Utgjæring - oksygen?

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Har hatt et par brygg i det siste som har endt opp noe over forventet FG. Hadde en pale ale som hadde OG 1.055 Etter vel to uker i 20+ så var FG 1.016. I Følge oppskrifta skulle vi vært nede på 12.
Gjær US05. Vi har kun ristet gjæringskaret. Har også god kontroll på meskingen med PID styring av temperatur. Vil ren oksygen hjelpe på utgjæringen? (Har planer om det)

Eller er vårt resultat fullt ut akseptabelt?

Merker ingen forskjell på utgjøring nå og da jeg brukte å tilsette oksygen. Må da legge til at jeg ikke har testet det noe mer nøye enn magefølelsen over tid.

Vil si det er akseptabelt, men om det er konsekvent kan det jo hende at temperaturen er noen grader for høy under mesking? kalibrere tempføler? sjekke med andre termometere? Sjekke under kok og med isvann?

Jeg opplevde nettopp høyere FG selv. FG var 1.016, men skulle ha vært 1.012.
Jeg bruker ren oksygen, Hadde nok gjær i (også US-05) som også var rehydrert.
Har stålkontroll på mesketemperatur og gjæringstmeperatur, og fikk ikke dette helt til å stemme.
Endte opp med at jeg prøvde hydrometeret mitt i sterilt vann ved 20 grader. Den viste da 1.004....så da hadde jeg nok riktig FG allikevel.
Så det kan være verdt å sjekke i hvert fall, hvis alt annet ser ut til å være på stell.

Tilbake
Topp