Utgått øl?

Har kjøpt ei flaske med Neumarkter Lammsbräu Urstoff Würziges Helles. Der står følgande: "Best før: Se korken"

Korken viser: 06.09.07  :-\

Er dette trygt å drikke? :D Kjem nok til å smake uansett, men hadde våre greit å vite om dette er slik det SKAL smake, eller om det er dårlig osv. Har aldri smakt typen før.
 
Det er nok ikke direkte helsefarlig, men pent er det ikke å finne såpass gammelt øl i hyllene. Regner med at det ikke er mye 'würzigkeit' igjen, altså lite humlebitter og -aroma, som det allerede ikke finnes så mye av i en Helles til å begynne med.
 
Fikk en Atna Mopedøl til jul, ganske overraskende da bryggeriet gikk konkurs i mars, og utløpsdatoen på ølet var satt til juni eller juli 2008.
Smakte den sammen med en rekke andre lagerøl for et par uker siden, og Mopedølet var desidert best, godt med både humlearoma, smak og bitterhet,
og utklasset samtlige pilsnere fra inn- og utland i smaksopplevelse for min del den kvelden.
Atna Mopedøl var også et av de første mikrobryggene jeg har smakt, en stor opplevelse da også, etter å ha blitt tiltrukket av artig etikett og navn.  :biersmile:

Hvis noen har formeninger om oppskrift på den, vil jeg gjerne ha tips! :)
 
Har kjøpt ei flaske med Neumarkter Lammsbräu Urstoff Würziges Helles. Der står følgande: "Best før: Se korken"

Korken viser: 06.09.07 

Er dette trygt å drikke?  Kjem nok til å smake uansett, men hadde våre greit å vite om dette er slik det SKAL smake, eller om det er dårlig osv. Har aldri smakt typen før.

Øl som er gått ut på <best før> datoen er helt trygt å drikke. Det kan være at det har tapt seg litt på smak og aroma.

Jeg drakk engang et polsk øl (Zywiec tror jeg det var) som var et halvt år for gammelt i henhold til best før dato. Jeg lever da ennå :lmao:
 
Jeg smakte en Courage Imperial Stout fra 1975 for et par år siden. Den smakte fortreffelig. :)

Generelt er det slik at jo mer alkohol og/eller syre det er i ølen desto bedre holder ølene seg over tid. Upasteuriserte øl (dvs. øl hvor gjæren fortsatt lever) holder seg bedre enn pasteuriserte øl. Jeg tviler på at man utsetter seg for særlig risiko ved å drikke gammelt øl, men det er ikke sikkert det smaker særlig godt.
 
Har ikke sjekket helt nylig, men rundt juletider kunne man fremdeles finne Atna-øl i enkelte vinmonopol-utsalg. Verdt et forsøk for de som måtte være nysgjerrig. 25-30 kroner har man alltids råd til, og smaker det vondt kan man jo ta med flaske og kvittering tilbake og klage på vond smak og dato-problemer.

For to og et halvt år siden smakte jeg på øl fra 1902 som fremdeles var fint drikkbart. Bass King's Ale på 10%. Korken (kork-kork) var helt umulig å ta ut med åpner, og måtte mer eller mindre graves ut. Jeg fikk første skjenken fra flaska, og skal være glad for det, det ble ikke like interessant i bunnen av flaska.  Ølet hadde fått et lite preg av eddik, var ganske oksidert, men med fin varme og smak av både karamell, tørket frukt og portvin.

Så vidt jeg har hørt skal ikke øl kunne bli helsefarlig i det hele tatt, så sant ikke noen har tilsatt helseskadelige stoffer.
 
Yngwie skrev:
øl fra 1902

:eek: :eek: :eek:

At det går an å drikke, det hadde jeg ikke forventet! Av og til så ser jeg øl på polet som ikke engang har gått over dato men som allerede har så mye rart bunnfall at jeg heller lar det stå.
 
Har smakt den (drukke den opp) no. Må seie at det var ei tam øl. Smakte veldig lite. Det fyrste som sler meg er "småsurt" vatn. Men no veit eg ikkje nok om dei forskjellige ølsortane til å vite korleis denne typen eigenleg skal smake, og har derfor lite sammenligningsgrunnlag.  :-\ Eg har heller ingen andre flasker som ikkje er utgått.
 
Altså en Helles er ifølge Norbryggs definisjon av øltyper en

F. Münchener Helles
OG              FG                vol.%            IBU          EBC
1.044-50    1.008-12      4,8-5,5          18-25      8-11
B/A: Maltrik myk aroma, svak humlearoma hvis den finnes.
F/U: Halmgul til gyllengul i fargen.
S: Relativt lav bitterhet men tydelig maltsmak.  I enkelte varianter finnes en god balanse mellom bitter og maltsmak. Ingen karamellsmak. Fruktighet eller diacetyl skal ikke forekomme.
F: Middels fylde.
Eks: Löwenbräu Hell.

Mange tyske hjemmebryggere brygger helles, for de synes at pils er for bittert. Så stortsett så er en Helles en pils, bare mindre bittert, noe du kan se på IBU 18-25. Det er litt som Tuborg, bare med maltsmak  :p
 
Tilbake
Topp