Utgjæring med wlp002

Hei, jeg satte en litt for robust porter til gjæring med OG på 1.084. Jeg hadde i ca. dobbelt så mye gjær som anbefalt på mr. mallty. Når jeg skulle flaske var jeg redd for høy OG, da jeg ikke har brygget stort øl før. Til min skrekk målte jeg FG på 1.012. Kan det være at det store mengden gjær har ført til dette, eller er må det være infeksjon? Mesket på 67 grader med relativt tynn mesk.
 
85% utgjæring med den gjæren på et så tungt øl og med såpass høy mesketemperatur høres jo unektelig mistenkelig ut. Men jeg tror at de infeksjonene som jobber seg gjennom dekstrinene i ølet, tar sin tid, så jeg tror ikke du ville merke det så fort. (Regner med at det har stått normal tid.) Og de vil ikke stoppe der, heller, så om SG nå er stabil, så er infeksjon lite sannsynlig - tror jeg.

Men smaker det ellers greit? Hvis du hadde temperaturkontroll, kan det jo ha gått bra. Ellers ville jeg nok være redd for fusel; det er den andre faren jeg ser ved dette.
 
Takk for svar. Sto i 15 dager. Smaker greit, men den er skuffende tynn. Mer alkohol smak og varme enn jeg er vant til, men det er vell som forventet, kan jo være fusel.
 
Ja, virker ikke helt normalt. Brukte hele kaka fra 40 liter Andrimne Old Ale. Var nok ikke noen god ide. Kan bli kjedelig om 200 flasker begynner å smelle i boden.
 
WLP002 kan gi god utgjæring, mye bedre enn den ryktes å gi, men dette var jo i overkant. Jeg tror ikke det dreier seg om infeksjon, for alkoholinnholdet vil sette en stopper for det. Mengden av gjær kan ha bidratt til høyere temperatur, som kan være noe av årsaken til alkoholsmaken. Det er sikkert et øl som blir bedre etter en del lagring.
 
Dro til med godt med både gjær og oksygen på en julefred med 002 - og den mista jeg styringa på. Smatt ganske fort opp i 21 grader (jeg bruker ikke øleskap og sånt, men flytter litt rundt på dunkene til ulike temperatursoner), og ned fra 1.070 til 1.020, og jeg er redd det er litt mye alkoholvarme der. Denne gjæren har temperament - mener jeg har opplevd det der før.
 
Ja, virker ikke helt normalt. Brukte hele kaka fra 40 liter Andrimne Old Ale. Var nok ikke noen god ide. Kan bli kjedelig om 200 flasker begynner å smelle i boden.

Du brukte ei hel kake? Da er det ikke rart den har rast igjennom med litt usmaker. Den må stå er mitt tips. Du småføkka gjæren, få nye celler til å gjøre siste finishen, sånn teoretisk Men de klarer nok å gjøre unna, hvis det er like ille etter tre mnd så di fra, for det er en erfaring mange vil vite om.

Har selv laget 11.5% (på papiret) uten noen form for alkoholbitt eller usmaker, selv om det definitivt har vært der hver gang etter to uker.
 
Så godt som. Andre usmaker enn fusel?

På mine? Nei. Jeg vet ikke hvis det har vært fusel engang, har smakt etanol. Men den smaken har gått over etter så lite som ei uke etterpå. Men på de store ølene har jeg alltid pitchet en frisk dose combat-ready x-generasjon gjær. De større ølene tar nok litt lengre tid å få ferdig i karet. Men mitt eksempel har vært OG 1.105. . Aldri flasket før smaken har gitt seg da jeg vet at det er gjæren som må til for å få det til å forsvinne. Fjerner aldri et øl før fra gjæren før det smaker lovende ut av gjæringsdunken.
 
På mine? Nei. Jeg vet ikke hvis det har vært fusel engang, har smakt etanol. Men den smaken har gått over etter så lite som ei uke etterpå. Men på de store ølene har jeg alltid pitchet en frisk dose combat-ready x-generasjon gjær. De større ølene tar nok litt lengre tid å få ferdig i karet. Men mitt eksempel har vært OG 1.105. . Aldri flasket før smaken har gitt seg da jeg vet at det er gjæren som må til for å få det til å forsvinne. Fjerner aldri et øl før fra gjæren før det smaker lovende ut av gjæringsdunken.

Da får nok den Julefreden nyte julefreden i gjæringskaret:p.
 
Etter ny bryggerunde igår, med nytt termometer, så spørs det om ikke porteren ble mesket på 62 grader. Det kan jo også være med på å forklare utfallet.
 
Tilbake
Topp