast?

Takker for svar!  :)
 
Dahls har et ganske tydelig bananpreg. Det er vel ikke så vanlig i amerikansk lager?

Jeg tror ikke at jeg ville ristet inn luft etter at gjæringen hadde startet på et så svakt øl. Riktig O₂ metning i starten er en annen sak.
 
Prøver å time bryggingen slik at jeg får slurry fra ringnes/hansa-øl. Disse bruker vel en mer nøytral carlsbergensis strain enn dahls?

Er det ikke slik at mye av smakspreget gjæren gir kommer de første dagene mens celle-delingen skjer? Hvis jeg "overgår" mrmaltys calc og bruker mere gjær vil dette gjøre ølet mer nøytralt?
 
Tilbake
Topp