Har målt med hydrometer også ?Jeg har brygget en Tysk Pils og har fått en veldig høy utgjæring. Skal det være mulig? Jeg fikk ikke ønsket OG. Skulle vært 1.045, men havnet på 1.039.
Oppskriften sier at utgjæringen skal være 82% og FG 1.008.
Oppskrift og hva gjæren skal utgjære ifølge produsent styrer ikke hva du gjør i din prosess. Å bomme så mye på OG er ..eh ja..mye. Mesketemperatur spiller en veldig stor rolle for hvilke sukkertyper vørteren får, og videre hvor gjærbar vørteren blir. Det der var lavt om det er riktig. Hvilken temperatur hadde du på mesk?Jeg har brygget en Tysk Pils og har fått en veldig høy utgjæring. Skal det være mulig? Jeg fikk ikke ønsket OG. Skulle vært 1.045, men havnet på 1.039.
Oppskriften sier at utgjæringen skal være 82% og FG 1.008.
Vis vedlegget 62501
65 grader. Brygger med Granfather G30. Sirkulerer for jevn temp.Oppskrift og hva gjæren skal utgjære ifølge produsent styrer ikke hva du gjør i din prosess. Å bomme så mye på OG er ..eh ja..mye. Mesketemperatur spiller en veldig stor rolle for hvilke sukkertyper vørteren får, og videre hvor gjærbar vørteren blir. Det der var lavt om det er riktig. Hvilken temperatur hadde du på mesk?
jaGjær? W-34/70?
Faren med sirkuleringa er at du kan få kanalisering, og dermed dårlig utbytte. Hvis du mesker på kun 65 grader, og ikke kjører utmesk, vil du få maks gjærbarhet. Kombinasjonen kan være litt på vei til å forklare det du har fått.65 grader. Brygger med Granfather G30. Sirkulerer for jevn temp.
Jeg er ikke sikker på at Tilt viser rett. Mener å ha testa i vann for ikke så lenge siden og da viste den 1.000Sikker på at Tilt viser rett? Du starter med 6 poeng mindre og ender 6 prosent under. Mistenkelig. Tilt/iSpindel/Rapt viser feil nesten uansett.
Målte du med hydrometer da du starta/ nå etter gjæring?
Jo, men det er dekstriner. Og du kommer normalt ikke opp i 95% tilsynelatende utgjæring uten en gjær som er i stand til å produsere enzymer som kan spalte dekstriner, altså en som er STA-1-positiv ("diastaticus"-type gjær). Du kommer ikke i nærheten, en gang. Da skal du ha en ganske spesielt utgjærbar vørter.Vil bare legge til at real attenuation er 77% så det er fortsatt en del sukkerarter igjen og ikke usannsynlig, men enig i at det er lavt
Dette virker som den klart mest rimelige forklaringa, ja.Sikker på at Tilt viser rett? Du starter med 6 poeng mindre og ender 6 prosent under. Mistenkelig. Tilt/iSpindel/Rapt viser feil nesten uansett.
Nei, men det du skreiv kunne fort tolkes i retning av at det fremdeles var noe igjen for gjæren å gå løs på. Jeg er klar over at du kan sånt, men det er ikke sikkert at alle har den kunnskapen inne.Ja, jeg sa ikke no annet
Nei, men det du skreiv kunne fort tolkes i retning av at det fremdeles var noe igjen for gjæren å gå løs på. Jeg er klar over at du kan sånt, men det er ikke sikkert at alle har den kunnskapen inne.
Jeg bruker iSpindel. Samme teknologi. Har brukt mye tid på å kalibrere. Best resultat har jeg fått om jeg putter tilt/ispindel i et brygg og måler SG før, flere ganger under og tilslutt etter gjæring. Hver gang jeg måler med hydrometer noterer jeg vinkelen på ispindelen. Dataene jeg får legges inn for å kalibrere.Jeg er ikke sikker på at Tilt viser rett. Mener å ha testa i vann for ikke så lenge siden og da viste den 1.000
Målte nå. 1.007. Da er sikkert riktig OG høyere enn 1.038 også daHar målt med hydrometer også ?
Hydrometer viser 1.007Sikker på at Tilt viser rett? Du starter med 6 poeng mindre og ender 6 prosent under. Mistenkelig. Tilt/iSpindel/Rapt viser feil nesten uansett.
Se det, ja.Hydrometer viser 1.007
Min go-to prosedyre for måling av OG er å tappe av gjæringstanken etter overføring, da er det godt mikset og jeg får korrekt prøve i hydrometer målerøret. FG måles med det samme hydrometeret så jeg veit hva som skal legges til/fra alt etter hva det viser i reint vann og hvor på menisken man leser av.Jeg har brygget en Tysk Pils og har fått en veldig høy utgjæring. Skal det være mulig? Jeg fikk ikke ønsket OG. Skulle vært 1.045, men havnet på 1.039.
Min go-to prosedyre for måling av OG er å tappe av gjæringstanken etter overføring, da er det godt mikset og jeg får korrekt prøve i hydrometer målerøret. FG måles med det samme hydrometeret så jeg veit hva som skal legges til/fra alt etter hva det viser i reint vann og hvor på menisken man leser av.